תוכן עניינים

אינדקס המצבים הרפואיים

טיקים הם תנועות הנעשות מתוך דחף פנימי עז להקל על מתח, תחושה או אי נוחות תחושתית המופיעה במקום מסוים. טיקים הינם הפרעת התנועה השכיחה ביותר בילדים ומתבגרים. תהליך האבחון מתחיל בהבחנה בין טיקים ובין הפרעות תנועה דומות, כגון תנועות סטריאוטיפיות, כוריאה, מיוקלונוס, או הפרעות תנועה התנהגותיות. הטיקים מופיעים ברוב המקרים בגיל הילדות.
טיקים עלולים להיות סימפטומים של בעיות בריאותיות אחרות, כמו מחלות עצביות תורשתיות, מחלות או בעיות בכלי הדם המספקים דם למוח וחבלות ראש.

הגורמים לטיקים

אחד הגורמים לטיקים הוא תסמונת טורט - הפרעה נוירולוגית המאופיינת בתנועות חצי רצוניות. טיקים יכולים להוות גם הופעה ראשונית לתסמונת, כשהם מתבטאים במצמוץ המלווה בטיקים של הפנים והראש.
רוב הגורמים לטיקים אינם ידועים במדויק, אולם ממצאים מחקריים תומכים בכך שמדובר בהפרעה נוירולוגית ממקור מוחי ולא בהפרעה נפשית ראשונית. ככל הנראה, שמדובר בהפרעה תורשתית בחלק ניכר מהמקרים.


 

אבחון טיקים

האבחון מתבצע לרוב באמצעות תצפית של רופא במטופל.
לצורך האבחון מטפלים נעזרים לעיתים בסרטי וידאו ומעודדים הורים לצלם את ילדיהם לצורך סיוע באבחנה. לטיקים נלוות בדרך כלל גם הפרעות התנהגותיות והפרעות קשב וריכוז, ולעיתים יומלץ גם על בדיקת EEG בכדי לשלול מחלות אחרות.

 

טיפול בטיקים

טיפול בטיקים בילדים מתבצע במסגרת המרפאה להפרעות תנועה, טיקים ותסמונת טוראט במחלקה לנוירולוגית ילדים. במרפאה מטפלים במגוון טיפולים התנהגותיים מסוג CBIT,HRT; טיפולים פסיכו-חינוכיים ע"י מטפלים ייעודיים; וטיפולים תרופתיים שונים, היכולים להקל על תסמינים שונים הקשורים בטיקים.

תפריט ניווט תחתון