אוטיזם הוא ליקוי נוירו התפתחותי בעל רכיב גנטי ברור וייתכן כי מושפע גם מגורמים סביבתיים שונים. ליקוי זה, מתאפיין בקשיים בהדדיות הרגשית, בתקשורת בלתי-מילולית ובקושי בפיתוח ושימור יחסים חברתיים.
ילדים ובני נוער עם אוטיזם, מתקשים בהבנת כוונות ורגשות הזולת, שפת הגוף והבעות הפנים של סביבתם. לכך, נלווים קושי בשינויים, רגישות חושית, תחומי עניין מצומצמים ותנועות מוטוריות החוזרות על עצמן. מדובר על מדרג של חסרים הממוקמים על טווח (ספקטרום) ולא על יש / אין. כל לקות יכולה לבוא לידי ביטוי באופן שונה אצל כל אחד מהילדים, ולפיכך מגוון ההתנהגויות החריגות הוא גדול מאוד. מכאן, שניתן למצוא שני ילדים בעלי אותה תסמונת המתנהגים באופן שונה אחד מהשני. 


להפרעות הספקטרום האוטיסטי ביטויים שונים והן מופיעות בדרגות חומרה שונות:

  • ילדים בעלי קושי תקשורתי וחברתי משמעותי, יאובחנו לרוב בגילאים צעירים וישולבו במסגרות חינוכיות וטיפוליות מתאימות. לעיתים קרובות יתלווה לכך גם ליקוי קוגניטיבי.
  • ילדים אשר הגיעו לגיל שש ומעלה ולא אובחנו, יאופיינו לרוב כבעלי אינטליגנציה תקינה ומעלה, יכולת שפתית תקינה, תחומי עניין מצומצמים וחזרתיים, והיעדר קשרים חברתיים תואמי גיל. ילדים אלו לעיתים, אובחנו בגיל צעיר כלוקים בלקויות למידה שונות, הפרעת קשב וריכוז, הפרעות חרדה מגוונות, קשיים רגשיים, וכך האבחנה של הפרעת הספקטרום האוטיסטי חמקה ולא קיבלה התייחסות הולמת מצד אנשי המקצוע. במקרים רבים, כל זמן שהדרישות החברתיות מהילד פשוטות יחסית, וההורים מסייעים לו בתיווך העולם החברתי (לרוב עד גיל 7-8), הקשיים הנלווים להפרעות הספקטרום האוטיסטי (כמתואר לעיל), תופסים את "מרכז הבמה". 
  • בגיל מתקדם יותר, כאשר הדרישות החברתיות הופכות משמעותיות יותר, והגורם ההורי המתווך כבר לא יכול להסדיר את עולמו החברתי של הילד, ובנוסף קבוצת בני גילו הופכת למשמעותית יותר - אזי ההורים והצוות החינוכי מתחילים לחשוד כי קיים קושי נוסף אשר יש לבררו מקצועית.
  • עבודות מחקריות עדכניות, מצביעות על כך כי המופע הקליני של הפרעות הספקטרום האוטיסטי בקרב בנות, הינו שונה ולכן קשה יותר לאבחן אותן כלוקות באוטיזם. לדוגמה, בנות מדגימות פחות התנהגויות חזרתיות ותחומי עניין מצומצמים (אחד הקריטריונים לאוטיזם). בנוסף, התקשורת הבלתי מילולית שלהן (הבעות פנים, מחוות גוף) ניכרת תקינה באינטראקציה עם המבוגר, אך בפועל תפקודן החברתי בקרב בנות גילן לקוי וחסר הבנה חברתית. מחקרים מראים, כי בנות בעלות "אינטליגנציה נמוכה" ו/או פיגור שכלי, מאובחנות מוקדם. הקושי הינו באבחון הפרעות הספקטרום האוטיסטי בקרב בנות בעלות "אינטליגנציה תקינה" ומעלה. 

תסמינים של הפרעות הספקטרום האוטיסטי

  • היעדר קשר עין בזמן שיחה או משחק.
  • קושי בהבעה רגשית המשתקפת בהבעות הפנים של הילד. לדוגמה: הילד יגיב באותו אופן לאירוע משמח, מצער או לאירוע מפחיד. כך גם לגבי הבעות פנים של הזולת, למשל: צפייה באדם מחייך עלול לגרום לילד לפרש זאת ככעס.
  • טון דיבור ייחודי ולא שיגרתי – טון שעשוי להישמע מונוטוני/רובוטי, לא אנושי וללא "גוון" בקול.
  • שפה גבוהה / אנציקלופדית – שפה שאינה אופיינית לדיבור של ילד או נער בן אותו גיל, לדוגמה: יבטא משפטים כדוגמת: "אני נוטל כמוסה", ״הנני מתחייב לאכול כריך, ללגום משקה״, ״ברצוני לציין כי ...״
  • קושי בהבעה ובהבנת תקשורת לא מילולית: מחוות גוף / ידיים וכד'. אם ילד / אדם יסמן לו בידו לגשת אליו - הילד לא יבין מה הוא רוצה.
  • קושי ליזום שיחה עם הזולת – כך למשל, כשילד יראה זר לידו הוא ירצה לפתוח איתו בשיחה, אבל יתקשר עמו באופן חסר שיפוט חברתי כמו: - "החולצה שלך מקומטת", "איזה ציור יש לך על השמיכה בלילה", "למה אתה נמוך?״ וכו'.
  • חוסר תגובה – הילד לא יידע להגיב לאמירה של האדם העומד מולו, מה שיוביל לקטיעת השיחה.
  • קושי משמעותי בקבלת שינויים פעוטים – קשיים הנראים להורים לא משמעותיים, כגון: שינוי במסלול הנסיעה, שינוי בזמני ארוחות וכו', גורמים לילד להתנהגות חריגה ולקושי בקבלת שינויים אלו.
  • מיעוט קשרים חברתיים או היעדר קשרים חברתיים תואמי גיל - ילד צריך שמרבית חבריו יהיו בגילו. אם ילד מתחבר עם ילדים שקטנים ממנו או גדולים ממנו משמעותית – יש לבחון את הנושא.
  • עיסוק מוגזם הגוזל זמן רב בנושא מצומצם וייחודי - הקדשת רוב שעות הערות ביום לעיסוק מרכזי, לדוגמה - ילד צעיר שמתעניין בגוף האדם בצורה מוגזמת וקורא רק על נושא זה, או לומד מפות גיאוגרפיות למשך שעות ארוכות ואינו מתעניין בתחומים מגוונים - או כל נושא אחר אשר נדמה כי העיסוק בו מוגזם - מצריך בירור.
  • קושי בהבנה ובהבעת רגשות תואמים לגירוי החברתי - לדוגמה, מפסיד במשחק חברתי ויגיד: "יש, ניצחתי!" תוך כדי חיוך.


מרכז “מראות” הפועל במסגרת היחידה להתפתחות הילד בבית-החולים “דנה-דואק” לילדים, מוקדש לאבחון וטיפול בילדים ובני נוער הלוקים בהפרעות הספקטרום האוטיסטי (אוטיזם). אם הסימנים שלעיל מוכרים לכם, מומלץ לפנות למרכז לבירור, בטלפון: 03-6972516.

תפריט ניווט תחתון