תפריט עמוד

תוכן עניינים

אינדקס המצבים הרפואיים

מאת פרופ' ריבי טאומן, מנהלת המרכז לרפאות שינה

מהן הפרעות שינה בהריון?

שינויים הורמונלים ופיזיולוגיים המתרחשים במהלך ההריון חושפים את האשה ההרה לשינויים בדפוסי השינה, קיצור משך השינה, עייפות יומית, ירידה באיכות השינה והופעת הפרעות שינה גם בנשים שמעולם לא סבלו מבעיות לפני ההריון. 90% מהנשים ההרות מדווחות על בעיות שינה במהלך ההריון. בעיות השינה העיקריות הן ירידה באיכות השינה, בעיות בשמירה על רציפות השינה, משך שינה קצר, עייפות, הפרעות נשימה בשינה ותסמונת הרגליים חסרות המנוח.

מחקרים מהשנים האחרונות מלמדים שבדומה לתחלואה הכרוכה בהפרעות שינה באוכלוסייה הכללית, להפרעות שינה בנשים הרות ישנן השלכות בריאותיות והן יכולות להשפיע על מהלך ההריון ותוצאותיו. לדוגמא: נמצא קשר בין הפרעות נשימה בשינה והופעה של רעלת הריונית וכן קשר בין משך שינה קצר בסוף ההריון עם משך לידה ארוך ועליה בשכיחות ניתוחים קיסריים. בנוסף, הפרעות שינה יכולות לעורר או להחמיר תסמינים של חרדה ודכאון, להשפיע על מערכת היחסים עם בן הזוג ואף עם התינוק הנולד ולדחות את זמן חזרתה של האם למעגל העבודה.

השכיחות הגבוהה של הפרעות שינה בקרב נשים הרות והעדויות להשלכות הבריאותיות של הפרעות אלה הביאו להוספת אבחנה חדשה ברפואת שינה שנקראת Pregnancy Associated Sleep Disorders - המלמדת על הקשר ההדוק בין הריון והפרעות שינה. כאמור, הפרעות שינה יכולות להופיע לראשונה בהריון בנשים שמעולם לא סבלו מהפרעות שינה, אולם הריון יכול גם להחמיר הפרעות שינה שהחלו עוד לפני תחילת ההריון.
שתי הפרעות השינה השכיחות בהריון הן תסמונת הרגליים חסרות המנוח והפרעות נשימה בשינה.

תסמונת הרגליים חסרות המנוח

כ-27% מהנשים ההרות מדווחות על תסמונת הרגליים חסרות המנוח ((Restless leg syndrome בטרימסטר השלישי. זוהי הפרעה המתבטאת בתחושה של כאב/אי נוחות ברגליים, בעיקר במנוחה, בשעות הערב עם צורך להזיז את הגפיים ותחושת הקלה לאחר מכן. הפרעה זו גורמת לקשיי הרדמות ויכולה לפגוע ברציפות השינה ובאיכותה. ההפרעה קשורה לעיתים קרובות לירידה במאגרי הברזל או הפולאט. אבחנה יכולה להתבצע על ידי רופא שינה במרפאה והטיפול בדרך כלל כולל חיזוק מאגרי הברזל במידה ונמצא שהם נמוכים או בטווח הנמוך של הנורמה. לא נהוג להשתמש בתרופות אחרות לטיפול בהפרעה זו במהלך ההריון.

הפרעות נשימה בשינה (Sleep disordered breathing)

הפרעות נשימה בשינה (Sleep disordered breathing) נובעות מחסימה של דרכי האוויר העליונות על רקע תפיחות/בצקת בדרכי האוויר העליונות, הרמה של הסרעפת עם הפחתה של נפחי הריאה והעליה במשקל. הפרעות אלה מתבטאות בהופעת רעש נשימתי בשינה (נחירות), הפסקות נשימה, יובש בפה, "נשימה כבדה" ועייפות/ישנוניות יומית. נמצא שכ-30% מהנשים סובלות מהפרעות נשימה בשינה במהלך ההריון ושהפרעות אלה מעלות את הסיכון להתפתחות סכרת הריונית ורעלת. ניתן לאבחן ולטפל במידת הצורך בהפרעות נשימה בשינה גם במהלך ההריון. האבחון כולל בדיקת שינה (במעבדת שינה או בבית) והטיפול יכול לכלול תמיכה בנשימה על פי דרגת חומרת ההפרעה הנשימתית.
במרכז הרפואי תל אביבהתבצע אשר בדק את השפעת הפרעות נשימה בשינה במהלך ההריון על העובר. ממאמרים שפורסמו ומתוצאות ראשוניות אחרות מתברר, שיתכן ולהפרעות נשימה בשינה במהלך ההריון קיימת השפעה על העובר כולל הגדלת הסבירות לפגות, ציוני אפגר נמוכים והפרעה בצמיחה ובהתפתחות.אם התופעות הללו מוכרות לך, אנו ממליצים להתייעץ עם איש מקצוע בתחום רפואת השינה.

יחידות ומרפאות

תפריט ניווט תחתון