תפריט עמוד

תוכן עניינים

ד''ר ליאורה אברמוב; מנהלת המרפאה לטיפול מיני במרכז הרפואי ת"א

98% מהגברים בישראל מלווים את נשותיהן לחדר הלידה, אך כמה מהם באמת מוכנים לחוויה מסוג זה? בעוד שאצל הנשים תהליך הלידה הוא תהליך טבעי, הרי שאצל רוב הגברים שנכנסים לחדר לידה, יש פער עצום בין רמת הציפיות שלהם, לבין מה שקורה במציאות. מציאות שהיא לעיתים רבות שונה לגמרי ממה שדמיינו ולעיתים גם קשה מאוד עבורם.

תהליך הלידה נדמה לכולנו בתור דבר מדהים ונפלא שמשמעותו בריאת חיים חדשים לעולם, וזהו באמת אחד התהליכים היפים והמרגשים בעולם. אבל, ועל זה לא רבים חושבים, או לחלופין מעדיפים להדחיק, זהו גם תהליך לא אסתטי, הכולל הפרשות דם, ועוד, ובמהלכו מתפתלת האשה, צועקת ונאנקת. מדובר על מצב לא פשוט עבור הגבר שנאלץ להסתכל מהצד וכל שנותר לו הוא רק לתמוך ולעזור.

 


אחת התופעות הכי שכיחות בהן אני נתקלת, היא של גברים המעוניינים לצלם את תהליך יציאת העובר לעולם והדבר אף הפך לסוג של טרנד בקרב הורים רבים בארץ. אך לעיתים רבות, חלום התיעוד, הופך לסוג של טראומה כשהם נאלצים להיחשף מבעד עדשת המצלמה להתליך עצמו. גם התינוק, לא יוצא ורוד וחייכני. אבות רבים נתקלים כתוצאה מכך בסוג של רתיעה ממנו וזה בהחלט לא נחשב לתהליך פשוט לעיכול עבורם.

לאור כל אלה, אני ממליצה לגברים לעבור קורס הכנה ללידה, על מנת שידעו כיצד להתמודד עם תופעות אלו. אך עוד לפני ההגעה לקורס ההכנה ללידה, כדאי שבני הזוג ישאלו את עצמם אם זה נכון עבורם שבן הזוג ייטול בו חלק בתהליך הלידה. לעיתים רבות, במידה והגבר או האישה מתעקשים כי הם יהיו נוכחים בלידה עצמה, ניתן ובהחלט מומלץ כי הגבר ישב ליד ראש האישה, יעודד אותה ויסייע במילות חוכמה, חום ואהבה ובכך לא ייאלץ לצפות בתהליך הלידה עצמו. מניסיוני למדתי שלא כדאי לגבר לצלם את תהליך הלידה מכוון שחלק גדול מהגברים לא עומדים בכך ותהליך ההתאוששות מהמראות שראו עלול לקחת להם זמן רב.

במידה והגבר בכל זאת מעוניין להיכנס לחדר לידה, אני ממליצה לו, לפני הכל, לשוחח עם אשתו ולראות אם היא באמת רוצה שהוא יהיה שם איתה ולא מסכימה מתוך רצון לרצות אותו ולמלא את רצונותיו. על בני הזוג להיות כנים באופן מוחלט זה עם זה, כי בהרבה מקרים לאישה יהיה הרבה יותר נוח עם האמא ולאו דווקא עם בחיר ליבה. דבר שני שצריך להיות מסוכם על שני בני הזוג הוא שבמידה ובזמן הלידה קשה לגבר להתמודד עם המראות, אזי, שהוא רשאי לקום ולצאת והאישה לא תיעלב. במקרה מעין זה עדיף שבן משפחה אחר ישההה לילד היולדת ויתמוך בה. על בני הזוג לדעת שהימצאותו או אי הימצאותו של בן הזוג בתהליך הלידה לא גורע מאיכות הזוגיות או מטיבה ולהיפך, לעיתים רבות הדבר מצביע רק על אהבה גדולה השוררת בין בני הזוג.

על בני הזוג לדעת שטראומה של בן הזוג מתהליך הלידה עלולה לגרום לבעיות במיניות בין בני הזוג. ידוע על מספר רב של מקרים של גברים שבעקבות כך פיתחו בעיות זקפה, נוצרה אצלם דחייה מבת הזוג ואף ירד להם החשק מפעילות מינית. זוגות רבים באים למרפאה בבית החולים בתלונות על העדר חשק אצל הגבר כתוצאה מהלידה ואת זה, אחרי הכנה נכונה של בני הזוג, כדאי לדעת, בהחלט אפשר למנוע.

תפריט ניווט תחתון