תפריט ראשי עליון

תפריט עמוד

תוכן עניינים

כותב המאמר: ד"ר שחר לב-ארי (PhD, LLB.) - חבר האיגוד האמריקאי לרפואה משולבת ואונקולוגיה


מחקרי מעקב מראים כי אחוז הולך וגובר של מטופלי סרטן פונים לקבל טיפולי גוף-נפש. במאמר קצר זה נגדיר ננסה לענות בקצרה מהם טיפולי גוף-נפש?  מהו התפקיד של טיפולי הגוף-נפש בתחום מחלת הסרטן, והאם יש כבר עדויות מדעיות מבוססות המעידות על היעילות והבטיחות של טיפולים אלו לחולי סרטן?


מהם טיפולי גוף-נפש?

טיפולי גוף-נפש מוגדרים ע"י המרכז הלאומי לרפואה משלימה ואלטרנטיבית  (NCCAM) , אגף בתוך המכון הלאומי האמריקני לבריאות (NIH),  כ- "מגוון טכניקות המיועדות לחזק את יכולות התודעה (Mind) להשפיע על פעילות הגוף על סיפטומיים גופניים כגון מדיטציה, תפילה, יוגה ודמיון מודרך ותרפיה באמנות".

נושא חשוב זה נדון בכנס השנתי של החברה לאונקולוגיה משולבת (Society of Integrative Oncology) שהתקיים בסאן פרנסיסקו בחסות אוניברסיטת סאן-פרנסיסקו (UCSF), המאגדת בתוכה את מיטב הרופאים, החוקרים והמטפלים בתחום זה בבתי החולים הגדולים בעולם כולל במרכזים הרפואיים המובילים לסרטן בארה"ב ובינהם:MD Anderson , Memorial Sloan-Kettering, Dana Farber, Duke.

ד"ר מרטין רוסמן, מנהל המרכז לרפואת גוף-נפש ב- UCSF תיאר את חשיבות התודעה האנושית בתהליכי ההחלמה וההתמודדות עם המחלה. ד"ר רוסמן פתח את הרצאתו בציטטה מפורסמת של (Yogi been):  "מה שמבדיל בין רפואה וטרינרית לרפואת אדם היא המיינד האנושי, 90% מהזמן, חצי מהדברים הם מנטליים". לדברי ד"ר רודמן, יכולת של 'המיינד' האנושי לדמיין הן הגורם ששינה את עולמנו יותר מכל דבר אחר. מגדל אייפל, הפרימדות במצרים, והבית בו אנו גרים החלו במחשבה, בדמיון. ולמעשה, כל היצירות שיצר האדם החלו מזרע  של מחשבה.

לדעת ד"ר רוסמן כיום כבר ברור כי לתודעה יש השפעה משמעותית על בריאותנו, כפי שמוגדר באתר ה- NCCAM  ולכן השאלה המשמעותית היא האם אנו חכמים מספיק לנצל את העוצמה האדירה של התודעה לקדם את הבריאות בחיינו או שמא אמו מעוררים תכופות מתח ומחלה גם כאשר אנו צועדים ביום יפיפה על שפת הים בחוף תל-אביב.


השפעת טיפולי גוף-נפש

בנוגע להשפעת טיפולי גוף-נפש על איכות החיים - יש מחקרים רבים התומכים בצורה חד משמעית ביעילות תרפיות גוף-נפש על איכות החיים, ותופעות הלוואי והדבר מצוין באתר של  משרד הבריאות האמריקאי (NIH- NCCAM) "השפעה רבת העוצמה בה גורמים רגשיים, מנטליים, חברתיים, רוחניים והתנהגותיים יכולים להשפיע על הבריאות". 

במחקר חשוב שהתפרסם לאחרונה ונערך במרכז סרטן המוביל MD Anderson Cancer Center הודגמה החשיבות של stress management לפני ניתוח ערמונית. הקבוצה שקיבלה את הטיפול לפני הניתוח נהנתה משיפור משמעותי בתפקוד הכללי ובאיכות החיים יחסית לקבוצת הביקורת. במעקב שנערך למטופלים התגלה באופן מפתיע כי ההשפעה המועילה של הטיפולים נצפתה אף לאחר שנה, לאחר הניתוח. כיום מתבצעים מספר עבודות גדולות לבדיקת השפעת טיפולי גוף-נפש ואורח חיים על הישרדות מטופלות סרטן שד.

לסיכום לאור ההשפעה המועילה של טיפולים אלו על איכות החיים, הקטנת תופעות הלוואי של הטיפולים ושיפור הליכי ההחלמה מומלץ ביותר לשלב בין טיפולי גוף-נפש כגון דמיון מודרך, מדיטציה, יוגה תוך כדי הטיפול הקונבנציונלי, ובעיקר על רקע שיעור תופעות לוואי נמוך ביותר של טיפולים אלו כאשר ניתנים ע"י מטפלים מיומנים.

 

תפריט ניווט תחתון