תפריט עמוד

תוכן עניינים

מאת: ד''ר שרון מסלוביץ; מומחה במיילדות וגינקולוגיה; רופא בכיר ביחידה לאשפוז טרום לידתי; מנהל מיון נשים ויולדות; ביה"ח "ליס" ליולדות

סוכרת הריונית היא תופעה נפוצה יותר במחצית השנייה של ההריון וניתן לזהות אותה כאשר ערכי הסוכר גבוהים מהנורמה בדם של האם, כתוצאה מהשפעת הורמוני השלייה. התופעה שכיחה ושיעורה תלוי במשקל האם, במידת העלייה במשקל במהלך ההריון ובנטייה משפחתית.

האם סוכרת הריונית מסכנת את האם?

ברב המקרים לאם הסובלת מסוכרת הריונית לא יגרם נזק גם אם הסוכרת ההריונית לא מאוזנת. במרבית המקרים, הסוכרת תעלם מיד עם הלידה ולכן משכה לא עולה על כ- 20 שבועות (מחצית ההריון), זמן קצר מדי להתפתחות סיבוכי סוכרת. 
 

מהן בכל זאת ההשלכות של סוכרת הריונית על האם?

בקרב נשים הרות הסובלות מסוכרת הריונית קיים שיעור גבוה יותר של ניתוחים קיסריים עקב גדילה מואצת של העובר, ריבוי מי שפיר ועוד. כמו כן קיים שיעור גבוה יותר (עד 40%) של התפתחות סוכרת לא הריונית במהלך השנים שלאחר הלידה, בעיקר אם קיים צורך לאזן את הסוכרת בטיפול תרופתי.



האם הסוכרת מסוכנת לעובר?

לסוכרת הריונית יש השלכות ניכרות על העובר. רמות הסוכר הגבוהות עוברות מדם האם דרך השלייה לעובר והוא, בתגובה, מפריש אינסולין עוברי. אינסולין הוא גם הורמון גדילה בעל השפעה רבה על האברים הפנימיים של העובר כמו הלב, הכליות, הכבד וכלי הדם. הוא מוביל לגדילה מואצת ולא פרופורציונלית של העובר דבר המוביל לעוברים גדולים ומגביר את הסיכון לכליאת כתפיים במהלך הלידה ואף לנכות מסוג ERB'S PALSY (שיתוק ע"ש ארב).
כמו כן, לרמות סוכר גבוהות יש השפעה על התפקוד השלייתי דבר העלול להביא למצוקה עוברית ואף למוות תוך רחמי במקרים קיצוניים. התינוק עלול לסבול מהפרעות אלקטרוליטריות עם לידתו כמו גם מריבוי כדוריות דם אדומות וצהבת ומירידות ברמת הסוכר בדם (NEONATAL HYPOGLYCEMIA). ההשלכות החשובות ביותר של סוכרת הריונית נמדדות בטווח הארוך. ישנן עדויות לכך שילדים לאמהות סוכרתיות הם בעלי נטייה לפתח מחלות שונות בגיל צעיר יחסית (גיל 30-40 שנים) כמו: סוכרת, כולסטרול גבוה, השמנת יתר ומחלות לב. 


איך עוקבים אחר סוכרת הריונית?

נשים עם חשד לסוכרת הריונית נדרשות למדוד את ערכי הסוכר 4 פעמים ביום: בצום (עם הקימה משינת הלילה), ושעתיים לאחר כל ארוחה גדולה (בוקר, צהריים וערב). ערכי הסוכר אליהם  שואפים נעים בין  60-90 בצום ומתחת ל- 120 לאחר ארוחות.

מהו הטיפול בסוכרת הריונית

1. מפגש עם דיאטנית: יש צורך בהתאמת דיאטה והקפדה עליה כחלק עיקרי וחשוב בטיפול. כמו כן יש להקפיד על הימנעות מצום ארוך ועל ארוחת לילה.
2. אם ערכי הסוכר נותרים בגבולות שתוארו בסעיף הקודם אין צורך בטיפול נוסף, אך יש צורך בהמשך מעקב רמות סוכר על בסיס יומי.
3. אם ערכי הסוכר חורגי יש צורך בטיפול להורדת סוכר על ידי אינסולין.
4. מעקב צמיחת העובר: בשל הנטייה לצמיחה מואצת של העוברים, יש לבצע מעקב צמיחה דו או תלת שבועי.
5. מועד הלידה: יקבע בהתאם למשקל ולאיזון הסוכר.

האם הטיפול באינסולין יגרום לכך שהמטופלת תפתח סוכרת בעתיד?

נשים שטופלו באינסולין לצורך איזון סוכרת הריונית פיתחו סוכרת בהמשך החיים בשיעורים גבוהים יותר מנשים שאוזנו על ידי דיאטה בלבד, אך הסיבה לכך אינה בעצם הטיפול באינסולין, כי אם בסיבה לטיפול. בקרב נשים שנזקקו לאינסולין קיימת נטייה סוכרתית חזקה יותר ולכן שיעור גבוה מהן פיתח סוכרת במהלך חייהן.

האם יש משמעות לאיזון סוכר אם המטופלת מתוכננת לקיסרי בכל מקרה?

חשוב לזכור כי גדילה מואצת היא סיבוך אחד של סוכרת הריונית. סיבוכים רבים אחרים לא ימנעו, לדוגמה, התפתחות מחלות שונות בגיל צעיר יחסית. על כן יש לאזן סוכרת בכל אישה הרה, ללא קשר למשקל עוברה ולאופן היילוד.

יחידות ומרפאות

תפריט ניווט תחתון