תוכן עניינים

מאת: ד''ר חגית קליגר אחראית המרפאה לייעוץ תרופתי בהריון (טרטולוגיה), ביה"ח "ליס" ליולדות

נשים רבות חוששות מנטילת תרופות בהריון, שמא החשיפה לתרופה תפגע בעובר. כתוצאה מכך, הן עלולות לסבול מחום גבוה וכאבי ראש ולהימנע מנטילת כדור כדוגמת אקמול, כאשר למעשה עצם קיומו של חום בהריון, בעיקר במהלך הטרימסטר הראשון, איננו רצוי. אי לכך, קיימת חשיבות לשימוש בתרופות להורדת חום, במקביל לבדיקת רופא בניסיון לאתר את מקור החום. את המיתוס לפיו אסור לקחת תרופות בתקופת ההריון וההנקה, יש לנפץ. חשוב לדעת, שאת מרבית התרופות מותר ליטול בהריון. ישנן תרופות, בעיקר למחלות כרוניות, אשר השימוש בהן במהלך ההריון עלול להשפיע על התפתחות העובר, ולגביהם יש להתייעץ עם רופא.

  • מצבים של דלקות בדרכי השתן שכיחים באופן יחסי בנשים בהריון לאור שינוייים אנטומיים ופיזיולוגיים החלים בגוף האשה. נשים עם נטייה לחלות בדלקות בדרכי השתן הן בסיכון יתר וקיימת חשיבות להקפיד על טיפול אנטיביוטי שעשוי בסופו של דבר למנוע סיבוכים כלייתים ומיילדותיים. האנטיביוטיקה השכיחה לטיפול בדלקות בדרכי השתן בהריון היא זינט, אשר בטוחה לשימוש בכל שלושת הטרימסטרים. 
  • רוב סוגי האנטיביוטיקה מותרים בהריון, בכפוף לקבלת ייעוץ רפואי. יש לזכור שאנטיביוטיקה ניתנת לטיפול במחלה זיהומית ואי נטילת התרופה עלולה להזיק לאם ולעובר. בתרופות ממשפחת הפניצלין (כגון, מוקסיפן), זינט ופלג'יל ניתן להשתמש ללא חשש. לעומתן התרופה דוקסילין אסורה לשימוש בשליש השני והשלישי משום הסיכון לפגיעה בהתפתחות העצמות והשיניים של העובר. 
  • מה לגבי הצטננות? ניתן להשתמש בכדורי מציצה (קלגרון או סטרפסילס) ובדקסמול רגיל (לא דקסמול קולד). סירופים כנגד שיעול כגון: סימפוקל, ברונכולט, היסטפד, מוקוליט, או סולבקס אף הם מותרים לשימוש.
  • במקרים של בחילות והקאות מרובות ניתן להשתמש בתכשיר המשווק בשם דיקלקטין המכיל מרכיב אנטי היסטמיני בשילוב עם ויטמין B6. יעילותו הוכחה בנשים הרות והוא נחשב כבטוח לשימוש במהלך הריון ודורש מרשם. כדור נוסף שניתן ליטול כנגד בחילות והקאות הוא פראמין, שנימצא יעיל ובטוח לשימוש בהריון. גם כאן קיים צורך במרשם רופא ועדיף להשתמש בפתילות, שכן ישנו סיכוי שהאשה תקיא מייד את הכדור.
  • מה עם כאבי גב וכאבי שרירים? כדורים ממשפחת הוולטרן כמו קטפלם, קספו, אטופן, אביטרן, נורופן, נקסין, אינדומד, אדקס ואדויל- שהם כולם תרופות נוגדות דלקת שאינם מכילים סטרואידים - מותרים לשימוש בהריון עד השבוע ה-32. נטילתם מעבר לשבוע זה לא מומלצת, בשל דיווחים על סגירת כלי דם עוברי (דוקטוס ארטריוזוס) החיוני לחיי העובר ברחם ובלידה עצמה. בהנחה שהשימוש מבוקר (לפי צורך) ואינו עובר את השבוע ה-32, אין מניעה מנטילת התרופות הללו במהלך הריון. חשוב לציין כי יש ליידע את הרופא המטפל על כך. 

למידע נוסף, ניתן לפנות למרפאה לייעוץ תרופתי בהריון

תפריט ניווט תחתון