תוכן עניינים

אינדקס המצבים הרפואיים



מהרגע שבו החל ההריון, מתחילות כל מערכות הגוף לפעול באופן שונה מהרגיל ומתאימות את עצמן לצורכי האם ההרה, וכמובן לצורכי התפתחותו של העובר עצמו. מלבד הבטן הענקית והמטען החורג, סובלות חלק מהנשים מתופעות שונות. לפניכן התופעות השכיחות ודרכים לטיפול והקלה.


חולשה ועייפות בהריון


בתקופת ההריון מגייס גוף האישה את כל משאבי האנרגיה העומדים לרשותו, דבר שבאופן טבעי גורם לעייפות מרובה. העייפות מורגשת בדרך כלל בחודשי ההריון הראשונים, ושוב לקראת סוף ההריון. הסיבות לעייפות נעוצות בעלייה בכמות הדם בגוף והגברת קצב פעימות הלב, בעיכול מואץ של סוכרים, בהידלדלות מאגר הוויטמינים והמינרלים הנצרכים על ידי העובר, ובעומס הרב המוטל על הכליות בזמן ההריון.

בחילות והקאות בזמן הריון

בחילות והקאות נפוצות בעיקר בטרימסטר הראשון של ההריון, והגורם להן אינו ידוע בוודאות. ייתכן שהן קשורות לרמות ההורמונים המשתנות, או לשינויים הנפשיים החלים בגוף האישה. על פי רוב הן מופיעות בשעות הבוקר.
מה יכול לעזור לבחילות והקאות בהריון?
כדי להקל על התופעה, מומלץ לאכול כמה ארוחות קטנות בהפרשי זמן קצרים, לא לדלג על ארוחות ולא להגיע למצב של רעב, להימנע ממזונות מטוגנים, וכן לקום לאט מן המיטה ולאכול משהו מתוק. רצוי לשתות הרבה מים, ובמקרים קיצוניים לקבל טיפול רפואי.

שינויים בשדיים בהריון

נפיחות בשדיים, רגישות יתר ותחושת כובד עשויות להופיע כבר ימים ספורים לאחר ההתעברות. ייתכן שהשדיים יגדלו וימשיכו לגדול במהלך כל ההריון בשל בלוטות החלב המתפתחות ומתמלאות. עקב גדילת השדיים עשויה להיווצר אשליה שהעור שקוף וכלי הדם נראים עליו בבירור. בשליש הראשון עשויים להתחולל שינויים בצבע השדיים, ובעיקר בפטמות ההופכות כהות יותר. במהלך ההריון יופיעו בלוטות שומן סביב הפטמה, הנקראות "בלוטות מונטגומרי". כמו כן ייתכן שיופיעו סימני מתיחה, אשר יתבהרו בדרך כלל לאחר הלידה. בחודשים האחרונים להריון עשויה להופיע הפרשה של קולוסטרום (טרום חלב) מהפטמות.

דרכי השתן בזמן הריון

בתקופת ההריון גדלות הכליות בסנטימטר אחד ומפרישות יותר פסולת. העלייה בנפח הדם ובקצב זרימתו לכליות מסייעת להן לתפקד טוב יותר. כתוצאה מכך גדל קצב ייצור השתן, ומכאן הריצות התכופות לשירותים. הדבר קורה בעיקר בחודשי ההריון הראשונים, כאשר הרחם לוחץ על שלפוחית השתן עד יציאתו מחוץ לאגן אל הבטן (שבוע 12 לערך). התופעה חוזרת גם בשבועות האחרונים, בהם לוחץ ראש התינוק על השלפוחית.


שתי תופעות נוספות מתרחשות לעתים בהריון:

  • צריבה בזמן הטלת שתן: צריבה המורגשת בתחילת ההטלה מעידה בדרך כלל על זיהום הנרתיק, ואילו צריבה בסיום ההטלה מעידה על דלקת בדרכי השתן, אשר ברוב המקרים מלווה בכאבי בטן ובתכיפות מתן שתן. במצב דלקתי חשוב לקבל טיפול אנטיביוטי מתאים ולהקפיד על שתייה מרובה.
  • דליפת שתן: יכולה להתרחש בזמן שיעול, צחוק או פעילות גופנית הסיבה לכך נעוצה בהורמונים המרפים את שרירי שלפוחית השתן. בשליש האחרון של ההריון אפשר להתבלבל בין דליפת שתן לבין ירידת מים, ובכל מקרה של ספק כדאי לפנות לרופא.

גודש באף בזמן הריון

תופעה נפוצה בהריון הנגרמת עקב נפיחות במעברי האף הפנימיים.
מה יכול לעזור?
מומלץ להימנע משימוש בטיפות אף ובתרסיסים פרמקולוגים העלולים להחמיר את הגודש. כמו כן מומלץ להימנע מצריכת יתר של מוצרי חלב המגבירים את הפרשת הליחה אצל נשים הרות. להקלה מומלץ להשתמש במכשיר אדים או בתרסיס המבוסס על תמיסת מי מלח, לאכול מזון עשיר בוויטמין C למשל: פירות הדר וירקות עליים ירוקים, ואפילו לפנות לטיפול הומיאופתי לטיפול בבעיה.


צרבת בהריון

תחושה של צריבה וגירוי מתחת לעצם החזה באזור הקרוב ללב. היא נפוצה ההריון בעיקר בשעות הלילה. הסיבה להופעת הצרבת נעוצה בהורמוני ההריון המרפים את שרירי מערכת העיכול, וביחד עם הרחם הלוחץ על הקיבה הם גורמים לעלייתה של חומצה בחזרה מהקיבה לוושט.
מה יכול לעזור?
כדי להקל על התופעה כדאי להימנע ממאכלים מטוגנים ועתירי שומן, אין לשתות אלכוהול או לעשן, מומלץ לאכול ארוחות קטנות בהפרשי זמן קצרים, לשתות תה בבונג, שומר או מנטה לאחר כל ארוחה, לשבת זקוף ככל האפשר ולהגביה את הראש בתנוחת שכיבה.

עצירות בזמן הריון

נגרמת  בעיקר בשל עלייה ברמת הורמון הפרוגסטרון, אשר מרפה את שרירי המעיים ומאט את פעילותם, וכן בשל לחץ הרחם הגדל על המעיים. גם כדורי הברזל יכולים לתרום לעצירות. לעתים נלווים לעצירות גם גזים. 
מה יכול לעזור?
להקלה רצוי להקפיד על שתיית מים מרובה (ולאוהבות- מיץ שזיפים), ולאכול מזונות עתירי סיבים (דגנים מלאים, פירות וירקות טריים). יש לזכור כי אסור להשתמש בתרופות משלשלות ללא אישור רופא.

טחורים בהריון

תופעה מוכרת בהריון ולאחר הלידה. מדובר בהתנפחות ורידים באזור פי הטבעת או החלחולת (רקטום) היוצרות תחושות של גירוי ובמקרים חמורים יותר, כאבים חזקים ואפילו דמם רקטאלי.
הטחורים נוצרים עקב היעדר רציפות בזרימת הדם במקום, וברוב המקרים כתוצאה מעצירות. גורמים נוספים הם תזונה המכילה מעט סיבים תזונתיים ולחץ בעת פעולת המעיים. לאחר הלידה יכולים להופיע טחורים הנובעים מהעומס המוטל על פלג הגוף התחתון בלידה, וכן מהדחיפות בזמן צירי הלחץ.
מה יכול לעזור?
טחורים נפוחים מאוד, מדממים וכואבים מצריכים טיפול רפואי. במקרים קלים יותר ניתן להיעזר בשיטות אלטרנטיביות המתבססות על תזונה ונשימה נכונה, על שיפור היציבה וצמחי מרפא. להקלה כדאי לשתות 12 כוסות מים ביום, לאכול פירות וירקות ולהעשיר את התפריט בדגנים מלאים. מלבד זאת, כיווץ שרירי הנרתיק ופי הטבעת לכמה שניות (תרגיל קגל) יכול להועיל, וכן קומפרסים של קרח והרבה מנוחה.
מומלץ לנסות משחות או כדורים הומיאופתיים המיועדים לטיפול בטחורים או רטיות הממליס. רבות מוצאות כי צריכת שורש הקולונסונה יעיל מאוד.


כאבי גב בזמן הריון

רובן המכריע של הנשים ההרות סובלות מכאבי גב, בעיקר בשל העומס הרב המוטל על שרירי הגב. עומס זה נגרם כתוצאה מן העלייה המשמעותית במשקל המתרכזת באזור הבטן. גם יציבה לא נכונה של הגוף בזמן ההריון תורמת להסטת הבטן קדימה, ומקשה על ייצוב עמוד השדרה. כאבי הגב נובעים מההכנות שעושה הגוף לקראת הלידה; הורמון הפרוגסטרון המופרש במהלך ההריון גורם לריכוך הגידים והרצועות המחזיקים את עמוד השדרה. באותו הזמן, משתחררות עצמות האגן שלרוב אין ביניהן תנועה, וכל זה כדי לאפשר את מעבר התינוק בתעלת הלידה.

מה יכול לעזור?
להקלה על הכאבים, רצוי לנעול נעליים נוחות ולהקפיד על יציבה נכונה וזקופה ככל האפשר.


שינויים בכפות הידיים בהריון

לעתים מופיעה במהלך ההריון אדמומיות בכפות הידיים. כדאי להיוועץ ברופא המטפל בנוגע לבדיקת דם, מאחר שאדמומיות כזו מופיעה גם במחלות כבד. בדרך כלל התופעה נעלמת לאחר הלידה. גם מקומן של הציפורניים אינו נפקד מרשימת השינויים המתחוללים בגוף. אצל חלק מהנשים קיימת צמיחה מוגברת שלהן, ואילו אצל אחרות הציפורניים חלשות יותר ונשברות בקלות. כל השיטות לחיזוק הציפורניים ניתנות לביצוע גם בעת ההריון.


כאבי בטן בהריון

כאבי בטן בהריון יכולים לנבוע מסיבות שונות, ובכל מקרה יש לדווח עליהם לרופא המטפל. לעתים מקורם בקלקול קיבה, עצירות או דלקות שונות, כפי שיכולים להופיע אצל כל אדם. אולם לעתים מקורם בהריון ולכן חשוב לאבחן את סיבתם. בתחילת ההריון, הרחם גדל והרצועות המחזיקות אותו נמתחות. תהליך זה יכול להיות מלווה בכאב עמום או חד בבטן התחתונה, המורגש בעיקר בזמן שינויי תנוחה. חלק מהנשים סובלות מכאבי בטן עד יציאת הרחם מהאגן לכיוון הבטן. בחודשים האחרונים של ההריון חלק מהנשים חשות כאב מתחת לצלעות, הנוצר כתוצאה מן הלחץ של הרחם הגדל.

דופק לב מהיר בהריון

כבר בתחילת ההריון משתנה קצב מחזור הדם, במערכת העורקים והוורידים, בדפנות הרחם ובשאר איברי הגוף. בתחילת החודש השמיני להריון מגיע נפח מחזור הדם לשיאו, ובשלב זה הוא מכיל 40% יותר מהממוצע. כתוצאה מכך מספר פעימות הלב הממוצע יכול לעלות עד ל- 90 פעימות בדקה לקראת סוף ההריון.


קוצר נשימה בהריון

אחת מהתופעות הנפוצות בהריון. התופעה יכולה להתרחש גם במהלך היום, בעיקר לאחר פעילות מאומצת, אולם היא מופיעה פעמים רבות גם כאשר האישה שוכבת על גבה, וזאת בשל זרימת דם לקויה לאזורי הגוף השונים. הסיבות העיקריות לתופעה הן השינויים ההורמונאליים ולחץ הרחם על הסרעפת, אשר גורם לנשימה לא תקינה ולא סדירה. בכל מקרה רצוי להיוועץ ברופא לשלילת בעיות אחרות.



בצקת בזמן הריון

במהלך ההריון מצטברים נוזלים רבים ברקמות הרכות שבגוף האישה וגורמים לבצקת המתבטאת בנפיחות בכפות הידיים ובכפות הרגליים. הבצקת שכיחה יותר בקרב נשים כבדות משקל, והיא מופיעה בעיקר לאחר עמידה ממושכת או פעילות מאומצת. לאחר מנוחה ארוכה הבצקת חולפת, אך בדרך כלל היא שבה ומופיעה. הבצקת עלולה להופיע גם בימים הראשונים שלאחר הלידה, והיא בדרך כלל חולפת בתוך מספר ימים. בצקת יכולה להיות סימן לרעלת הריון ולכן יש להיוועץ ברופא. להקלה מומלץ להימנע מעמידה או מישיבה ממושכות, הרמת הרגליים וירכיים. גם צריכת הוויטמינים B6 ומגנזיום ואכילת פטרוזליה עשויים לעזור בהפחתת צבירת הנוזלים.


נימול בזמן הריון

תופעה נוספת הקשורה להצטברות נוזלים היא הנימול, אשר בשפה היומיומית מזוהה יותר כיד או רגל ש"נרדמת". הנימול מופיע בדרך כלל בחודשי ההריון האחרונים, ונגרם עקב הצטברות נוזלים הלוחצים על אחד העצבים.
מה יכול לעזור?
כדי להקל על התופעות, רצוי להגביה את הרגליים ולהניחן על כרית קשיחה, להימנע ככל האפשר מעמידה ממושכת ללא הפסקות, להסיר תכשיטים ובמיוחד טבעות שעלולות ללחוץ ולשבש את זרימת הדם.


התכווצות שרירים בזמן ההריון

תופעה מוכרת ולא נעימה. ההתכווצויות מופיעות בעיקר בשליש השני או השלישי להריון, בדרך כלל בשעות הלילה בזמן השינה. התחושה המופיעה היא של כאב חד והתכווצויות בעיקר בכף הרגל ובאצבעותיה, או בשרירי הירך או השוק. הכאב חולף לאחר כמה דקות ונותרת תחושת כאב מעומעמת. ייתכן שהסיבה נעוצה בכמות סידן ואשלגן נמוכה בגוף.
מה יכול לעזור?
כדי להקל בשעת ההתכווצות, כדאי לעסות את השריר התפוס, וכן רצוי לקום מהמיטה ולשחרר את הרגל המכווצת. לעתים יחליט הרופא המטפל על תוספת של כדורי סידן. מומלץ לצרוך אגוזים, בננות (לתוספת אשלגן) ואף כדורי סרפד.


עילפון בהריון

נשים הרות שסבלו או סובלות מלחץ דם נמוך במיוחד או מאנמיה, נכללות בקבוצת הסיכון הצפויה ללקות בהתעלפויות. התעלפויות יופיעו בעיקר בשליש השני והשלישי להריון. כאשר אישה הרה מתעלפת, יש להבהילה לבית החולים לשם אבחון וטיפול מיידי של הבעיה.

מה יכול לעזור?
כדי להפחית את תופעת העילפון, מומלץ להתרומם מתנוחת שכיבה או ישיבה לאט מאוד ולנשום אוויר נקי ככל האפשר. כאשר אישה חשה שהיא עומדת להתעלף, עליה לשכב ולהגביה את רגליה. יש לצרוך כדורי ברזל בהתאם לצורך ומזונות עשירים בברזל כגון: בשר, ירקות ירוקים, טחינה ותמרים.


דליות - ורידים בזמן הריון

נוטות להופיע במהלך ההריון, בעיקר בקרב נשים שיש להן נטייה תורשתית להופעתן. בשל המשקל הנוסף ורמתו הגבוהה של הורמון הפרוגסטרון מתגבר הלחץ על הוורידים. גם הרחם הגדל תורם ללחץ זה. לא ניתן למנוע את הופעתן של הדליות, ובמהלך ההריון אי אפשר לטפל בהן.
מה יכול לעזור?
התופעה מחמירה מהריון להריון, וניתן להקל עליה בעזרת גרביים אלסטיות תומכות, הימנעות מעמידה ממושכת, התעמלות מתונה והגבהת הרגליים בעת שכיבה או ישיבה.


גזים בהריון

תופעה האופיינית לשליש השלישי של ההריון. הרחם הגדל בחלל הבטן והירידה בפעילות מערכת הקיבה והמעיים גורמים להפרעה במערכת העיכול. 

מה יכול לעזור?
מומלץ להימנע מג'אנק פוד ולהפחית בצריכת מזונות כגון: שעועית, תירס, כרוב, מזון מטוגן ומוצרי חלב. לעומת זאת שתיית תה שומר, מנטה, זנגוויל וצריכת תרופה הומיאופתית עשויות לסייע לניקוי המעי הגס. גם הליכה עשויה להקל על התופעה.

דימום ורגישות בחניכיים בהריון

תופעה הנובעת מעליה בנפח הדם ומהשפעת העלייה ברמת ההורמון פרוגסטרון המרכך את רקמת החניכיים. גורם אפשרי נוסף לתופעה הוא חוסר בוויטמין C.

מה יכול לעזור?
לטיפול בתופעה מומלץ להגביר את צריכת המזון העשיר בוויטמין C (כגון: פירות הדר, עגבניות, פלפלים), ומזון העשיר בסידן (כגון: ירקות ירוקים כהים, טופו, מוצרי חלב, שימורי סרדינים וסלמון –על עצמותיהם). מומלץ גם לשפשף מדי פעם את החניכיים באצבעות נקיות, ולהקפיד על ביקור סדיר אצל השיננית.


נדודי שינה בהריון

לקראת סוף ההריון יקשה עליך, לעתים קרובות, למצוא תנוחה נוחה בזמן המנוחה והשינה, ובנוסף יתכן כי תאלצי להטיל שתן מספר פעמים בלילה, תחושי בהתכווצויות ברקסטון היקס, תוטרדי בשל שינויים רגשיים, ותרגישי ביתר שאת את העובר הנוטה להיות פעיל יותר בלילה. כל אלו גורמים להפרעה ברצף השינה ובאיכותה ואף לנדודי שינה.
מה יכול לעזור?
כדי להקל על התופעה מומלץ לשמור על לוח זמנים קבוע לשינה, להימנע מארוחות גדולות כשעתיים לפני הכניסה למיטה, להיעזר בכריות בין הרגליים, ליהנות מאמבטיה חמה ומרגיעה לפני השינה. צריכת תרופות הומיאופתיות המיועדות להרגעה או למניעת נדודי שינה, שתיית תה פסיפלורה, בבונג, עשב לימון או מורן עשויות לעזור גם כן.

תפריט ניווט תחתון