תוכן עניינים

לכל אישה יש את הדרך המיוחדת שלה ללדת, ודרך זו כרוכה בהתמודדות גופנית ורגשית כזו או אחרת, ובראש ובראשונה- כאב פיזי. השאלה מהו כאב העסיקה תמיד פילוסופים ואנשי מדע. האם ניתן למדוד את הכאב ולהשוות בין כאב מסוג אחד לאחר? האם הכאב הוא תחושה אובייקטיבית או סובייקטיבית? מה עומד בבסיס יכולתו של אדם להתמודד עם הכאב- הכנה נפשית? אימון גופני? יכולת אישית?

צוות בית החולים "ליס" מאפשר ליולדת לבחור את אופן הלידה המתאים לה ביותר. בפני היולדת הבריאה שהריונה תקין עומדת הבחירה בלידה טבעית, ללא תרופות משככות כאבים ובהתערבות רפואית מינימלית. הלידה הטבעית אפשרית בכל אחד מחדרי הלידה הפרטיים המאובזרים באמצעים כגון: אמבטיות מיוחדות, כדורי גומי (פיזיו) לטלטול האגן, כריות לשינוי תנוחות בזמן הצירים והלידה, טיפול בשמנים ארומתיים, עיסוי, שימוש בחום ועוד. היולדת תוכל לבחור בין שיטות ההרפיה ושיכוך הכאבים הטבעיות שיקלו על כאבה ויעזרו לה לעבור את הלידה בצורה הקלה והבטוחה ביותר. מיילדת מצוות חדרי הלידה (המטפלת רק בשתי יולדות) תדריך, תכוון ותתמוך לאורך כל הדרך.

מטרתן של שיטות ההרפיה ושיכוך הכאבים השונות היא להקל על המתח והלחץ הנלווים לכאבי הלידה. לפניכן השיטות הפופולאריות שנראות בחדרי הלידה שלנו:

טכניקות נשימה והרפיה

שיטת נשימה והרפיה באופן מודע עשויה להיות יעילה ביותר ולהשפיע על הלידה השפעה של ממש, שכן הנשימה עוזרת בהתמודדות עם כאב ומתח נפשי. אולם כדי שהשיטה תצליח, יש לתרגל אותה לפני הלידה עצמה. הנשימה מאפשרת בזמן כאב להרפות את הגוף, לשחרר את רצפת האגן ולהגדיל את נפחו. התרגול המוקדם יאפשר ליולדת להשתמש בנשימות באופן כמעט אוטומטי, ובכך יאפשר לה ספונטניות וזרימה עם הלידה, הגברת הפרשת הורמוני הלידה והתקדמות הלידה.

תנועתיות ושינויי תנוחות

תנועתיות בלידה מקלה על היולדת בצורה משמעותית את ההתמודדות עם הכאב, ועל פי הרפואה הסינית גם מסייעת לשחרר חסימות אנרגטיות. שכיבה ממושכת בזמן הלידה כרוכה בכאב עז יותר, ועל כן פחות נסבל. הניסיון מלמד כי התמודדות עם כאב בלידה המתבצעת בתנוחות זקופות (ישיבה, עמידה או כריעה), כמובן תוך שילוב תנועה, קלה יותר מאשר בלידה המתנהלת בשכיבה. תנוחות זקופות אנכיות מאפשרות לתינוק להתכוונן טוב יותר כלפי האגן, ומסייעות לו להתקדם מהר יותר בתעלת הלידה. התנוחות האלה גם תורמות לשינוי הזווית שבין מפרק הירך והאגן, ולמתיחה פסיבית של רקמות רכות היוצרות פישוק בין עצמות האגן. בנוסף ככל שהתנועתיות רבה יותר מתגברת אספקת הדם לעובר. התנוחות האפשריות בזמן הצירים הן רבות וכדאי להכיר אותן עוד לפני הלידה ולתרגל אותן בבית, תוך שימוש בנשימות ובהרפיה. על היולדת להיות קשובה לגופה, ללמוד להכיר אותו ולנסות לרכז את תשומת ליבה במה שגופה מנסה לעשות. ריכוז זה הופך אותה לגולש אשר רוכב על הגל במקום להיסחף ולהישטף על ידיו, ובכך יעניק לה חוויה של התקדמות משולבת בתחושה של הצלחה גופנית ומנטלית.

שימוש במים

מים נחשבים כמקור מרפא, משככי כאבים, בעלי אפקט מרגיע, ומעבירי חום אותו ניתן לכוון למקומות כואבים בגוף. במהלך השהות בבריכה או באמבטיה נהנים מתחושת ציפה ושחרור מלחץ על מפרקים וכלי דם. כאשר היולדת שוכבת במים על גבה אין לחץ על כלי הדם הגדולים, ויש תחושה של הרפיה. במים קל יותר לשנות תנוחות, מה שמאפשר ליולדת להרגיש חופשייה ובעלת שליטה על גופה. המים עוזרים במיוחד בשלב המעבר, בפתיחה של 7-10 ס"מ. הם מפחיתים את מפלס החרדה ובכך מורידים את רמת האדרנלין ומעלים את הפרשת האנדורפינים.

תמציות ארומתיות

שיטה המבוססת על שימוש בשמנים אתריים וחומרים נדיפים המופקים מצמחים. השימוש בתמציות ארומתיות מסייע להפגת מתחים, להפחתת כאבים ולקידום הלידה. התמציות מרוכזות, ריחניות מאוד והשפעתן חזקה. בשמנים משתמשים בדרך כלל באמצעות הרחה, שאיפת אדים או מריחה.

עיסוי ומגע

טיפול במגע בזמן הלידה מקל על היולדת בהתמודדות עם הכאב ומסייע לה להרפות את גופה. יולדת שמתנסה בעיסוי לפני הלידה, מכירה טוב יותר את תחושת הרפיון שטיפול גופני יכול להעניק. העיסוי מתאים במיוחד ללידה שכן הוא כולל מגע באזורים שונים בגוף שהיולדות כל כך זקוקות לו. בטיפול במגע ובעיסוי חשוב מאוד להיות קשוב ליולדת ולצרכיה, ולתת לה את התחושה שאנו איתה ובשבילה. בנוסף, עוזר המגע לבן הזוג להתחבר לחוויית הלידה.

רטיות חמות

הנחת רטיות חמות על הגב התחתון, הירכיים והפירנאום תרגיע את הכאב שנוצר מלחץ ראש התינוק, ותרכך את הפירנאום לקראת יציאת התינוק.

Maternity unit

מכשיר טנס הפועל באמצעות זרמים חשמליים. אלה מפעילים לחץ על העצב, אשר משבש את הודעת הכאב למוח. היולדת מפעילה את המכשיר בעצמה ובחורת את דרגת העוצמה הרצויה לה מבין 10 הדרגות האפשריות. ניתן להסתובב עם המכשיר והוא אינו מפריע למוניטור.

Easy Labour

מכשיר המבוסס על טכניקת לחיצות המגע- טכניקה טיפולית לא תרופתית ולא פולשנית המאפשרת להפחית את עוצמת הכאב בעת צירי הלידה ולשלוט בהפחתת הכאב בדרך טבעית. המכשיר פועל באמצעות הפעלת עיסוי מעגלי ב- 6 נקודות לחיצה בו זמנית.

קול ושירה

השימוש בקול משפיע לטובה על התפקוד הגופני והנפשי. כאשר אישה בהריון שרה, קולה מהדהד בתוך גופה ומשפיע גם על התינוק. כאשר היולדת משמיעה קולות נמוכים, תוך הוצאת אוויר, היא יוצרת תהודה ומרפה את שרירי הבטן ורצפת האגן. התהודה מתכווננת לבסיס עמוד השדרה ומאפשרת לתינוק להחליק עם הראש לכיוון הקול.

שיאצו

שיטת טיפול שמקורה ביפן, ועיקרה לחיצות על נקודות מסוימות לאורך קווי האנרגיה (מרדיאנים) שבגופנו. אמירה יפנית נפוצה גורסת ש"לב השיאצו הוא לב האם". טיפול במגע בזמן הלידה מקל על היולדת להתמודד עם הכאב, ומסייע לה להרפות את עצמה. יולדת שמתנסה בעיסוי לפני הלידה מכירה טוב יותר את תחושת הרפיון שטיפול גופני יכול להעניק. השיאצו מתאים במיוחד ללידה שכן הוא כולל מגעים באזורים שונים בגוף.

פגישה אישית עם מיילדת

כל אישה בהריון מוזמנת להיפגש עם מיילדת מצוות חדר הלידה, בכדי להתייעץ בנוגע להריון וללידה הצפויה. מטרת השירות היא לסייע ליולדת לבחור את הדרך המתאימה לה ביותר ללידה, ולקבל מענה אישי לכל שאלותיה.
במהלך הפגישה יועלו נושאים שונים, בהתאם לרצונה של היולדת, כגון: אורח חיים תקין בהריון, הטיפול בחדר הלידה, לידה טבעית, מתן אפידורל, ניתוח קיסרי, הטיפול הראשוני בתינוק ועוד.
השירות מאפשר היכרות ישירה עם מגוון האפשרויות שבית החולים "ליס" ליולדות מציע, וכן עם צוות המיילדות. 
*  השירות כרוך בתשלום.
לפרטים על השירות | טלפון: 03-6973113 | דוא"ל: mamylis@tlvmc.gov.il

תפריט ניווט תחתון