תוכן עניינים

מאת: ד''ר שרון מסלוביץ, ביה"ח "ליס" ליולדות

סוכרת היא אחד מסיבוכי ההריון השכיחים ביותר. לעיתים, המחלה קיימת טרם ההתעברות ומלווה את ההרה במהלך ההריון (סוכרת קדם הריונית) ולעיתים קרובות יותר, הסוכרת מאובחנת במהלך ההריון (לרוב במחצית השנייה של ההריון) ונקראת סוכרת הריונית. סוכרת זו, המאובחנת לקראת השליש האחרון של ההריון, מאוזנת לרוב על ידי שינוי תזונתי בלבד, אך במיעוט המקרים יש צורך בטיפול על מנת לאזן את רמות הסוכר בדם האשה. רוב הנשים מודעות היטב לסיבוכי הסוכרת ולדרכי המעקב והטיפול, אך השפעת הסוכרת על הלידה עצמה נותרת פעמים רבות עלומה. להלן שאלות ותשובות נפוצות בנושא סוכרת בהריון ובלידה.

אובחנה אצלי סוכרת, מתי כדאי ללדת?

אחת הסוגיות המרכזיות העולות כמעט בכל הריון לאשה סוכרתית, הינה שאלת עיתוי הלידה. האם כדאי להשרות לידה (לזרז)? אם כן - מתי ומדוע?
ראשית, עלינו להבין מה אנו רוצים להשיג ביילוד מוקדם.

  • מצוקת עובר – מחקרים ישנים הצביעו על פגיעה בתפקוד השלייתי לקראת סוף ההריון, בנשים עם סוכרת קדם הריונית שאינה מאוזנת במשך שנים. ירידת התפקוד השלייתי עלולה להוביל למצוקת עובר ולעיתים רחוקות אף לתמותת עובר ברחם. כל המחקרים הללו התייחסו לסוכרת קדם הריונית. בסוכרת המאובחנת במהלך ההריון אין פגיעה בתפקוד השלייתי, אלא במקרים קיצוניים של חוסר איזון. לכן, נהוג להשרות לידה סביב השבוע ה-39 בנשים שהיו סוכרתיות עוד טרם ההריון, או שזוהתה אצלן סוכרת בשליש הראשון להריון. במקרים של סוכרת שאובחנה במחצית השנייה של ההריון, ניתן להמתין ללידה ספונטנית עד שבוע 41 אם הסוכרת מאוזנת על ידי דיאטה, ואם היא אינה כזו, נהוג להשרות לידה סביב שבוע 40.

  • גדילה מואצת של העובר – ידוע, כי עוברים לנשים סוכרתיות גדלים בקצב מואץ, בעיקר באיזור הבטן, החזה והכתפיים, דבר שעלול להוביל לכליאת הכתפיים לאחר חילוץ ראש העובר בעת הלידה.


למה לא ליילד מוקדם?

שאלה זו נשאלת על ידי נשים רבות, הרוצות להימנע מהסיבוכים שהוזכרו בפסקה הקודמת. בהקשר זה חשוב לציין, כי הבשלת ריאותיו של עובר לאם סוכרתית הינה מעוכבת, ולכן שיעור לא מבוטל של העוברים לאמהות סוכרתיות, שנולדים בשבועות 37-38, סובלים ממצוקה נשימתית לאחר הלידה. לאור זאת, יש לנסות ולדחות את מועד היילוד אל מעבר לשבוע ה-39.

איך מאזנים את הסוכר בלידה?

בנשים שמאוזנות על ידי דיאטה בלבד – אין כל בעיה. הלידה מתנהלת ככל יתר הלידות, עם מתן נוזלים וללא צורך במעקב סוכר. לעומת זאת, בנשים המטופלות תרופתית ישנם שני גורמים עיקריים שעלולים לגרום לחוסר איזון ברמות הסוכר במהלך הלידה:

  1. העובדה שיולדות לא נוהגות לאכול ארוחות סדירות במהלך הלידה: ידוע כי איזון הסוכר תלוי מאוד בתבנית התזונתית, שכאמור אינה נשמרת בלידה.
  2. במהלך הלידה, גוף היולדות נמצא במאמץ עילאי, ובהתגייסות מוחלטת לכבוד המאורע המכונן. לצורך כך מופרשים הורמונים רבים, אשר כתגובת לוואי משפיעים רבות על איזון הסוכר בגוף. לכן, בנשים המטופלות תרופתית (על ידי אינסולין או תרופות להורדת רמות הסוכר) אנו מערים מצד אחד תמיסת סוכר (כדי למנוע ירידה חדה = היפוגליקמיה) ומצד שני אינסולין (כדי למנוע עלייה חדה = היפרגליקמיה), תוך כדי מדידת הסוכר אחת לשעה וויסות מינון האינסולין בהתאם. באופן זה, רמות הסוכר נותרות קבועות יחסית.


מהם הסיבוכים הצפויים בלידה?

ברוב המוחלט של המקרים, איננו צופים סיבוכים בלידה של אם סוכרתית, אך אנו בהחלט שומרים על דרגת כוננות גבוהה - למקרה שלאחר יציאת הראש, הכתפיים "ייתקעו". מקרים אלה מתרחשים יותר בעוברים גדולים ובחוסר איזון של הסוכר לאורך ההריון. במידה שמתרחש אירוע של כליאת כתפיים, הרי שהנוכחים בחדר (צוות רפואי וסיעודי) פועלים על פי תרגולת ידועה, על מנת לחץ במהירות את הכתפיים כדי למנוע מצוקה עוברית ופגיעה בעצבי הידיים. זהו מצב חירום לא שכיח, שלרוב מסתיים בלא כל נזק, אך דורש עירנות ומוכנות של הצוות.


יש לי סוכרת, האם כדאי לי ללדת בניתוח קיסרי?

אין כל מניעה ללידה נרתיקית ביולדות עם סוכרת הריונית, אם הערכת המשקל של העובר נמוכה מ-4 ק"ג. סוכרת אינה מהווה סיבה לניתוח קיסרי והניתוח אינו משפר את בריאות האם או הילוד, ועל כן אינו מומלץ.

מה צפוי לקרות לאחר הלידה?

  1. איזון הסוכר – נשים עם סוכרת קדם הריונית, תחזורנה במהרה למינוני התרופות שאיזנו אותן טרם ההריון. זוהי הזדמנות מצויינת לנשים שלא היו מאוזנות, לקבל טיפול נאות ולהתאזן. נשים עם סוכרת הריונית, ברוב המקרים לא תזדקקנה להמשך טיפול לאחר הלידה, אך מומלץ מאוד לבדוק נוכחות של סוכרת סמויה, על ידי העמסת סוכר המבוצעת 6 שבועות לאחר הלידה.
  2. החלמה – נשים עם סוכרת רבת שנים שאינה מאוזנת, חשופות יותר לזיהום באיזורי חתכים ופציעות. שיעור הזיהומים בניתוחים קיסריים, עולה בצורה משמעותית ביולדת עם רמות סוכר שאינן מאוזנות. ביולדות עם איזון סוכר סביר – אין כל שינוי בתהליך ההחלמה, לעומת יולדת שאינה סוכרתית.
  3. הנקה – אין כל מניעה להניק עם טיפול להורדת הסוכר. הנקה מומלצת מאוד כבכל יולדת.


לסיכום

סוכרת בהריון הינה תופעה שכיחה, אשר  קל מאוד לאתרה, לטפל בה ולמנוע את סיבוכיה. אמנם עלולים להיווצר סיבוכים במהלך הלידה באם הסוכרתית, אך רובם ככולם קשורים בהיעדר איזון רמות הסוכר במהלך ההריון, אשר ניתנים למניעה. הרפואה המיילדותית יודעת לצמצם באופן מוחלט את שיעור הסיבוכים וחומרתם, כך שהלידה תהיה חוויה מוצלחת ונעימה - בדומה ליולדות שאינן סוכרתיות.
למרפאה לסוכרת הריון ב"ליס"

יחידות ומרפאות

תפריט ניווט תחתון