תוכן עניינים

מאת: יסמין כהן; מטפלת מומחית בהריון ולידה

הנה מתקרב לו הרגע המיוחל, זה שחיכית לו כל כך הרבה זמן, עשרה חודשים מתקרבים לסופם, הספקת כבר להכיר את העובר שלך, להתחבר לתנועות שלו בתוכך, אתם יחידה אחת הקשורה פיזית ורגשית. התאריך כבר מתקרב או הגיע וכולם כבר במתח, סף החרדה והלחץ סביבך הולך ומתגבר, ומכל עבר את מקבלת הערות מאוד “מעודדות” הנה הבטן כבר למטה, התנפחו לך הפנים ועוד מיני הברקות מעניינות, אבל משום מה זה לא קורה...


אז מה אפשר לעשות כדאי לעזור לתהליך המדהים הזה להתחיל בצורה טבעית ונכונה? למה הלידה מתעכבת?

תהליך הלידה הוא תהליך מדהים ומרגש, זו הזדמנות נדירה להכיר את הכוחות החבויים בך, להתקרב לניצוץ המרגש של החיים החדשים, זה תהליך הדורש תעצומות פיזיות ורגשיות אדירות.
חשוב להעניק מקום לכל רגש כהכנה ללידה וגם במהלך הלידה וחשוב לטפל במקרים בהם אחד הרגשות יוצא מהאיזון העדין והטבעי.

 

פחד

עומס המידע, שאינו תמיד מדויק, עשוי ליצור לחץ מוגזם לקראת הלידה. לחץ וחרדה הם גורמים שעשויים לעכב לידה. מידה נכונה של פחד היא מתאימה, טבעית ונכונה, מידה של פחד היא זהירות והקשבה לצוות הרפואי, להנחיות ורגישות לסובבים אותך. מידה של דאגה היא טבעית, הרגש האימהי טבוע בך ואת כבר מיישמת אותו על העובר הקטן הגדל בתוכך. פחד דומיננטי מקבע את התנועה. יותר מדי פחד משתק את הגוף וגורם לקיבעון שמאוד לא מתאים לתהליך שאמור להיות זורם וחלק. מידה גבוהה של פחד מעלה את רמות האדרנלין בגוף ועלולה לגרום לעצירת הלידה, פחד הוא רגש מאוד שכיח לקראת הלידה ולכן חושב לטפל בו. 

אז איך מטפלים בפחד?
ראשית, ניתן לטפל בפחד ע”י שיחה ועידוד. שיחה עם איש מקצוע, מטפל או אפילו בן הזוג עושה פלאים. כשאנו מדברים על הפחדים שלנו הם קטנים וזו דרך נפלאה להתמודד עמם. כמו כן תרגילי נשימה משחררים ומרגיעים. שנית, הטיפולים המרגיעים והמשחררים ביותר את הפחד הם טיפולי מגע. הטיפול במגע הוא נעים ומרגיע ועוזר לך להתחבר עם גופך ולהאמין בו. גם תרגילי דמיון ומחשבה יכולים מאוד לעזור להתמודד עם הפחד. בנוסף, בדיקור סיני נבחר להשתמש בנקודות המרגיעות, מחזקות את אלמנט המים ואיבר הכליות הקשור לרגש הפחד וע”י כך נסייע ליולדת להתגבר על הפחד ולהגיע מוכנה ללידה.

 

כעס

מידה נכונה של כעס חשובה בלידה, היא מעידה על אסרטיביות והליכה קדימה. כעס שהוא דומיננטי בלידה מחליש את היולדת, גורם לאוירה לא נעימה ולא רגועה ומעכיר את האוירה החשובה כל כך. כעס מופנם גורם לתקיעות של התנועה והזרימה בגוף ומפריע למהלך הטבעי. הטיפול בכעס יהיה בעיקר באמצעות תנועה, הליכה באויר הנעים יכולה מאוד לעזור ולשחרר את הכעס, תרגילי נשימה וכמובן תרגילי מגע כמו שיאצו יכולים מאוד לעזור לשחרר את הכעס ולקדם את הלידה המיוחלת.

שמחה

שמחה היא הניצוץ השמימי בחיינו, אין ספק שזהו הרגש הדומיננטי בלידה, ההתרגשות מהשינוי הגדול הקרוב והתרוממות הרוח. שמחה היא רגש בריא והיא מעניקה כוח, אמונה וחוזק ליולדת ומאפשרת ליולדת להתמודד עם הכאב של הצירים ועם הקשיים.

כמו כל רגש גם לשמחה תפקיד משמעותי בלידה, אבל שמחת יתר, התרגשות גדולה והתלהבות עלולים להתיש ולהחליש את האנרגיה של היולדת. כשמזהים אצל היולדת שמחה רבה מדי נראה גם חוסר חיבור לתהליך, ניתוק מהמציאות, צחוק מוגזם ולא קשור לסיטואציה ולכן קשה ליולדת להתחבר למה שקורה כאן ועכשיו. יש נטייה לדמיונות ושקיעה בפנטזיה ושכזו לא מתרחשת יש אכזבה מאוד גדולה. באמצעות תרגילי תנועה ונשימה, סיבובי אגן, הרפיה ושחרור של הגוף נסייע ליולדת להתחבר לתהליך. נרצה לגרום ליולדת המתרגשת להתכנס פנימה, להירגע ולהעניק לה את השקט והאיזון הדרושים לתהליך. באמצעות דיקור הסיני נבחר נקודות המרגיעות את הנפש, עוזרות לאיזון רגשי, נבחר נקודות בעלות אנרגיה של כינוס ותנועה כלפי פנימה.

עצב

עצב הוא רגש חשוב בתהליך הלידה, הוא מעיד על תהליך של פרידה וויתור, פרידה מההריון, מהעובר שבתוכך, פרידה ממה שהכרת עד כה וכניסה לשלב חדש ומרגש בחייך. אולם עצב רב מדי יעכב את הלידה, יקשה על האם להיפרד מההריון, עצב מחליש את האנרגיה בגוף ומקשה על הפרשת ההורמונים החיוניים לתהליך הלידה.

לעיתים נבחר להעניק לעצב מקום ולעזור ליולדת להיפרד מההריון וע”י כך תגיע הלידה המיוחלת, פעמים רבות בכי משחרר ומקל ופותח את הדלת להתחלה טבעית ללידה. תרגילי נשימה המחזקים את הריאות יעזרו ליולדת להתמודד עם העצב, היות וברפואה הסינית העצב הוא הרגש המקושר עם הריאות ולכן תרגילי נשימה יכולים מאוד לעזור במקרה זה. באמצעות דיקור הסיני נבחר לחזק את הריאות, להניע את התנועה בגוף ולהרגיע את הנפש. 

לסיכום

בחויה המרגשת של הלידה חשוב להעניק מקום לכל קשת הרגשות הקשורים באופן טבעי לתהליך העצום הזה. חשוב לנו להיות שם עבורך, להכיל את הפחד, העצב, הכעס, החששות והדאגה מהקרב לבוא, להתרגש איתך ויחד להעניק לך כלים להתמודד טוב יותר, להיות מוכנה יותר ולחזק אותך כדי לעזור לך להגיע חזקה יותר ללידה שלך. תאמיני בעצמך וביכולת שלך ללדת, תתחברי לרגשות המציפים אותך, ותדעי איך להרגיע את עצמך והכי חשוב שתגיעי מוכנה פיזית, נפשית ורגשית ללידה וכך תהיה לך חויה מרגשת, חיובית ומעצימה.

תפריט ניווט תחתון