תוכן עניינים

הריון ולידה הם, ללא ספק, מהאירועים המשמעותיים ביותר בחיי כל זוג ובחיי האישה בפרט. תקופה זו כוללת, לצד השינויים הפיזיים הבולטים, תהפוכות וטלטלות רגשיות, חוויות שונות ומעברים רגשיים קיצוניים: שמחה, אושר ותחושת יצירה מחד, ופחדים ולבטים מאידך.השינויים הפיזיולוגים והפסיכולוגיים המתחוללים אצל האישה במהלך ההריון הם כה משמעותיים, עד שהיא נדרשת להתאים את עצמה ולהסתגל להם כמעט מדי יום.
השינויים ההורמונליים משפיעים על מידת הפגיעות והרגישות של האישה, ובאים לידי ביטוי בתגובות רגשיות קיצוניות. עוצמת השינויים הגופניים והפגיעות הרגשית הגבוהה מעוררים שאלות וקונפליקטים המחייבים התמודדות ברמות שונות- רגשית, חברתית וגופנית. הגוף משתנה כמעט כל יום. לא רק הבטן והחזה, אלא גם העור והשיער. במקביל, מתעוררות תחושות פיזיות חדשות וחלים שינויים בדחף המיני. לעתים מתקשה האישה בהריון, המתבוננת בראי, לזהות את איברי גופה. בנוסף, נחשף גוף היולדת לבדיקות רבות, חלקן חודרניות וכואבות. כל אלו, מובילים אותה לבדיקה מחדש של הזהות הנשית, הדימוי הגופני וההערכה העצמית.
כל אישה תגיב לשינויים האלה בדרך שונה, בהתאם לעולמה הפנימי, רמת החרדה שלה, מידת הרגישות והפגיעות שלה, דרכי ההתמודדות האופייניות לה ומערכת התמיכה הרגשית והחברתית שלה.

ההתעסקות האימהית הראשונית

ככל שההריון יתקדם, תחווה האישה "דו-קיום" ברמה הפיזית-גופנית כאילו מתרוצצים בתוכה שני אנשים, כשמתלווה לכך תחושה של מלאות. כשתרגיש האם לעתיד את סימני החיים החדשים המתפתחים בתוך גופה, היא תתכנס ותתמקד יותר בעולמה הפנימי ובתינוק הגדל והמתפתח בתוכה. אלה הם ניצני "ההתעסקות האימהית הראשונית", כלומר, יצירת הקשר הייחודי עם התינוק העתיד להיוולד. בד בבד מתחיל להתהוות הייצוג הפנימי של "התינוק שלי" והייצוג הפנימי שלה כאם. מתפתחות פנטזיות ומערכת שלמה של ציפיות לגבי התינוק שייוולד: כיצד הוא ייראה? מי הוא יהיה? במקביל עולות שאלות כמו איזה אמא אהיה וכיצד אתמודד עם האימהות. חשוב לציין כי תהליכים אלו הם בעיקרם לא מודעים.

התארגנות פנימית משפחתית חדשה

להופעת התינוק השפעה מהפכנית, לא רק על מציאות החיים של הוריו, אלא גם על הארגון הנפשי והרגשי שלהם. תקופת הפוסט פרטום (לאחר הלידה), על השינויים הפסיכו-פיזיולוגים שלה, מאופיינת בפעילות רגשית ייחודית שלא התקיימה קודם לכן. ההורות, ובעיקר המפגש עם הילד הראשון, מהווה שלב התפתחותי חדש, המחייב הסתגלות והתארגנות למציאות חדשה ובלתי מוכרת. נוכחותו של תינוק בעולמם של הוריו והשינויים הרבים המתרחשים במציאות החדשה ובעולמם הפנימי מערערים את האיזון שהיה קיים ביניהם עד אז ומחייבים התארגנות פנימית ומשפחתית חדשה.
ההתמודדות הרגשית הנדרשת ליצירת איזון מחדש מגייסת כוחות נפשיים דווקא בתקופה שבה האישה עייפה פיזית, חשופה ופגיעה מבחינה רגשית. לא קל להיות "פתאום" אמא לתינוק בלתי מוכר ולתפקד במשרה מלאה. הדבר עלול לגרום למצבי רוח, לדכדוך, לחוסר אונים ולמשברים שונים. בתקופה זו יש חשיבות עצומה לתמיכה הרגשית והמעשית של המערכת הזוגית.

איזו אמא אהיה?

השינוי המשמעותי הוא, כמובן, המעבר מהפנים לחוץ. התינוק, שהיה במשך תשעה חודשים חלק אינטגרלי מגוף האם ונחווה כהמשך טבעי של גופה, הופך באחת לישות עצמאית ונפרדת החיה בזכות עצמה. באותה המהירות הופכת האישה מאישה בהריון לאם, תפקיד חברתי חדש בעל משמעויות רגשיות מורכבות. זהו גם מעבר ממצב של "בת של", למצב של "אמא של". הסטטוס החדש משייך את האם הטרייה לקבוצת הנשים, שעד כה היתה שייכת אליה אמה- מצב המעורר מחדש שאלות של הזדהות, ומעמת את האישה עם הייצוג הפנימי של הוריה כהורים: איזו אמא היתה לי? איזו אמא אהיה? האם אהיה דומה לאמי, או שמא אהיה שונה ממנה?

הסתגלות הדדית

תהליך הלידה הוא מפגש ייחודי בין אם מסוימת אחת לתינוק מסוים אחד, המתחילים מסע ארוך של הסתגלות והכרה הדדית. למפגש מיוחד זה מגיע כל אחד מהשותפים לקשר עם מטענו האישי והייחודי. האם, עם אישיותה, בשלותה, עולמה הפנימי, ניסיון החיים שלה ומערכת הציפיות שלה מהתינוק; הרך הנולד- עם המזג, האישיות והמערך הפיזיולוגי והגנטי שלו. אופיו של המפגש יוגדר לא רק במה שיביא אליו כל אחד מהם, אלא בעיקר בתהליך של התאמה והסתגלות הדדית. תגובותיה הרגשיות של האם יוכתבו על ידי התהודה שיעורר התינוק, עם מזגו ואופיו המסוים, בעולמה הפנימי. מיותר לומר, שתהליך יצירת הקשר וההתקשרות יהיה מאד אישי ושונה- כל אם והקצב שלה. יש אימהות המתארות "התאהבות ממבט ראשון", בעוד אחרות זקוקות לתהליך של היכרות עם התינוק על מנת ללמוד אותו ולהתקרב אליו.
ההסתגלות לתפקיד ההורי כוללת גם הסתגלות למצב משפחתי חדש- מעבר מיחסי זוג ליחסים בשלושה. במשולש החדש שנוצר ישנם רגעים לא מעטים שבהם אחד ההורים מרגיש את עצמו מחוץ למעגל והוא עשוי להרגיש דחוי ונטוש על ידי בן/בת הזוג ולפתח תחושות קנאה כלפיו/ה או כלפי התינוק.

שיא הרגש

ההסתגלות לא תמיד קלה, בעיקר לאור ציפיות הסביבה מהאם שאך ילדה שתהיה בשיא האושר ותתנהל עם חיוך מתמיד על פניה. האם הטריה מגלה מהר מאוד שהמציאות יכולה להיות שונה מאוד מזו שתוארה בספרים או מהתסריט שדמיינה לעצמה: התינוק לא תמיד שקט ורגוע, וגם היא לא בהכרח אותה אם סובלנית וסבלנית. התלות המוחלטת של התינוק בה, האחריות הטוטלית על חייו וההתמסרות המוחלטת לטיפולו עלולים לאיים על גבולות העצמי שלה. לא מן הנמנע שהאם תהיה מוטרדת בשאלה מתי ואם בכלל תחזור להיות אדון לעצמה, עצמאית ובעלת שליטה על זמנה וחייה. לצד הסיפוק, ההנאה ותחושת המלאות, אך טבעי שיהיו רגעים קשים של תהיות, חוסר אונים, בלבול, כעסים ורגשות שליליים. בשל מורכבות התהליכים שלאחר הלידה, העוצמות הרגשיות והשינויים ההורמונאליים, לא מעט נשים עוברות משברים שונים- החל מדכדוך, חוסר יכולת לתפקד ומצבי רוח משתנים ועד דיכאון בעוצמות שונות, ואפילו אי רצון לטפל בתינוק ודחייתו. חשוב מאוד שהאם, גם במצוקתה הגדולה, לא תרגיש אשמה, לא תתבייש בתחושותיה ובמחשבותיה, לא תהסס לשתף בקשייה אנשים מסביבתה הקרובה ובמידת הצורך תפנה לקבלת עזרה מקצועית.

המרפאה הפסיכולוגית לאם ולתינוק

המרפאה הפסיכולוגית לאם ולתינוק מיועדת לתת סיוע רגשי לנשים בהריון, לנשים הסובלות ממשבר לאחר לידה, להורים המתקשים להתמודד עם ההורות והנתקלים בקשיים בגידול הילד מלידתו ועד גיל 3 שנים.
במסגרת המרפאה מתבצעים אבחון, הערכה וטיפול בתופעות של חרדות במהלך הלידה ולאחריה, מצבי דכדוך ודיכאון לאחר לידה, כמו כן, הצוות נותן סיוע ומלווה משפחות של נשים הסובלות ממחלות נפש, לאחר לידת תינוק. בנוסף, המרפאה עוסקת בהערכה וטיפול בקשיים בקשר בין ההורה והתינוק ובטיפול בסימפטומים של תינוקות כמו: הפרעות שינה, הפרעות אכילה, הפרעות התנהגות (בכי מתמשך, אי שקט מתמיד, תוקפנות).
כל המפגשים מתקיימים בנוכחות ההורים והתינוק, ומושם דגש על הקשר ביניהם. הטיפול מתמקד בהבנת הסימפטום של התינוק ומשמעותו בעיני ההורים.
הצוות הוא רב מקצועי וכולל פסיכיאטר, פסיכולוגים קליניים והתפתחותיים, עובד סוציאלי ומטפלת בתנועה.
סוגי הטיפול: טיפול משולב אם-אב-תינוק, ייעוץ והדרכה.
קבוצות מפגש: אמהות חד הוריות, מפגשי אמהות ותינוקות, אמהות לתינוקות עד גיל שנה. ליצירת קשר: טלפונים: 03-6974559, 03-6974707.

סדנה להורים שבדרך

מזוג למשפחה – סדנה לפיתוח יכולות הוריות
לפרטים: מועדון יולדות "מאמי ליס". טלפון: 03-6973113.

תפריט ניווט תחתון