תוכן עניינים

מי מאיתנו ההורים לא שאל את עצמו איך אפשר למנוע את מקרה הפגיעה הבא בילדיו. אבירם הירש, פאראמדיק (PhD) מדריך להחייאה מתקדמת של איגוד הלב האמריקאי, הסדנה להחייאת תינוקות וילדים, מועדון "מאמי ליס" מסביר מהן הסכנות ומה חשוב לעשות על מנת לנסות ולמנוע אותן או לפחות לדעת כיצד לפעול במקרה הצורך.

מהן הסכנות האורבות לילדים?

בקרב תינוקות (עד גיל שנה), הגורמים המובילים למוות פתאומי הם מוות בעריסה (SIDS) ומומים מולדים. מגיל שנה ומעלה, מרבית מקרי המוות מתרחשים כתוצאה מטראומה (כ-520 ילדים מגיעים מידי יום לחדרי המיון בבתי החולים בארץ) – הסיבות לכך הן: תאונות דרכים, נפילה מגובה וטביעה. עובדה זו ממחישה היטב את העובדה שלהורים יש את היכולת להשפיע באופן מכריע על גורמי הסיכון העיקריים לפגיעה בילדים. מניעת וזיהוי המצבים הדחופים והפעלת שירותי החירום יחד עם החייאה אפקטיבית עשויים לעלות את אחוזי ההישרדות של תינוקות וילדים במידה ניכרת.

בטיחות בבית

למרות שהבית נתפס בעיני רבים כמקום הבטוח ביותר עבור ילדים, רוב פגיעות הילדים מתרחשות בבית (כשני שליש מהאשפוזים של ילדים עקב פגיעה מיוחסים לתאונות בית ופנאי). פגיעות המתרחשות בבית מאפיינות בעיקר ילדים קטנים, בין השאר, בשל העובדה שהם מבלים את רוב זמנם בבית. ברבים מהמקרים הבית מתוכנן ומאובזר למבוגרים. לדוגמה מדרגות, חלונות (סורגים), חומרי ניקוי ושקעי חשמל. אז מה עושים? מנסים למנוע את התאונה הבאה. יש לדאוג שהסביבה וכללי התנהגות בטוחים יעניקו לילדים את החופש לגדול בצורה בטוחה. 


בטיחות ברכב

מדי שנה נפגעים בישראל כ-3,000 ילדים החל מגיל לידה ועד גיל 14 כנוסעים ברכב. נסיעה ברכב ללא מושב בטיחות או במושב בטיחות שאינו מתאים היא מסוכנת ביותר. אז מה עושים? בכל נסיעה הקפידו להושיב את ילדכם במושב הבטיחות המתאים לגילו ולמשקלו והקפידו תמיד לחגור את הילד בחגורת בטיחות. יש להושיב תינוקות עד לגיל שנתיים נגד כיוון הנסיעה (ארגון 'בטרם' לבטיחות ילדים אימץ  את ההמלצה החדשה של האקדמיה האמריקאית לרפואת ילדים). אין למקם את מושב הבטיחות במושב שליד הנהג במידה ומותקנת מולו כרית אוויר פעילה.


כוויות

כוויה היא הסיבה השנייה בשכיחותה למוות מתאונה בקרב ילדים. רוב מקרי המוות נגרמים מגז ושאיפת עשן. אז מה עושים? מתקינים גלאי עשן וחום, ודואגים לתחזוקה נאותה של מערכת הגז והחשמל בבית. חשוב להרחיק ילדים מאיזור הבישול, לקבע מחמי מים ולקבוע טמפרטורת מקסימום לדודי מים. הטיפול המיידי בכוויה היא הרחקת הילד מהגורם לכוויה, שטיפת האזור במים קרים ובמקרה של כוויה קטנה מריחה מקומית של חומר נגד כוויות. במקרים של כוויה חמורה או כוויה באזור הפנים והפה, יש לפנות לקבלת עזרה רפואית.


טביעה

טביעה נחשבת לאחת התאונות השכיחות לגרימת מוות בילדים. רוב הקורבנות הם ילדים קטנים. בנים נפגעים פי שלוש מבנות. טביעה מכונה גם 'המוות השקט'. היא מתרחשת במהירות ובדממה.
למה מקרי טביעה בילדים הם שכיחים? ילדים קטנים נמשכים לשחק במים; ראשו של ילד קטן כבד ביחס למשקל גופו; המודעות של ילדים בגיל הרך לסכנה היא נמוכה ויכולתם להתמודד ולהיחלץ ממצוקה מוגבלת. מה עושים? חשוב להצטייד במצופים וגלגלי ים ויש להתאימם למשקל הילד ולגילו חשוב לזכור: שוחים רק בחוף מוכרז ורק בנוכחות מציל ונשמעים להוראותיו. וכן ילדים קטנים לא שוחים לבד בים, גם אם הם יודעים לשחות. כמו כן יש לרוקן את המים מכל מיכל, דלי, אמבט, גיגית ובריכה מתנפחת כשאינם בשימוש.


מה עוד ניתן לעשות?

  • ההמלצה החשובה ביותר לכל הורה לילדים קטנים היא להשתתף בסדנת החייאה לתינוקות ולילדים ולקבל כלים פשוטים ליצירת סביבה בטוחה עבור ילדים.
  • בקרב ילדים עד גיל 5  נדרשת השגחה צמודה ופעילה של מבוגר: המבוגר המשגיח יהיה במרחק נגיעה מהילד ובקשר עין מתמיד עימו.

תפריט ניווט תחתון