תפריט עמוד

תוכן עניינים

תקופת ההריון היא מהתקופות החשובות ביותר בחייה של האישה. הבדיקות במהלך ההריון מאפשרות מעקב אחר התפתחות העובר ושמירה על בריאות האם.  מבין כל בדיקות ההריון לבדיקת האולטרה-סאונד תפקיד ייחודי. בעזרת האולטרה-סאונד ניתן לראות למדוד ולעקוב אחר התפתחותו של העובר שהיה לאורך השנים הפציינט הנעלם בהריון. בדיקות האולטרה-סאונד מהוות כיום חלק מסטנדרט המעקב אחר הריונות בסיכון רגיל והריונות בסיכון גבוה. לא כל אישה נזקקת לכל בדיקות האולטרה-סאונד בהריון ורופאך הוא האיש הנכון לקבוע מה מבדיקות אלה רלוונטי עבורך. הצורך בבדיקת האולטרה-סאונד נקבע על ידי הרופא לפי ההיסטוריה הרפואית של האישה ההרה, ההמלצות השגרתיות המקובלות וכאשר יש לרופא הרושם כי יש בבדיקה לעזור לו לנהל את ההריון בצורה טובה יותר. ככלל, האולטרה-סאונד הינו כלי שימושי לאורך כל ההריון אך בכל שלב בהריון הוא עונה על שאלות אחרות. בביה"ח "ליס" ליולדות, שבמרכז הרפואי ת"א, מתבצעות מגוון בדיקות אולטרה-סאונד בהריון.
להלן תקציר חלק מבדיקות אלו והאינדיקציות להן:

שבוע 6-7 של ההריון

בבדיקה זו ניתן למקם את ההריון, חוץ או תוך רחמי, למצוא את מספר העוברים ולהדגים גם דופק עוברי. בדיקות אילו חשובות בעיקר לנשים שבעברן הריון חוץ רחמי, נשים העוברות טיפולי פריון ולהן סיכוי גבוה יותר להריון מרובה עוברים ונשים עם עבר של הריונות צעירים שהתפתחו בצורה לא תקינה.

שבוע 7-10 של ההריון

בדיקת אולטרה סאונד ראשונה על מנת לוודא גיל הריון מדויק. הבדיקה חשובה לאותן נשים שאינן בעלות ווסת סדירה או שהשתמשו בגלולות למניעת הריון בטרם כניסתן להריון. גיל ההריון המדויק חשוב גם להמשך הבדיקות באשר הרבה מבדיקות ההריון תלויות ומחושבות לפי גיל זה. לפעמים כאשר אין התאמה בין מועד הוסת האמיתית וגיל העובר יוצר הרופא תאריך מדומה הנקרא " וסת אחרונה לצורכי חישוב". חשוב לזכור תאריך זה.

שבוע 11-14 של ההריון

שקיפות עורפית -  בבדיקה זו נמדד אזור בעורף העובר. הבדיקה מראה בניבוי סטטיסטי של 75% סיכוי לתסמונת דאון.  הבדיקה  מומלצת לכל אישה בהריון מרובה עוברים שכן בדיקה זו יעילה יותר מבדיקת התבחין המשולש. יש אפשרות לשלב בדיקה זו גם בדיקת דם  במסגרת סקר טרימסטר ראשון ולהעלות את אחוז גילוי תסמונת דאון לכ-83%. 

שבוע 14-16 של ההריון

סקירת מערכות מוקדמת - מטרתה אבחון מומים מוקדם או סימנים מבנים בעובר המהווים הוריה לביצוע בדיקת כרומוזומים על ידי דיקור מי שפיר. הבדיקה מתבצעת בד"כ בגישה לידנית. בסריקה זו ניתן לגלות אחוז גבוה של מומים המתגלים בסריקה מאוחרת. יתרונה של הסקירה מתבטא בעיקר באותם מקרים של מציאת מומים וצורך להפסקת הריון. סיום הריון בשבועות אילו הינו למעשה  הפלה מאוחרת ולא לידה מוקדמת (כפי שקורה באותם מקרים שבהן המום מזוהה מאוחר יותר). מטבע הדברים הקושי הרפואי והנפשי בסיום ההריון קטן יותר בגיל הריון צעיר יותר.

שבוע 20-24 של ההריון

סקירת מערכות מאוחרת- סקירת מערכות זו מתבצעת בגישה ביטנית. הסקירה יכולה להיות מצומצמת ולכלול רק את אותם איברים שהומלצו לבדיקה ע"י משרד הבריאות או מורחבת ולכלול גם איברים אחרים הניתנים לזיהוי בשלב זה של ההריון.

שבוע 28-34 של ההריון

בדיקת אולטרה סאונד המעריכה את קצב צמיחת העובר. במקרה של בעיות בצמיחת עובר ניתן לשלב בבדיקה זו גם מדידות זרימת דם בעורקי העובר והאם. בדיקות אילו מאפשרות לבדוק את מידת המצוקה בה נמצא העובר וסיכויו להמשך התפתחות ברחם.

שבוע 36 ועד לסוף ההריון

בדיקות בשלב זה עוזרות לתכנון הלידה. בבדיקות מתמקדים בהערכת המשקל העוברי, במנח העובר ומיקום השליה. בנוסף משמש האולטרה-סאונד במועד ככלי מעקב אחר בריאות הילד בנוסף להרגשת תנועות העובר על ידי האם וניטור דופק לב העובר.
 
לסיכום, האולטרה-סאונד הינו כלי רב שימושי היכול לענות על מספר שאלות רב הקשור בניהול ההריון. שימוש מושכל בו יכול להוסיף לרופא וליולדת מידע רב העוזר לניהול מוצלח יותר של ההריון.

תפריט ניווט תחתון