תוכן עניינים

רוב הנשים מודעות לחשיבות ההנקה: הנקה עוזרת בהפחתת זיהומים ומחלות, מסייעת לגדילה התקינה של התינוק, ותורמת לירידה בתמותת תינוקות כתוצאה מ"מוות בעריסה". לאחרונה, עלה גם הקשר בין הנקה לבין אינטליגנציה גבוהה יותר בבגרות. אז למה נשים מפסיקות להיניק ומוותרות בפועל על כל היתרונות הברורים הללו לבריאותו והתפתחותו של תינוקן? מחקר חדש.

ההמלצות להנקה

המלצות ארגון רופאי הילדים האמריקני ומשרד הבריאות בישראל, קובעות:

  • עד גיל חצי שנה - הנקה מלאה של התינוק, ללא צורך במתן תוספות של מים או נוזלים
  • לאחר גיל חצי שנה ועד לגיל שנה ויותר - הנקה משולבת עם מזונות נוספים, על מנת לספק את הצרכים התזונתיים של התינוק.

למרות היתרונות הרבים של ההנקה, ולמרות ההמלצות, נשים בכל רחבי העולם, מפסיקות להיניק עוד לפני שהילד מגיע לגיל 6 חודשים. והשאלה הגדולה היא: למה, ומה יגרום להן להמשיך בהנקה, בכל זאת.

החלטת להפסיק להיניק? מה הסיבה

מחקר חדש* שנערך בקנדה ניסה להתחקות אחר הסיבות שגרמו לנשים שהניקו את תינוקן להפסיק להניק, ולהבין מה יכול לסייע להן להמשיך ולהיניק. על פי תוצאות המחקר, הסיבות להפסקת ההנקה היו:

  • חשש שהחלב אינו מספיק לתינוק: הסיבה הראשית (כ-26%) שהעלו הנשים שהשתתפו במחקר (בדומה למחקרים שנערכו בעבר) היה החשש שאין להן די חלב להזין את התינוק. זאת, למרות שמחקרים הראו כי רק לפחות מ-5 אחוזים מקרב האימהות לתינוקות עד גיל 4 חודשים אין די חלב, באמת
  • מעבר למזון מוצק: כ- 19% מהמשתתפות במחקר תלו את הפסקת ההנקה במוכנות התינוק לאכילת מזון מוצק
  • גמילה עצמית: כ- 13.1 הסבירו שההנקה נפסקה בגמילה עצמית של התינוק (13.1)
  • חזרה לשגרה: כ-9% מהאימהות דיווחו על הפסקת ההנקה בשל רצונן לחזור לעבודה או ללימודים.

רוצה להמשיך להיניק? הנה הפתרונות

על פי המחקר, הנטייה להפסיק את ההנקה רווחת יותר ב- 6 השבועות הראשונים לחיי התינוק. המחקר מצא, כי האמצעים היעילים ביותר להמשכת ההנקה, היו:

  • מפגשי תמיכה שבועיים: האמצעי היעיל ביותר להמשך ההנקה, הייתה תמיכה שניתנה לאימהות על בסיס מפגשים שבועיים. מפגשי התמיכה השבועיים היו יעילים ביותר, בעיקר לגבי הפסקת הנקה במהלך 6 השבועות הראשונים לחיי התינוק.
  • התאמה של מקום העבודה: בכל הקשור לאימהות שחזרו לעבוד או ללמוד, מצא המחקר שהתאמה של מקום העבודה, כמו: שעות גמישות וגישה נוחה לחדרי הנקה מצוידים (שם ניתן לשאוב ולאכסן את החלב שנשאב), האריכו את תקופת ההנקה.

מה אנחנו יכולים לעשות בשבילך

"תקופת ההנקה היא תקופה מאוד דינמית ומשתנה, בהתאם לשלבי ההתפתחות של התינוק, וכל אחד מהשלבים מצריך מעט שינויים והתאמות, הן מצד האם והן מצד התינוק", אומרת עומר מלי הנגבי ועצת הנקה מוסמכת (ibclc) במאמי ליס, "יחד עם זאת, כיוון שהאימהות הטריות מכירות בחשיבות ההנקה ובתרומה הרבה של הדרכת הנקה להצלחתה - גם לפני הלידה ובמיוחד בימים הראשונים לחיי התינוק, יש מצדן היענות רבה לסביבה תומכת ולהדרכת הנקה נכונה.

לדברי עומר, נשים רבות, החוזרות לעבודה לאחר חופשת לידה בת 14 שבועות, עדיין רוצות להמשיך להיניק, אך הפרידה מהתינוק, לראשונה - מעלה אצלן שאלות וחששות לגבי המשך ההנקה.
"במפגשי חזרה לעבודה", היא מספרת, "אנחנו מדברות על כל ההיבטים הקשורים לתקופת החזרה לעבודה או ללימודים. האימהות הצעירות מקבלות כלים שימושיים ורגשיים, כדי להכיל את השינויים הללו, לקבל את הידע הדרוש ולזכות בתחושה של שליטה במצב".

 

*הכתבה מבוססת על מחקר שפורסם בשנת Canadian Public health Association, 2014: Factors influencing the reasons why mothers stop breastfeeding.

תפריט ניווט תחתון