תוכן עניינים

בדנמרק, כמו בארצות רבות אחרות, מזה שנים רבות מהווה קורס הכנה ללידה חלק מההמלצות עבור נשים הרות ובני זוגן. לידת הילד הראשון מהווה אירוע מאתגר, והורה שהתכונן לקראתה עשוי להתמודד טוב יותר עם המצבים השונים העשויים להתרחש במהלכה.

קורס הכנה ללידה מספק מידע על הריון, תהליך הלידה, הטיפול בתינוק והורות מוקדמת, ויתכן שהכנה זו מעניקה להורים יותר ביטחון. בשנים האחרונות, בוטלו רוב הקורסים לקראת הלידה במחלקות היולדות בדנמרק - מטעמי חסכון. למרבה הצער, אין מידע רב לגבי ההשלכות של החלטה זו, מאחר שלא קיימות הוכחות רבות לגבי היתרונות האפשריים של ההשתתפות בקורסים אלה. רוב המחקרים שנערכו בעבר, כללו מדגם מצומצם מדי מכדי להסיק מסקנות ברורות.


השפעתו של קורס הכנה ללידה על תהליך הלידה עצמו לא נבדק מספיק, אך ידוע כי האימהות העתידיות המשתתפות בקורסים אלה, מעוניינות מאוד לדעת יותר, והן - על פי רוב - משכילות. מחקר שנערך בבית חולים אוניברסיטאי בדנמרק, בדק האם ההשתתפות בקורס ההכנה ללידה בזמן ההריון, השפיעה בדרך כלשהי על תהליך הלידה.

במחקר השתתפו מעל 1,000 נשים, שהיו במחצית הראשונה של הריונן הראשון. הנתונים נאספו משני מקורות: שאלונים שמולאו על ידי הנשים, ונתונים שסיפקה מחלקת היולדות לגבי הלידה עצמה. המשתתפות חולקו לשתי קבוצות: הקבוצה הראשונה השתתפה בקורס הכנה לקראת הלידה בן 9 שעות, וקבוצת הביקורת לא השתתפה בקורס כלשהו.

לצורך ההשוואה, נמדד גודל הפתיחה לקראת הלידה עם הגעתה של האישה לחדר המיון. כמו כן, ערכו החוקרים השוואה בין שתי הקבוצות לגבי הדרישה והאספקה של משככי כאבים בחדר הלידה ולגבי הצורך בהתערבויות רפואיות בתהליך הלידה.

על פי התוצאות, נשים שהשתתפו בקורס הגיעו למיון כאשר תהליך הלידה כבר התחיל, הן היו זקוקות לפחות זריקות אפידוראליות לעומת קבוצת הביקורת, אך הדרישה למשככי כאבים הייתה זהה בשתי הקבוצות. גם הצורך בהתערבות רפואית היה זהה בשתי קבוצות. באופן כללי, הגיעו החוקרים למסקנה, כי השתתפות בקורס הכנה לקראת הלידה תעזור להורים העתידיים להתמודד טוב יותר עם תהליך הלידה.


מקור:

Randomized trial of structured antenatal training sessions to improve the birth process; British Journal of Obstetrics and Gynecology 2010, 117: 921-928.

תפריט ניווט תחתון