תוכן עניינים

נשים רבות שילדו בניתוח קיסרי מסיבה זו או אחרת, שואלות בהריון השני או השלישי האם תהיינה חייבות ללדת גם הפעם בניתוח קיסרי. לשאלה זו תשובה אחת: לידה נרתיקית, או בשמה המקצועי לידה וגינלית, או בשפת העם "לידה רגילה", בהחלט אפשרית לאחר ניתוח קיסרי. הגורם המרכזי המשפיע על סיכויי ההצלחה ומידת הבטיחות בלידה, מושפעים בעיקר מהסיבות שבגינן בוצע הניתוח הקודם, וכן מהשאלה האם הגורמים שהביאו ללידה הקודמת להסתיים בניתוח קיימים גם בהיריון זה, או שכעת הנסיבות שונות לחלוטין.

אם הניתוח הקיסרי בוצע בשל מצג עכוז, ובהריון הנוכחי המצג הוא ראש, הנסיבות שהביאו לניתוח הקודם אינן קיימות בהריון זה, ולכן רבים הסיכויים ל"לידה רגילה". לעומת זאת, ניתוח שבוצע בלידה הקודמת בפתיחה מלאה ולאחר ניסיונות לחיצה שלא הובילו לירידת הראש לתעלת הלידה וללידה, מקטין את הסיכויים ללידה נרתיקית, היות שמבנה אגן היולדת לא השתנה בין ההריונות, ויתכן שמבנה האגן הוא המקור לחוסר התקדמות הלידה.
גורם חשוב נוסף המשפיע על סיכויי ההצלחה לסיים את ההיריון בלידה נרתיקית, הוא עברה המיילדותי של היולדת. לדוגמה, יולדת שבלידתה הראשונה ילדה בלידה נרתיקית ללא סיבוכים, ונותחה בלידתה השנייה, הוכיחה למעשה שמבנה האגן מאפשר לידה, ועל כן סיכוייה ללדת לידה נרתיקית בלידה השלישית גבוהים יותר מסיכויי יולדת שמעולם לא ילדה לידה נרתיקית.

ומה עם הסיכונים?

הסיכון העיקרי הכרוך בלידה נרתיקית לאחר ניתוח קיסרי, טמון בעובדה שאזור הצלקת הניתוחית ברחם עלול להיקרע. אזור הניתוח הקודם מהווה אזור חלש יחסית, והלחצים ברחם הנגרמים מהצירים עלולים לגרום לקרע בדופן הרחם. מצב זה נדיר יחסית, ומתרחש בשיעור של כ-0.5% מהלידות לאחר ניתוח קיסרי. קרע בדופן הרחם מסוכן הן ליולדת והן לעוברה, ועלול להסתיים במות עובר, נזק מוחי, דימום אימהי משמעותי, ולעיתים נדירות הנזק חמור ומחייב כריתת רחם.

כיצד ניתן לדעת?

את דרך הלידה לאחר ניתוח קיסרי, כדאי לסכם עם הרופא המטפל כבר במהלך ההריון, ולא להמתין עם ההחלטה עד ההגעה לחדר לידה. כדאי לברר, שבבית החולים בו תתבצע הלידה מתאפשרת לידה לאחר ניתוח, אם כי בישראל רוב בתי החולים מאפשרים.

מה עוד חשוב לדעת?

בכדי ללדת לידה נרתיקית לאחר ניתוח קיסרי, חייבים להתקיים התנאים הבאים:

  • ליולדת בוצע ניתוח קיסרי אחד בלבד. שני ניתוחים או יותר, מחייבים לידה בניתוח קיסרי.
  • החתך ברחם שבוצע בניתוח הקודם הוא חתך רוחבי ותחתון. לעיתים, קיים הצורך לבצע חתך בצורת T או חתך אורכי בדופן הרחם. במצב זה, לא מתאפשרת בהמשך לידה נרתיקית מכיוון שקיים סיכון גבוה לקרע דופן הרחם. חשוב שתדעי, שהחתך בעור אינו מהווה סימן לסוג החתך ברחם ועל כן יש להצטייד בדו"ח הניתוח הקודם לצורך ההחלטה על דרך הלידה.
  • בדיקת רופא, שאכן מבנה האגן מאפשר לידה נרתיקית. לבדיקה מגבלות רבות ולעיתים למרות הרושם הקליני שניתן ללדת, הלידה בכל זאת לא מתקדמת.
  • היולדת לא עברה ניתוח לכריתת שרירנים, שכרוך בפתיחת דופן הרחם.
  • היעדר מצב אחר שאינו מאפשר לידה נרתיקית (שליית פתח, עובר גדול, מצג עכוז וכד').
  • לידת תאומים נרתיקית אינה מומלצת לאחר ניתוח קיסרי.

הסיכון לקרע דופן הרחם, עולה באופן משמעותי במקרים שקיים הצורך בהשראת לידה ("זרוז"). על כן, רצוי לאפשר ללידה להתפתח באופן עצמוני ללא התערבות וללא שימוש בתרופות להשראת לידה (פיטוצין, פרוסטגלנדינים). לגבי הכאבים בלידה, אילחוש אפידורלי אפשרי בהחלט. 


לסיכום

היתרונות הכרוכים בלידה נרתיקית הינם רבים. הסיכון באיבוד דם והתפתחות זיהום, נמוך באופן משמעותי בלידה נרתיקית מאשר בניתוח קיסרי. בנוסף, לידה נרתיקית תאפשר בהמשך לידות נרתיקיות נוספות, ועובדה זו חשובה בעיקר בקרב משפחות המתכננות מספר רב של ילדים, היות שכל ניתוח מחליש את דופן הרחם באופן המסכן את ההיריון הבא בקרע דופן הרחם. יתר על כן, כל ניתוח קיסרי נוסף, מגדיל את הסיכון לשליית פתח או שלייה נעוצה, מצבים המסכנים את היולדת באיבוד דם, ולעיתים עד כדי צורך בכריתת הרחם.

תפריט ניווט תחתון