תפריט ראשי עליון

תפריט עמוד

תוכן עניינים

מהו משוב ביולוגי (ביופידבק)?

משוב ביולוגי - ביופידבק (Biofeedback) הוא שיטה, שמטרתה לסייע לאדם להשיג שליטה בתגובות פיזיולוגיות בלתי רצוניות. תהליכי הלימוד להרפיה עצמית, שליטה ואיזון בין גוף לנפש מושגים באמצעות שימוש במכשור המזהה ומגיב לתהליכים פיזיולוגיים.

ביופידבק היא שיטה שמטרתה לסייע לאדם להשיג שליטה בתגובות פיזיולוגיות בלתי רצוניות של גופו, וזאת באמצעות תהליך למידה שמבוסס על קבלת משוב לתגובות האלו.

בשיטת הביופידבק נעשה שימוש במכשור אלקטרוני מתוחכם וממוחשב, אליו מתחבר האדם (בדרך כלל בקצות אצבעות הידיים או על המצח). המכשור מודד באופן מדויק ואמין, מעבד ומזין חזרה לאדם נתונים על תהליכים ושינויים פיזיולוגיים המתרחשים בגופו כמו: חום הגוף, רמת המתח הרגשי והפיזיולוגי, קצב ואופן הנשימה, קצב הדופק, הפעילות המוחית, פעילות המעיים וכד'.

ביופידבק הוא כלי לחינוך מחדש של העצבים והשרירים, המאפשר לנו לומר אם תהליכים מסוימים בגוף שלנו פועלים כראוי. מדובר בתהליך נטול כאב, העושה שימוש במחשב ובמסך וידאו, כדי להציג תפקודים אלה בעזרת צלילים או באמצעות גרף, המתקבל על גבי מסך המחשב. בדרך זו אנו מקבלים מידע נוסף על אופן הפעולה של הגוף שלנו.

המטופל/ת עוזר/ת לנו להשתמש במידע המוצג כדי לשנות או להפוך תגובות בלתי תקינות לתגובות תקינות יותר. פירוש הדבר יכול להיות הגברה של תגובה, הפחתה של תגובה, התאמה יעילה יותר בין שתי תגובות מוחיות וכד'.

בשיטת הביופידבק מתרחש תהליך לימודי, שבו האדם אקטיבי ולא פסיבי. הוא לומד ומבין כי בכוחו וביכולתו לתרום בעצמו לשיפור בריאותו ואיכות החיים שלו. אין כאן תלות בתרופות או במטפל. אין זה דומה לשיטות אחרות, שבהן מישהו עושה משהו למטופל כמו בדיקור, רפלקסולוגיה, שיאצו, מסאז', כירופרקטיקה ועוד.


כיצד מבוצע הטיפול בביופידבק?

במהלך הטיפול, המטפל מסייע למטופל להשיג מודעות רבה יותר ושליטה טובה יותר בתהליכים פיזיולוגיים שונים בגופו. פעולה זו מתבצעת ראשית בעזרת שליטה בביטוים הפיזיולוגיים החיצוניים כפי שמתקבלים באמצעות המשוב הביולוגי, ובהמשך על-ידי שימוש בקוגניציה, רגש ואמצעים נוספים שמטרתם למנוע, לעצור או להפחית את הסימפטומים עמם הגיע המטופל למפגש הטיפולי.

הנחת היסוד, היא כי באמצעות הביופידבק משיג האדם שליטה עצמית, שתאפשר לו לשלוט בהופעת התסמינים גם בלי לפענח את מקור ההפרעה שממנה הוא סובל.

אחד התחומים, שבו נעשה שימוש נרחב בטיפול בביופידבק, הוא תחום הטיפול בתסמונת המעי הרגיש (תמ"ר) – Irritable Bowel Syndrome - IBS. תחומים נוספים, שבהם נעשה שימוש בביופידבק, הם הפרעות תפקודיות אחרות, כגון יתר לחץ דם ומיגרנה.

הטיפול אינו מתאים למצבים פסיכוטיים ולסובלים מפאניקה. מספר הפגישות המומלץ לטיפול הוא 10-15 פגישות, כאשר כל פגישה אורכת 45 דקות.

תפריט ניווט תחתון