תוכן עניינים

אם התלבטת האם להיניק את תינוקך כדאי שתתייעצי עם יועצת הנקה מוסמכת טרם הלידה, שיחה עימה יכולה לשכנע אותך לתת צ'אנס להנקה. שני מחקרים שונים שנערכו בבית הספר לרפואה ע"ש אלברט אינשטיין בארה"ב, הראו כי פגישות סדירות עם יועצת הנקה מעודדות נשים שנוטות בדרך כלל להימנע מכך, להיניק את תינוקן מספר חודשים. 

אחד המחקרים הראה, כי נשים שהיו מלוות לאורך ההנקה ע"י יועצת הנקה מוסמכת נטו פי ארבעה להיניק את תינוקן במשך חודש ופי שלושה להמשיך להיניק לאורך שלושה חודשים, לעומת קבוצת הביקורת שלא קיבלה עידוד וייעוץ. החוקרים מסבירים, כי השפעת ההתערבות בכלל והשימוש ביועצת הנקה בפרט, הייתה משמעותית יותר מתוצאותיהם של מחקרים קודמים שניסו לעודד הנקה בשיטות אחרות.

להנקה יתרונות רבים לתינוק: החל מחיזוק הקשר לאמו, דרך חיזוק מערכת החיסון והגנה מפני מחלות וכלה בהפחתת הסיכון להשמנת יתר ומחלות הקשורות בהשמנת יתר בעתיד.

האקדמיה האמריקאית לרפואת ילדים (AAP) ממליצה על הנקה בלבד במשך ששת החודשים הראשונים והמשך הנקה בתוספת מקורות מזון נוספים שנה נוספת לפחות. על פי נתוני משרד הבריאות האמריקאי, פחות מ-75% מכלל התינוקות ניזונים מהנקה בששת החודשים הראשונים ופחות ממחציתם ניזונים מהנקה מעבר לשישה חודשים.
בארה"ב שיעור ההנקה נמוך במיוחד בקרב נשים אפרו-אמריקאיות והספניות, נשים צעירות, נשים לא משכילות, ונשים עם עודף משקל. המחקרים כללו בעיקר נשים מרקע זה. המשתתפות במחקר נפגשו עם יועצת ההנקה פעמיים לפני הלידה ופעם אחת אחריה בבית החולים. במהלך שלושה חודשים אחרי השחרור או עד שהאם הפסיקה להיניק, התנהלו שיחות טלפון סדירות. בנוסף קיבלו הרופא המטפל והאחות תזכורות לדבר על יתרונות ההנקה בפגישות טרם הלידה.

בשני המחקרים יחד, השתתפו קרוב ל-950 נשים. תמיכתה של יועצת ההנקה גרמה ל-95% להתחיל להיניק את תינוקן אחרי הלידה (רק 2% מהמשתתפות הקפידו במשך חצי שנה על הנקה בלבד, כפי שממליצה האקדמיה האמריקאית לרפואת ילדים). קבוצת המחקר המשיכה להיניק פי ארבעה במשך חודש ופי שלושה במשך שלושה חודשים. החוקרים מסכמים כי עבודתם מראה את החשיבות וההשפעה החיובית שיש ליועצות הנקה בשיפור שיעורי ההנקה בקרב אימהות טריות.
 
מקור:
Effect of Primary Care Intervention on Breastfeeding Duration and Intensity; American Journal of Public Health 2014, 104: Suppl.1, S119-S127

תפריט ניווט תחתון