תוכן עניינים

מאת: ד''ר אילת רמון; מומחית לרפואה דחופה ילדים; מ"מ מנהלת מיון ילדים; ביה"ח "דנה-דואק" לילדים

הקיץ מהווה הזדמנות טובה להזכר כמה מסוכנת הפגיעה ממכת חום (Heat Stroke), וללמוד כיצד ניתן להמנע ממנה.
מכת חום היא המצב הקיצוני של תשישות חום (Heat Exhaustion) ויכולה להתפתח בעיקר בשני מצבים:

  1. מכת חום קלאסית - נגרמת כתוצאה מחשיפה לחום סביבה גבוה. למכת חום מהסוג הזה חשופים בעיקר מי שמנגנוני ויסות החום וקירור הגוף שלהם פחות טובים. כלומר: מבוגרים וקשישים, תינוקות וילדים, חולים כרוניים, אנשים שאינם ניידים, מטופלים בתרופות לאלרגיה, מטופלים בתרופות ליתר לחץ דם ולמחלות שונות. ילדים עלולים לקבל מכת חום בקלות רבה עקב שהייה ברכב סגור, פעילות אינטנסיבית מחוץ לבית בתנאי עומס חום או שהייה ממושכת בשמש (טיול, שהיה בחוף הים וכו').
  2. מכת חום במאמץ - נגרמת כתוצאה ממאמץ קשה בסביבה חמה ולחה. המועדים להיפגע ממנה הם דווקא צעירים בריאים העוסקים בספורט או חיילים. גם מי שנוטל תרופות או סמים ממריצים הוא בסיכון.

שני סוגי מכת החום מהווים סכנת חיים מיידית!

בתשישות חום, כשחום הגוף עולה ל-38 עד 40 מעלות מופיעים כאבי ראש, נשימות שטוחות ומהירות, בחילות, הקאות והזעה מרובה. ילדים גדולים ומבוגרים, יתלוננו על חולשה קיצונית וכמעט התעלפות. המשך החשיפה לעומס חום גבוה ללא טיפול יגרום להופעת מכת החום, בה חום הגוף מעל 41 מעלות. זהו מקרה חירום רפואי, ויש לטפל באגרסיביות על מנת למנוע פגיעה רב מערכתית. הנפגע ייראה אדום וסמוק, עורו יהיה חם ויבש ובדרך כלל הכרתו תהיה מעורפלת (החל מחוסר יציבות, בלבול וכלה באיבוד הכרה). יש עלייה בקצב הלב ובקצב הנשימה וייתכנו כאבי ראש עזים, חולשה קיצונית ופרכוסים. בשלב זה, ניכרת פגיעה במערכות הגוף הכוללת פגיעה במוח וכן באיברים פנימיים כמו הלב, הכבד, הכליות (על רקע פירוק שרירים מואץ - Rhabdomyolysis) ופגיעה במערכת קרישת הדם (תגובת קרישה תוך כלית מפושטת - Disseminated Intravascular Coagulation).


איך נמנעים ממכת חום?

הטיפול הטוב ביותר, הינו טיפול מונע. הקפידו על אמצעי זהירות בסיסיים:

  • שתייה מרובה (כולל להציע לילדים לשתות מים לעיתים קרובות)
  • חבשו כובע וליבשו בגדים בהירים ואווריריים.
  • המנעו מפעילות גופנית מאומצת בשעות עומס החום.
  • השארו ככל האפשר במקומות ממוזגים, ובשום אופן אל תשאירו את הילד סגור במכונית, גם לא לכמה דקות!

איך מטפלים במכת חום?

בראש ובראשונה, יש לקרוא לעזרה רפואית, כדי לפנות את האדם הנפגע לחדר המיון הקרוב במהירות האפשרית. בנוסף לכך, ועד להגעתה של עזרה רפואית מוסמכת, אפשר לנקוט מספר צעדים שעשויים להציל חיים:

  • קירור הגוף: מעבירים את האדם הנפגע למקום מוצל, מורידים בגדים חמים, שופכים מים על גופו של הנפגע, מכוונים אליו רוח ובמידת האפשר שמים שקיות קרח בבתי השחי ובמפשעות.
  • נתיב האוויר: כמו בכל אדם שאיבד את ההכרה יש לשמור על נתיב אויר פתוח. בהמשך, רצוי להנשים.
  • החזרת כמויות נוזלים גדולות: לנפגע שמצוי בהכרה ויכול לשתות, כדאי לתת מים או נוזל לרה-הידרציה מסוג "מינרלי" או "הידראן". בהמשך יקבל הנפגע עירוי נוזל תוך ורידי.
  • אין לתת אקמול או כל כדור מוריד חום אחר, כמו אדוויל/נורופן, אופטלגין ודומיהם. במקרה הזה הם לא יורידו את החום ועלולים להחמיר את הפגיעה בחלק מאברי הגוף.

יחידות ומרפאות

תפריט ניווט תחתון