תוכן עניינים

אינדקס המצבים הרפואיים

מאת: ד''ר יעקב משיח; רופא בכיר ביחידה לעור ילדים ומתבגרים; בית החולים "דנה-דואק" לילדים

רקע

המנגיומה היא כתם אדום שיכול להופיע בכל אזור בגוף , עם הלידה או בסמוך לה. זהו  גידול שפיר של כלי דם, המתפתחים בקצב ובהיקף מוגזם במקום מסויים. ברוב המקרים, ההמנגיומה שהחלה כנגע קטן אדום, הולכת וגדלה, כאשר מספר שבועות לאחר הלידה, היא מתחילה לבלוט מעל פני העור. בסוג נדיר יותר של המנגיומה, הנגע קיים כבר בלידה בגודלו המירבי ויכול לסגת או להשאר כמות שהוא. אחד מכל 5-10 תינוקות, עשוי לפתח הֵמָנגיוֹמָה, כאשר הן נפוצות יותר בקרב בנות (פי 3 יותר מבנים), בקרב פגים, בתינוקות עם משקל לידה נמוך, וכן בהריון בגיל מתקדם. הסיבה להופעת המנגיומות אינה ידועה לגמרי, אך ידוע שתהליך היוצרות ההמנגיומה קשור בבניה מחדש של כלי דם מתוך כלי דם קיימים. יתכן, כי פגיעה במהלך גדילת כלי-דם בתקופה העוברית, או חוסר השלמה של התבגרות כלי-הדם העובריים, קשורים להיווצרות המנגיומות.

 

תסמינים

המנגיומה שטחית היא הנפוצה ביותר והיא נראית כנגע אדום בוהק, המורם מעט מהעור. בלידה או בסמוך לה, ניתן לראות בחלק מהמקרים את הנגע האופייני ובחלק מהמקרים נראה נגע מקדים בצורת כלי דם מרובים, התבהרות של העור, או מעיין סימני חבלה, ורק מאוחר יותר יווצר הנגע האופייני. צורה נוספת היא המנגיומה עמוקה, הנראית כבליטה תת עורית, בצבע כחול בהיר. תיתכן גם הופעה של נגע משולב, בעל מרכיב שטחי ומרכיב עמוק. לרוב, הממנגיומות יהיו בודדות, אך לעיתים תיתכן הופעת מספר המנגיומות באותו ילד. בחלק קטן מהמקרים, ייתכן שתופיע המנגיומה גם באברים הפנימיים, דוגמת הכבד או בדרכי הנשימה.
עד לגיל 4 חודשים, ההמנגיומה מאופיינת בקצב צמיחה מהיר. לאחר מכן היא יכולה להמשיך לגדול, אך בצורה איטית יותר, עד לגיל שנה. להמנגיומות השטחיות  משך גדילה קצר יותר מאשר להמנגיומות העמוקות. בתום תקופה בה לא ניתן לזהות שינוי מהותי בהמנגיומה, מתחיל שלב הנסיגה, אשר במהלכו הנגע הופך דהוי, בצבע כחול-אפור, עד שמגיע לצבע העור, ובמקביל נפחו הולך וקטן. שלב הנסיגה  יכול להמשך מספר שנים, כאשר בחלק מהמקרים יוותר נגע שארתי בצורה של המנגיומה שלא נסוגה בשלמות, או בצורת עור עודף בעל מרקם שונה מהסביבה. 


טיפול בהמנגיומה

על-פי רוב, הופעתה של ההמנגיומה אינה מסוכנת: היא עצמה אינה כואבת, ובמרבית המקרים היקפה מצטמצם עם הזמן, עד שהיא נעלמת כליל, בדרך כלל עד גיל 5-7 שנים. עם זאת, לעיתים נדרש לטפל בבעיה ברגע שמזהים אותה, ולא להמתין עד שתחלוף בעצמה. המנגיומה הנמצאת באזורים בעיתיים, כגון אזור גלגל העין או מערכת הנשימה, עלולה לגרום להפרעה תפקודית וסכנה לאיבר. כמו כן, ייתכנו סיבוכים הנובעים מהימצאות ההמנגיומה, דוגמת התכייבות הגורמת לכאבים עזים והנרפאת באיטיות, דמם מהמהנגיומה ופגיעה באיברים פנימיים בהם קיימת המנגיומה. לעיתים נדירות, ההמנגיומה הינה חלק מהתסמינים של מצב המשלב פגיעה במספר מערכות, למשל - המנגיומה גדולה באזור הפנים או באזור עמוד השדרה, העשויה להיות קשורה להפרעות לבביות, עיניות, לבעיות של מערכת העצבים או לבעיות מבניות. כמו כן, אין לזלזל בהפרעה האסתטית העלולה להיגרם מההמנגיומה.

עד לפני מספר  שנים, הטיפול העיקרי בהמנגיומות של יילודים, היה באמצעות סטרואידים, טיפולי לייזר ובמקרים קיצוניים – התערבות כירורגית. אך לכל אחת מהפעולות הללו היו תופעות לוואי בלתי-מבוטלות, כך שהיה צורך להעריך את התועלת של הפעולה אל מול המחיר וההשלכות שלה, בכל מקרה לגופו.

עם זאת, בשנת 2008, התגלה – לגמרי במקרה – שתרופה המיועדת להורדת לחץ דם במבוגרים (דרלין), יעילה מאוד בטיפול בהמנגיומות. הדבר התגלה, כאשר רופאים בצרפת טיפלו בבעיית לחץ דם בילד שסבל גם מהמנגיומה. באופן מפתיע, התרופה (בשמה הגינרי: פרופרנולול) הביאה לשיפור משמעותי ומהיר של ההמנגיומה – ללא תופעות הלוואי הקשות שאפיינו את אמצעי הטיפול האחרים בנגע.

דרך פעולת התרופה על ההמנגיומות לא לגמרי ברורה, אך ככל הנראה הדבר קשור בכיווץ כלי דם, כמו גם בפעילות לעיכוב יצירת חלבון שמזרז צמיחת כלי דם.  כך או כך, אין ספק לגבי יעילותה: במרבית המקרים, כבר למחרת תחילת הטיפול ניתן לראות צמצום משמעותי בגודל ההמנגיומה. לעיתים התגובה איטית יותר, אך ברוב המקרים הנגע נעלם לחלוטין בתוך שנה. במקרים קשים יותר, נדרש טיפול משולב של כירורג פלסטי, רופא אף אוזן גרון ורדיולוגיה פולשנית.

עד כה, טופלו אלפי ילדים בתרופה בהצלחה מרשימה, עם מיעוט תופעות לוואי, שהשכיחה שבהן הינה הפרעות שינה. תופעות לוואי נדירות יותר, הן האטה בקצב הלב, ירידה בלחץ הדם וירידה ברמות הסוכר בגוף. לאור זאת, יש לבצע מספר בדיקות פשוטות טרם התחלת הטיפול ובמהלכו. במקרים קלים יותר, התרופה ניתנת כג'ל למריחה מקומית, ללא תופעות לוואי למעט גירוי קל של העור לעיתים נדירות.

ברור שלהורים, באופן טבעי, יש חששות סביב מתן תרופות לתינוק שזה אך נולד. יחד עם זאת,  חשוב להדגיש  שהטיפול, אשר יעילותו תהיה גדולה יותר ככל שיחל מוקדם,  צפוי לזרז את היעלמות ההמנגיומה, באופן שיכול לחסוך סיבוכים רפואיים ופגם אסתטי בולט, העלול להישאר זמן רב אם לא יטופל.

יחידות ומרפאות

תפריט ניווט תחתון