תפריט עמוד

תוכן עניינים

כיצד מתרחש תהליך איבוד העצם?

בעצמות שבגופנו מתרחשים כל הזמן תהליכים של הרס והתחדשות. אלו תהליכים נורמלים ותקינים. כמות העצם הנהרסת בשבוע, נבנית במשך שלושה חודשים. כלומר, תהליך הבניה אורך זמן רב יותר. מצב זה מחמיר עוד יותר בגיל המבוגר. כאשר מדובר באוסטיאופורוזיס, תהליך הרס העצם מואץ בהשוואה לתהליך בנייתה וכתוצאה מכך מופר האיזון בין קצב ההרס והבניה של העצם. 

הגורמים העיקריים להתפתחות המחלה:

  • מסת שיא של העצם - מסת העצם מגיעה לשיאה בסביבות גיל 35.
  • מידת איבוד העצם - קצב ומשך זמן איבוד עצם.

בנשים מגיל 50 (הממוצע הארצי להפסקת מחזור הווסת), תהליך הרס העצם מואץ בהשוואה לתהליך בניית העצם. אי לכך, נשים בגיל המעבר צריכות לעקוב ולבדוק את מידת צפיפות העצם כדי למנוע את המחלה או כדי לטפל בה ולמנוע את החמרתה במידה והמחלה קיימת.

כיצד ניתן לזהות את המחלה ?

המחלה מתפתחת לאט והתהליך הינו פנימי, כך שהשינויים אינם נראים לעין עד להופעת השברים. הסימנים הראשונים מתבטאים בכאבים, הגבלות בתנועה ועיוות בשלד. התופעה השכיחה והקשה ביותר הינה הופעת שברים בעיקר בראש עצם הירך, בשורש כף היד ובעמוד השדרה. התפתחותה האיטית של מחלת האוסטיאופורוזיס, גורמת לכך שאנשים אינם מודעים לה ולעיתים היא מתגלית עקב הופעת שבר, או בבדיקת שיגרה של צפיפות העצם.
בנשים עם צפיפות עצם נמוכה מאוד, יופיעו על פי רוב גם סימנים נוספים כמו איבוד גובה והופעת גבנון.

מהי הבדיקה לצפיפות העצם ?

בצילום רנטגן רגיל, ניתן לזהות דלדול במסת העצם, אולם רק לאחר איבוד של 20-30% ממסת העצם. כיום, יש אפשרות לאתר את התהליך בשלב מוקדם יותר בעזרת מיכשור חדש וייחודי (”דקסה”) העובד על קרינת רנטגן נמוכה מאוד. הבדיקה אינה פולשנית ונעשית בשכיבה נוחה על הגב, ללא מגע עם המכשיר וללא נטילת חומרים שונים. ייחודיות הבדיקה בכך שהיא מבוצעת בשלושה אזורים בגוף שהם האזורים המועדים במיוחד לשברים - עמוד שדרה תחתון, ראש עצם הירך מימין ומשמאל. הבדיקה מבוצעת ביחידה לתזונה קלינית.

מה ניתן לעשות?

ניתן להפחית את הסיכון להתפתחות מחלת האוסטיאופורוזיס ולמנוע את החמרתה. באנשים החולים במחלה יש קושי להחזיר לעצם את האיכות והמסה המקוריים. אולם, בעזרת טיפול מתאים, ניתן להפחית את הסיכון להתפתחות המחלה, לשפר את המצב כשהמחלה קיימת ולמנוע את המשך התהליך באמצעות:

  • טיפול תרופתי מתאים
  • הקפדה על תזונה נכונה
  • פעילות גופנית מתונה
  • המנעות מעישון ואלכוהול

לנשים בגיל המעבר - ליעוץ ולטיפול ניתן לפנות למרפאה לגיל המעבר.
לנשים ולגברים בכל הגילאים בהם יש חשד או שאובחנה מחלת אוסטיאופורוזיס, ניתן לפנות למרפאה למחלות עצם.

טיפול תרופתי
כיום קיימות מספר תרופות יעילות לטיפול במחלה. טיפול תרופתי מתאים עשוי לעצור את התפתחות המחלה ובמקרים רבים גם לשפר במידה מסוימת את צפיפות העצם.
הטיפול התרופתי ינתן במסגרת מרפאת העצם, או במסגרת מרפאת גיל המעבר.

תזונה נכונה
תזונה נכונה ומותאמת מהווה מרכיב חשוב ביותר במניעת התפתחות מחלת האוסטיאופורוזיס וכן בטיפול תומך כשהמחלה כבר קיימת.
טיפול פרטני - תוכנית תזונה תומכת בהתאם לסוג הטיפול התרופתי והעשרת התזונה במזון ובתכשירים כאשר המטופל אינו מקבל טיפול תרופתי.

טיפול פיזיותרפי
התעמלות בונה עצם עשויה לשפר את ספיגת התרופות ואף לעצור את התקדמות המחלה. הטיפול הפיזיותרפי מתמקד בהעמסה על הפרקים, וכן בהגמשה, מתיחה וחיזוק השרירים כנגד התנגדות. הטיפול נעשה באופן הדרגתי ובהתאמה אישית לכל מטופל. השירות הפיזיותרפי מציע גם טיפול הידרותרפי שהינו טיפול ייחודי המתבצע בבריכה הטיפולית שבמרכז הרפואי ת”א. התרגול נעשה בדרך כלל בעמידה כשהמים מגיעים עד גובה בית-החזה. במקרים בהם נעשה שילוב בין התעמלות בונה עצם לבין טיפול הידרותרפי, הוכחה עליה בצפיפות העצם.

יחידות ומרפאות

תפריט ניווט תחתון