תוכן עניינים

מאת: ד''ר רוקסנה קלפר, מנהלת השירות לנפרולוגית ילדים, ביה"ח "דנה-דואק" לילדים

  1. תהליך הגמילה מחיתולים חייב להתבצע תוך הקפדה על התרוקנות סדירה של כיס השתן: גם אם מאד נוח עבורנו שילדינו שולטים היטב על צרכיהם ואין "פספוסים" מביכים, חשוב ללמדם להתרוקן באופן תדיר וסדיר משתן.

  2. נסו למנוע מהילד להתאפק: להתאפקות ממושכת יש מחיר גבוה "טפטופים" של שתן המהווים קרקע מזון מצוינת להתרבות חיידקים באזור ובהמשך כניסתם לכיס השתן ומעלה וגרימת זיהום.

  3. עצירות מגבירה זיהומים: עצירות פרט לאי נוחות בבטן, חוסר תאבון, כאבי ראש ושלל השלכות לא נעימות, מגבירה התיישבות מאסיבית של חיידקים באזור הפות ולפיכך גם נטייה לפתח זיהומים בדרכי שתן.

  4. החליפו חיתולים בתדירות גבוהה: גירוי מתמיד בפות, כמו שיש לבנות שעדיין עם טיטול או עם נטייה להתאפק ולהרטיב את תחתוניהן עד לרגע שמספיקות להגיע לשירותים, מגביר סיכון לזיהומים בכיס השתן. הטמעת התרוקנות סדירה משתן תמנע את שתי התופעות.

  5. האכילו את ילדיכם ביוגורטים מסוג bio: אכילת יוגורט מועשר בחיידקים טובים מסוג לאקטובצילוס – כפי שקיימים ביוגורטים מסוג "bio"- עשויה לעזור במניעת זיהומים חוזרים בדרכי שתן (במידה ויתר האמצעים שמצוינים לעיל ננקטים).

  6. טפלו במהרה בתולעים: תולעים במערכת העיכול, שילדים נדבקים בהן תדיר, מגבירות סיכון לזיהומים בכיס השתן. כך שמעבר לאי הנוחות שהתולעים גורמות המתבטא בגירודים בפי הטבעת, אי שקט והתעוררויות בבכי באמצע הלילה, חשוב לטפל בהן כדי להפחית את הסיכוי לזיהומים.

  7. עקבו אחר סימנים מוקדמים וזהו את הזיהום בזמן: היו רגישים לסימנים מוקדמים כגון: כאב בטן או חום חוזר, "טפטופי" שתן או אי נוחות כללית. מומלץ לאבחן זיהום בדרכי שתן מוקדם כשאין עדיין חום או תופעות גופניות קשות. איתור מוקדם של הזיהום ימנע נזק אפשרי לכליה.  

  8. הדרך בה נשיג את השתן תקבע את משמעות התוצאות ויעילות הטיפול: הדבר חשוב במיוחד בילדים קטנים שטרם יודעים לשלוט על סוגר כיס השתן ולפיכך לתת בדיקת שתן ישירות לכלי ייעודי: אם נשקיע את המאמץ הדרוש בשמירת השתן בכלי יעודי, יחסכו לילדינו פעולות חודרניות כגון החדרת קטטר לכיס השתן- פעולות מיותרות, לפחות בחלק מהמקרים.

  9. אם הופניתם לבדיקת שתן, הקפידו על הכיתוב בהפנייה: חשוב לוודא שבהפניה מסומנת לא רק בדיקת תרבית שתן אלא גם שתן כללית, כי לשני הדברים חשיבות בקביעת האבחנה ולא כל תרבית שתן עם חיידק מהווה זיהום בדרכי שתן.

  10. "כשאובדים עצות יש יועץ": כאשר נראה שנכנסים ל"סחרור" של זיהומים חוזרים בדרכי השתן, או של טיפולים אנטיביוטיים חוזרים ונשנים, רצוי להתייעץ עם נפרולוג ילדים. במקרה של שאלה או בעיה, בבית החולים "דנה-דואק" לילדים פועל שירות לנפרולוגיה, המציע אבחון, טיפול ומעקב אחר קשת רחבה של מחלות מולדות או נרכשות של מערכת הכליות ודרכי השתן ביילודים, ילדים ומתבגרים. 

יחידות ומרפאות

תפריט ניווט תחתון