תפריט ראשי עליון

תפריט עמוד

תוכן עניינים

מאת: ד"ר שירה זלבר-שגיא, דיאטנית קלינית, יחידת הכבד

מהו כבד שומני שאינו נובע מצריכת אלכוהול (NAFLD)?

זוהי מחלה המאופיינת בהצטברות שומן בתאי הכבד החורגת מהכמות הנורמאלית (עד 5%), ומתרחשת כאשר, מסיבות שונות, כמות השומן הנכנסת לכבד עולה על כמות השומן היוצאת ממנו.

סוג השומן העיקרי המצטבר בכבד הוא טריגליצרידים, אך לעיתים יש גם הצטברות של סוגי שומן אחרים כולל כולסטרול.


מהם גורמי הסיכון למחלה?

עודף משקל, סוכרת, עודף שומנים בדם, ובעיקר טריגליצרידים, מעלים את הסיכון לחלות במחלה. הקשר בין גורמים אלו וכבד שומני הוא מצב הנקרא תנגודת לאינסולין. למעשה, כבד שומני, עודף משקל וסוכרת מהווים חלק ממכלול מחלות הנקראות יחדיו "סינדרום התנגודת לאינסולין".

בתנגודת לאינסולין, האופיינית לעודף משקל ולסוכרת, תאי הגוף אינם מגיבים לכמות הרגילה של אינסולין שהגוף מפריש, כפי שמתרחש בתפקוד נורמלי, וכתוצאה מכך יש עליה ברמות הסוכר והשומנים בדם. 

עודפי השומן מן הדם מגיעים לכבד ומצטברים בתוכו. כבד שומני שכיח באנשים בעלי עודף משקל או חולי סוכרת בשכיחות של פי 3-4, לעומת אנשים בעלי משקל תקין ללא סוכרת.

יחד עם זאת, כבד שומני עלול להתפתח גם אצל אנשים שאינם מאופיינים בגורמי הסיכון שהוזכרו. לעיתים, מאובחן כבד שומני באופן משני למצבים או מחלות אחרות כגון: שתיית אלכוהול, מחלות מעי דלקתיות, הפטיטיס C וכו'. כאשר מאבחנים כבד שומני, שולל הרופא את כל המצבים הללו.


מה מרגיש החולה?

לרוב החולים, אין כל תסמין של מחלה והם אינם מודעים לה. לעיתים יש תחושת עייפות מוגברת או אי נוחות בצד הימני של הבטן.


כיצד ניתן לאבחן את המחלה?

כיום, מאובחנים מרבית החולים באופן מקרי בבדיקת דם של אנזימי כבד, אשר ערכים גבוהים שלהם בדם עשויים להעיד על נזק לתאי הכבד. לאחר שלילת סיבות אחרות, כמו נזק כבדי עקב נטילת תרופות מסויימות, מחלות נגיפיות של הכבד, צריכת אלכוהול ומחלות כבד שונות, ימליץ הרופא על בדיקת אולטרסאונד בטן. 

באמצעות בדיקה פשוטה זו, ניתן לבחון האם יש הצטברות שומן בכבד, (הנראית באולטרה-סאונד כ"כבד בהיר- לבן"). לעיתים, כבד בהיר באולטרה-סאונד בטן, הוא הסימן היחיד למחלה, ללא עליה בדם של אנזימי כבד. בבדיקה גופנית, עשוי הרופא להרגיש במישוש כי הכבד מוגדל (עקב הצטברות השומן בתוכו). על מנת לדעת אם המחלה התפתחה לשלב של דלקת ו/ או הצטלקות של רקמת הכבד, יש לבצע ביופסיית כבד.


מהי שכיחות המחלה?

על-פי מחקרים שנערכו במקומות שונים בעולם, שכיחות NAFLD באוכלוסייה הכללית היא 20% ואילו אצל בעלי עודף משקל עולה השכיחות ל- 50%-90% כתלות במידת עודף המשקל.

שכיחות NASH עומדת על 2%-3% באוכלוסייה הכללית ומגיעה ל- 25%- 40% בבעלי עודף משקל. למעשה, מחלת הכבד השומני הנה מחלת הכבד הנפוצה ביותר בעולם המערבי, ושכיחותה צפויה אף לעלות עם העליה בשכיחות ההשמנה. 


מה עלי לעשות לאחר שאובחן אצלי כבד שומני?

ראשית, אין צורך להיבהל. כבד שומני ניתן לטיפול ואף עשוי לחלוף באמצעות טיפול מתאים בחלק ניכר מן החולים. מומלץ לפנות למרפאת כבד המתמחה בנושא לשם מעקב רפואי ותזונתי.


מהו הטיפול בכבד שומני?

עיקר הטיפול מתמקד במניעה ובטיפול בגורמי הסיכון למחלה, כלומר: ירידה במשקל, הפחתת רמות השומנים בדם,  איזון סוכרת קיימת או מניעת סוכרת שטרם פרצה.

הטיפול חשוב ביותר למניעת החמרת מצב הכבד, וכן למניעת סוכרת עתידית ומחלות לב. עד כה, לא נמצא טיפול תרופתי שהוכח באופן חד משמעי במחקרים. אנו ביחידת הכבד, עורכים מחקרים שמטרתם מציאת טיפול תרופתי יעיל למחלה. 


מהם עקרונות התזונה המתאימים? 

במרפאת הכבד השומני תתאים הדיאטנית תפריט אישי בהתאם למשקל, המצב הבריאותי, אורח החיים והעדפות המטופל. באופן כללי, תותאם תכנית הרזייה המכוונת לירידה מתונה במשקל, מיעוט אכילת שומן רווי וסוכרים (כולל סוכר הפירות) וסיגול אורח חיים בריא הכולל תזונה מאוזנת ופעילות גופנית.

יש להמנע מדיאטות דרסטיות הגורמות לירידה מהירה במשקל, שכן מחקרים הראו שהן מזיקות לכבד ואף עלולות לעודד דלקת והצטלקות שלו. כבר בירידת משקל של 10% מן המשקל ההתחלתי ניתן לראות שיפור, ואף איזון רמות אנזימי הכבד בדם וירידה בכמות השומן בכבד. בחלק מן המקרים, תהיה גם ירידה או היעלמות של הדלקת ו/ או ההצטלקות של הכבד.

כמו כן, מומלץ להמעיט בצריכת אלכוהול כיוון שכבד שומני רגיש באופן מיוחד לנזקיו. 

המרפאה לכבד שומני שבמרכז הרפואי ת"א, היא המרפאה היחידה בארץ המתמקדת בטיפול בחולים הסובלים מכבד שומני שאינו נובע מצריכת אלכוהול, על השלכותיו.  

פעילות המרפאה מבוססת על גישה רב תחומית, הכוללת שרותי רופא מומחה לכבד (הפטולוג), דיאטנית קלינית המתמחה בתחום, פתולוג, רדיולוג, אנדוקרינולוג ומומחי שומנים.

ייחודיות המרפאה, הינה במתן מענה לכל מרכיבי המחלה והשלכותיה, ובקשר ארוך הטווח עם המטופל, המסייע בידו להתמיד בטיפול ולהגיע להחלמה או לשיפור ניכר. אנו רואים חשיבות עליונה במניעת מחלות לב וסוכרת, ומאמינים כי טיפול מוקדם בכבד שומני משרת גם מטרה זו. 

תפריט ניווט תחתון