תוכן עניינים

מאת: ד''ר אולגה רז; לשעבר מנהלת היחידה לתזונה ודיאטה; המרכז הרפואי ת"א

עליה במשקל בתקופת ההריון, הינה תופעה ידועה ומהווה תהליך טבעי של שינוים בגוף כתוצאה מההריון. בתקופת ההריון, מופנים התהליכים הפיזיולוגיים של הגוף לצבירת שומן, כדי ליצור מקור אנרגיה זמין לעת הצורך, ולהבטיח לעובר את קיומו והתפתחותו בתוך הרחם. עליה אופטימלית במשקל במשך חודשי ההריון, הינה של 12-16 קילוגרם. הריון הינו מצב בו ממילא משתנה הגוף ועימו גם תפישת הגוף. מצב זה מאוד מפתה להגזמה באכילה, וכתוצאה מכך לעליה במשקל, שהרי ממילא הגיזרה נעלמת. קיימת גם תחושה מוטעית שעם הלידה המשקל העודף יורד בקלות יותר.

להלן מספר מיתוסים נפוצים הקשורים בירידה במשקל לאחר הלידה - מה נכוןומה לא?

אפשר לזלול כי "ההורמונים עוד לא התאזנו"

נשים רבות שמות להן למטרה לרדת במשקל מהר לאחר הלידה. אולם, מהקילוגרמים שמתווספים בזמן ההריון לא קל להיפטר וקושי זה הולך וגדל עם הגיל ועם מספר הלידות. נשים בנות +30 נדרשות לתקופה של עד כשנה בכדי לרדת למשקל סביר. לצערי, רבות מאתנו לא קולטות את הקושי בירידה במשקל בתקופה זו, ונכנסות לתסכול כשזה לא קורה, מה שגורם לעתים קרובות לאכילת יתר. צריך הבנה וסבלנות, ולתת לגוף את הזמן הנדרש בכדי לחזור לאיזון ההורמונלי. אין זה אומר, שצריך לזלול. יש לאכול בצורה תקינה ומתונה, בהבנה מלאה שהירידה תבוא מאוחר יותר.

אמהות מיניקות יורדות במשקל בקלות רבה יותר מאשר הלא מיניקות

אמירה זו היא נכונה באופן כללי, אך אין הדבר אומר שאפשר לאכול כמה שרוצים ועדיין לרדת במשקל. אם אוכלים – עולים במשקל. אין צורך לאכול פי שנים כדי לספק לתינוק ולאם עצמה את הצרכים התזונתיים הדרושים; מספיקה תוספת של כ -500 קלוריות ליום כדי לספק את הצרכים.

צמים...

טעות נוספת אופיינית, היא הניסיון לרזות על-ידי הפסקת אכילה. התוצאה היא עייפות ייתר, תשישות ושבירה מהירה של הדיאטה

הימנעות מאכילת פחמימות. זוהי טעות נוספת.

שכן, אכילה של פחמימות מורכבות, כמו לחם, אורז, פסטה, גריסים וכדומה, מקנה לנו תחושת שובע לאורך זמן, חיוניות ואנרגיה, נינוחות ורוגע. יתרון נוסף לפחמימות, הוא בהיותן מזון זמין ונגיש הנמצא בכל בית. אין צורך לבשל במיוחד: פרוסת לחם מלא עם ממרח, למשל, מהווה מזון חיוני לגוף.

האמונה שפעילות גופנית תוריד במשקל

פעילות גופנית ללא דיאטה נכונה, אינה ערובה לירידה במשקל. אם רוצים לרדת במשקל, צריך לשלב את שתיהן יחד – תזונה נכונה ופעילות גופנית.

לא לאכול בלילה

מיתוס נוסף בקרב אלו המבקשות לרדת במשקל. לא נכון, אפשר לאכול בלילה, במיוחד כשקמים לתינוק, אך יש לבחור במזונות מתאימים ומשמינים פחות, כמו קרקר, פרוסת לחם עם ממרח, או פרי. מזון מסוג זה, עשוי לחזק ולספק את האנרגיה הנדרשת להתמודדות עם האתגר של גידול התינוק והירידה במשקל.

דיאטת החלבונים

רבות בוחרות בדיאטת החלבונים כפתרון פלאים. הבעיה היא שהתזונה הלא מאוזנת, עלולה לגרום לזעזועים במצב הרוח, לעצבנות יתר, נדודי שינה, ואף לדיכאון. דיאטה המבוססת על חלבונים, לאורך זמן, עלולה לגרום לנזק בריאותי.

שתיית בירה מסייעת בייצור חלב

ה'אגדה האורבנית', לפיה בירה שחורה מגדילה את כמות החלב, אינה נכונה, מה שהיא מגדילה בפועל, הוא את כמות הסוכר והקלוריות, ואת מספר הקילוגרמים המצטברים. שתו מים! יותר בריא, ולא משמין.

תפריט ניווט תחתון