תוכן עניינים

מאת: יעל פנחסי; יועצת הנקה מוסמכת IBCLC; מועדון היולדות מאמי ליס.

ההנקה היא ההמשך הטבעי של ההזנה האמהית שהתרחשה ברחם. את מייצרת מזון ייחודי וייעודי לתינוקך, המותאם לצרכיו התזונתיים וליכולות העיכול שלו, בדיוק כפי שעשית בהיותו עובר שנישא בבטנך. החלב שלך קל לעיכול ועשיר ברכיבי תזונה הנחוצים להתפתחותו ומספקים הגנה חיסונית פעילה למערכת החיסונית שלו שטרם הבשילה.

חשוב לזכור שההנקה מספקת לתינוק את המזון המתאים ביותר וכן עונה על מרבית הצרכים הבסיסיים של התינוק. הקירבה הישירה אליך במגע עור לעור מספקת לו סביבה בטוחה ומוכרת. כשהוא מריח אותך, שומע את קול פעימות הלב שלך, נע עם הנשימות שלך ונהנה מיכולתך המופלאה לשמור על טמפרטורת הגוף המיטבית שלו, הוא חש מוגן ובטוח וכך הוא יכול לפנות את המשאבים שלרשותו לצמיחה. בתקופה הראשונה שלאחר הלידה שניכם זקוקים לזמן רב שבו תוכלו ללמוד ולהסתגל בנינוחות זה לזה ולמצב החדש.

בימים הראשונים קצב השינויים הוא עצום, לכל יום מאפיינים משלו, וההנקה מהווה חלק משמעותי מאוד במציאות המשתנה הזו. תחילה התינוק שלך יינק את הקולוסטרום, החלב הראשוני שהכנת עבורו מאמצע ההיריון אשר יכין אותו לתחילת החיים מחוץ לרחם. התינוק שלך נולד סטרילי ולכן זקוק להגנה החיסונית שמצויה בקולוסטרום, בנוסף לכך הקולוסטרום הוא בעל אפקט משלשל ומסייע לתינוק לנקות את קיבתו מן המקוניום (הצואה העוברית). הקולסטרום מועט, צבעו צהבהב, הוא סמיך ודביק וכמותו מותאמת לגודל הקיבה של התינוק שביום לידתו גודלה כגולה (נפחה 5-7CC).
מיד לאחר הלידה רצוי לאפשר לתינוק לשהות בזרועותייך ולהתנסות בהנקה הראשונה טרם יילקח לקליטה במחלקת היילודים. במידה ולא תתאפשר לכם ההנקה הראשונה בחדר הלידה, אל חשש. דאגי לפגוש אותו מוקדם ככל הניתן והניחי אותו בזרועותייך. בזמן הזה התבונני בו, ולמדי להכיר את הסימנים שיסמן לך בכל פעם שירצה לינוק. כשיהיה מוכן, הוא יעשה תנועות של חיפוש, יזיז את ראשו מצד לצד, יפתח את פיו, ימצוץ את אגרופיו וינסה להגיע אל השד. זה הזמן הטוב ביותר להניק אותו.
בימים הראשונים הוא יינק הרבה זמן ולעיתים תכופות. זכרי שזו התפתחות נורמלית של הנקה שלאט לאט תארך פחות זמן. הנקה לפי דרישה מאפשרת לגוף שלך להתאים את ייצור החלב לצרכיו של תינוקך ובכך מבטיחה לכם הנקה עתידית נוחה ויעילה יותר.

במהלך הימים 2-5 הקולוסטרום הופך לחלב מעבר - בדרכו לחלב הבשל. צבעו של החלב משתנה, הוא נראה חלבי יותר וכמותו גדלה באופן משמעותי. כתוצאה מהשינוי הזה תחושי מלאות בשד. כל עוד השד רך, אינו חם וכואב, הורידים אינם בולטים זהו אינו גודש. על מנת להימנע מהתפתחות גודש הניקי לפי דרישה (גם בלילה), אם התינוק ינק ואינו מעוניין עוד ואת חשה שהשד מתקשה, השתמשי בקומפרס קר ופני מעט חלב להקלה. כתוצאה מאותו שינוי הורמונלי שמשנה את הרכב החלב את עלולה לחוש דיכדוך קל, להיות רגישה מאוד ולבכות יותר מהרגיל. קבלי זאת בהבנה וזכרי שגם זה חלק נורמלי מהתהליך.

טיפים לימים הראשונים שיסייעו להצלחת ההנקה

  • הכנה להנקה - מחקרים מראים שהכנה להנקה משפיעה באופן משמעותי על הצלחת ההנקה. יקל עלייך אם תגיעי מוכנה להנקה ותדעי מה מצפה לך בכל יום ולמה עלייך לצפות מעצמך ומהתינוק שלך.
  • הנקה מיד אחרי הלידה - מיד לאחר הלידה החושים של התינוק מאוד חדים והרפלקסים חזקים. כל ניסיון שתינוקך שירכוש בשלב זה יסייע לו בהמשך.
  • ביות מלא - בביות המלא את נמצאת עם תינוקך כל הזמן וכך תוכלי להיענות לסימנים המוקדמים שיסמן כשיהיה מוכן לינוק ולהיענות לצרכיו בצורה הטובה ביותר.
  • הימנעי משימוש בפטמות מלאכותיות (מוצץ ובקבוק) אלא אם קיבלת הנחייה רפואית אחרת.
  • הניקי את תינוקך לפי דרישה - בימים הראשונים ההנקה תכופה ואינטנסיבית. דאגי לסביבה נוחה עבורך, זה עלול לקחת הרבה זמן, והניחי לו לינוק מתי שירצה וכמה שירצה.
  • השתמשי בסיוע מקצועי - התינוק ישנוני, לא מצליח להתחבר להנקה, ההנקה מלווה בכאבים, לכל קושי שמלווה אתכם יכול להמצא פתרון שיסייע לכם להמשיך בנוחות. בכל אתגר שעולה בדרך פני ליועצת ההנקה בביה"ח לעזרה, או לייעוץ הנקה אישי (מרפאת הנקה).

יחידות ומרפאות

תפריט ניווט תחתון