תפריט עמוד

תוכן עניינים

אינדקס המצבים הרפואיים

מאת: ד''ר שרון מסלוביץ, מומחה במיילדות וגינקולוגיה; רופא בכיר ביחידה לאשפוז טרום לידתי; מנהל מיון נשים ויולדות; ביה"ח "ליס" ליולדות

מהם מי השפיר ומהם מקורותיהם?

מי השפיר הם הנוזלים העוטפים את העובר בעת שהותו ברחם. לנוזלים אלה מקורות ותפקידים המשתנים עם גיל ההריון: עד תחילת השליש השני להריון (שבוע 16) מקורם של מי השפיר הוא אמהי, ואילו לאחר מכן המקור משתנה לעוברי. למעשה החל מהמחצית השנייה של ההריון, רוב מי השפיר נובעים מהשתן של העובר המתפתח. גם התפקיד של מי השפיר משתנה עם התפתחות ההריון.

מה התפקיד של מי השפיר?

העובר בולע את מי השפיר והם מגיעים למערכת העיכול והריאות שלו. מערכות אלה מתפתחות באופן מואץ בשליש השני להריון, תקופה בה יש להימצאותם חשיבות מכרעת על התפתחותם התקינה של אברי העיכול והנשימה. בשבועות אלה, וגם בשבועות מאוחרים יותר, מהווים מי השפיר תיווך באמצעותו יכול העובר לנוע בחופשיות ולשנות תנוחה - פעולות החשובות להתפתחות השרירים, הגידים והמפרקים. בשלבים המאוחרים יותר של ההריון (שליש שלישי ואחרון) תפקידם של מי השפיר לא ברור. ייתכן שהם מאפשרים תיווך המגן על חבל הטבור מפני לחץ על ידי דפנות הרחם.

מי שפיר

מהן הסיבות האפשריות למיעוט מי שפיר?

הסיבות השכיחות למיעוט מי שפיר הן:
  • ירידת מים - פקיעת שק מי השפיר ואיבוד נוזל מי השפיר דרך צוואר הרחם והנרתיק.
  • מומים במערכת השתן כגון: חוסר התפתחות של הכליות, או חסימות בדרכי השתן, המובילים למתן מופחת של שתן.
  • ירידה בתפוקת השתן העוברית, הנובעת מאי ספיקה של השלייה, המספקת את הדם לכליות העובריות. כשאספקת דם זו פוחתת במידה ניכרת עקב חוסר תפקוד שלייתי - תרד תפוקת השתן העוברית ועימה תיתכן ירידה בכמות מי השפיר.

מה המשמעות של מיעוט מי שפיר?

מיעוט מי שפיר בהריון הוא סיבוך לא שכיח, אשר לרוב מתרחש לקראת סוף ההריון ואינו משפיע על בריאות האם או העובר. במקרים קיצוניים, יש צורך בהתערבות רפואית שעל פי רוב תסתכם בזירוז לידה לקראת המועד. מקרים של מיעוט מים מוקדם יותר בהריון הם נדירים, ודורשים בירור מקיף וייעוץ של מומחים להריון בסיכון גבוה.

מהם הגורמים לריבוי מי שפיר בהריון?

  • מתן שתן בכמות רבה של העובר. 
  • העדר בליעה של מי שפיר שיכולה להגרם כתוצאה מחסימה במערכת העיכול העליונה (למשל חוסר התפתחות של הושט), או כתוצאה מהעדר יכולת בליעה (נזק נוירולוגי עוברי).
  • העדר סירקולציה של הנוזל כפי שקורה באי ספיקת לב עוברית. 
עם זאת, ברוב המוחלט של המקרים, אף לא אחת מן הסיבות הללו נמצאת, וריבוי מי השפיר הינו חסר משמעות מבחינת בריאות העובר.

מה המשמעות של ריבוי מי שפיר?

  • ריבוי מים עלול להוביל לצירים מוקדמים ואף ללידה מוקדמת. זה קורה במקרים בהם הריבוי מאד משמעותי. מקרים אלה די נדירים ובדר"כ קשורים בבעיה ידועה בעובר. 
  • ריבוי מי קיצוני עלול ללחוץ על הסרעפת של האם ולגרום לקשיי נשימה. שוב מצבים אלה קיצוניים ודורשים טיפול על ידי ניקוז. 
  • כאשר כמות מי השפיר מרובה, העובר יכול להתהפך בקלות למצג עכוז. 
  • שמט של חבל הטבור עם ירידת המים.
  • הפרדות של השליה עם ירידת המים.

ברוב המוחלט של המקרים, כאשר מדובר בריבוי מי שפיר קל-בינוני, לא יהיו כל סימפטומים או תוצאות הריוניות משמעותיות.

יחידות ומרפאות

תפריט ניווט תחתון