תפריט עמוד

תוכן עניינים

סרטן צוואר הרחם נגרם ע"י הדבקה בנגיף הפפילומה (HPV). הדבקה בנגיף גורמת לסדרה של שינויים: החל מיבלות באברי המין (פפילומות), דרך נגעים טרום ממאירים של הצוואר, הפות והנרתיק וכלה בסרטן צוואר הרחם. קיימים כ- 30 זנים של HPV הפוגעים באברי המין, בעלי התנהגות שונה וסיכון שונה זה מזה לגרימת סרטן.



הדבקה בנגיף שכיחה יותר מכפי שנהוג לחשוב. הנגיף עובר בקיום יחסי מין, ולפחות 50% מהאנשים הפעילים מינית יידבקו ב- HPV פעם אחת בחייהם. אצל רוב הנדבקים תתגבר מערכת החיסון של הגוף על הנגיף; ואולם בחלק מן המקרים מתחמק הנגיף ממערכות ההגנה הטבעיות ומתבטא בטווח שינויים, על פי הזן אליו נחשפת. זנים בעלי "סיכון נמוך" יגרמו ליבלות באברי המין או שינויים לא סרטניים בתאים, ואילו זנים בעלי "סיכון גבוה" יגרמו לשינויים טרום ממאירים ועד התפתחות סרטן. בנשים קשור נגיף ה- HPV לסרטן צוואר הרחם, הפות והנרתיק ואילו בגברים הוא נקשר לסרטן פי הטבעת והפין.

רוב הנדבקים בנגיף ה-HPV אינם סובלים מתסמינים כלשהם ולכן אינם שמים לב לבעייה. במדינות מפותחות נהוג לערוך מעקב ולבצע בדיקת סקר לגילוי מוקדם של נגעים טרום ממאירים בצוואר הרחם, ע"י לקיחת משטח תאים מהצוואר (משטח הפאפ – pap smear). בדיקת פאפ לא תקינה מחייבת בירור נוסף על מנת לשלול הופעת שינויים טרום ממאירים או ממאירים. מטרת הפאפ היא גילוי מוקדם של נגעים טרום ממאירים וטיפול בהם, טרם התפתחות סרטן.

עם זאת, רגישותה של בדיקת הפאפ היא מוגבלת ונעה סביב ה- 60% לבדיקה בודדת. כלומר, ב- 40% מן המקרים "תפספס" בדיקת הפאפ שינויים טרום ממאירים. הרגישות עולה כאשר חוזרים על הבדיקה אחת לשנה, אבל עדיין רחוקה מ- 100%. יתר על כן, בחלק גדול מן המקרים תוצאות בדיקת הפאפ אינן חד משמעיות, ומחייבות בירור נוסף.

ניתן להגביר באופן משמעותי את רגישותה של בדיקת הפאפ אם מוסיפים לה בדיקה לנוכחות זני נגיף ה- HPV. נוכחות של זנים בעלי "סיכון גבוה" במשטח צוואר, במקביל לשינויים אופיניים בתאים, מצביעה על סיכון מוגבר לשינויים טרום ממאירים וממאירים ויכולה לכוון את המשך הבירור והטיפול.
בדיקת HPV יכולה לשמש כבדיקת סקר באוכלוסיית נשים בריאה, והיא מומלצת ע"י האיגוד האמריקאי למחלות צוואר הרחם במקביל לבדיקת הפאפ בנשים מעל גיל 30. בנוסף, יכולה בדיקת HPV לסייע בבירור ומעקב במקרים מסויימים, בנשים עם ממצאי פאפ לא תקינים או אחרי טיפול בנגעים צוואריים.

המרפאה לבריאות צוואר הרחם

במרכז הרפואי תל-אביב פועלת מרפאה לבריאות צוואר הרחם, העוסקת בסקר נשים בריאות. במסגרת המרפאה, תקבל כל מטופלת ייעוץ הכולל הערכת גורמי סיכון, בדיקת רופא, משטח צוואר רחם ובדיקה לנוכחות 21 זנים של נגיף ה-HPV. הבדיקה נעשית באמצעות טכנולוגיה ייחודית שהוכנסה לשימוש במעבדה הוירולוגית, ומסוגלת לזהות הדבקה משולבת במספר זנים של נגיף הפפילומה. בדיקת ה-HPV מגבירה את רגישות בדיקת הסקר לגילוי מוקדם של נגעים טרום ממאירים וסרטן, מכ-60% למעל 90%.
לפרטים נוספים ניתן לפנות גם בטלפון: 03-6974000 - מרכז מידע וזימון תורים.

יחידות ומרפאות

תפריט ניווט תחתון