תוכן עניינים

אינדקס המצבים הרפואיים

וירוס ה-Rota, השייך למשפחת ה-Reoviridae, נתגלה לראשונה בדגימות צואה בשנת 1973 באוסטרליה. צורתו דמוית גלגל ומכאן נובע שמו ROTA (בלטינית: דמוי גלגל). ה-ROTA תוקף כמעט כל ילד עד גיל חמש שנים, ומהווה את הגורם הנפוץ ביותר לשלשולים בקרב תינוקות וילדים קטנים. שיא התחלואה מתבטאת בגילאי 4 חודשים עד שנתיים ושכיחותה גבוהה בגנים ובמעונות יום, בעיקר בעונת החורף. בניגוד למדינות מתפתחות, במדינות העולם המערבי הוירוס אינו גורם לתמותה גבוהה (עקב הנגישות לשירותי רפואה מתקדמים), אבל פגיעתו בפעילות המעיים התקינה עלולה לגרום להקאות ושלשולים חמורים, לאובדן נוזלים מהותי ולהזדקקות למתן נוזלים תוך-ורידי.
לוירוס יכולת לעבור מילד לילד באמצעות מגע של ידיים, בגדים, צעצועים, משטחים וציוד רפואי. לכן, במקרים בהם יתגלו ילדים מאושפזים החולים, יופעל נוהל בידוד מגע, הנועד למנוע את התפשטותו לילדים אחרים במחלקה. 
חיסון כנגד וירוס ה-Rota נכנס לתכנית החיסונים השגרתית במדינת ישראל בשנת 2010, וניתן בשלוש מנות לתינוקות עד גיל חצי שנה.


כיצד נדבקים בוירוס ה-Rota?

ההדבקה בוירוס נעשית באמצעות מגע עם צואה של החולה כאשר הוירוס יכול להיות מופרש בצואה עד 21 יום מתחילת המחלה, והוא עלול להשאר שעות רבות על גבי צעצועים ומשטחים כדוגמת: משטחי החתלה. בנוסף, הוירוס עלול לעבור מילד חולה למשנהו באמצעות מגע של ידי ההורים, המבקרים או הצוות המטפל. תקופת הדגירה מההדבקה עד להופעת סימני מחלה הינה בין יומיים ל-4 ימים.

האם מבוגרים או ילדים שכבר חלו במחלה בעבר עלולים להדבק?

כן. אולם לרוב המחלה תהיה קלה יותר מזו של תינוק או ילד קטן, אשר חלה לראשונה במחלה. הסיבה לכך נעוצה בעובדה, שלאחר היווצרות הזיהום הראשוני עם הוירוס, הגוף מפתח נוגדנים, המגינים באופן חלקי מפני זיהום נוסף עם הוירוס (היות וישנם זנים רבים של Rota) ועל כן, משך ההחלמה הינו מהיר יותר, והתסמינים הקליניים קלים יותר.

כיצד מאבחנים?

לא ניתן לאבחן זיהום עם Rota על סמך ביטוי קליני בלבד, או באמצעות בדיקות מעבדה לא ספציפיות. הדרך הנוחה ביותר לאבחון, היא באמצעות לקיחת דגימת צואה, ואבחון מהיר של הוירוס על ידי מציאת אנטיגן שלו בצואה בשיטה מהירה.

כיצד מתבטאת המחלה?

הוירוס גורם למחלה המתבטאת בשלשול חוזר, לא דמי, שעלול להיות מלווה בחום לא גבוה והקאה חוזרת. התסמינים נמשכים בין 3 ל-8 ימים. במקרים הקשים, הוירוס עלול להביא להתייבשות עקב אובדן נוזלים וכן להפרעות במאזן המלחים. בקרב אוכלוסיית ילדים בעלת חסר במערכת החיסון, המחלה עלולה להיות חמורה וממושכת יותר.

מה עושים במקרה שילדך אובחן כחולה Rota?

אין טיפול אנטי ויראלי ספציפי בוירוס זה. הטיפול בבי"ח מתמקד במתן נוזלים וואיזון רמת המלחים בגוף, כדי למנוע ולתקן את ההתייבשות ולטפל בהפרעות במאזן הנוזלים והמלחים בגוף. הפעלת נוהל בידוד מגע למשך כל תקופת האשפוז, במטרה למנוע הדבקת מטופלים נוספים:

  • הילד מתאשפז בחדד בודד, או בחדר עם ילדים נוספים המודבקים באותו וירוס, בתנאי בידוד.
  • כל אחד ואחת מאנשי הצוות המטפל והמבקרים חייב/ת ללבוש חלוק וכפפות חד-פעמיים, בעת המגע עימו. 
  • בעת היציאה מהחדר, על המבקרים והצוות המטפל להסיר את החלוק והכפפות ולהשליכם לפח האשפה הייעודי המצוי בחדר של הילד השוהה בבידוד, ולחטא את הידיים עם אלכוהול.
  • יש להקפיד על רחצת ידיים במים וסבון לאחר כל החלפת חיתול לתינוק והשלכת החיתולים רק בפח האשפה המיועד לכך.
  • יש להימנע ממגע בין הילד השוהה בבידוד לבין חולים אחרים, דהיינו:השארת הילד בחדר ואי כניסתו לחדרים אחרים במחלקה, במטרה למנוע את התפשטות הוירוס והדבקת ילדים אחרים.

האם הילד מדבק או מהווה סכנה לאנשים המבקרים אותו בבית-החולים?

הילד מדבק לאורך כל ימי המחלה, ולכן רצוי להמנע, ככל האפשר, מביקורים (פרט להורים), ובמיוחד מביקורי ילדים ואחים קטנים, כדי להמנע מהדבקה. יש לציין כי בידוד מגע אינו מהווה עדות להחמרת מצבו של הילד.

מה יקרה לאחר השחרור מבית-החולים?

עם השחרור מביה"ח, כל שנדרש הינו המשך הקפדה על כללי היגיינה גם בבית, לרבות רחיצת ידיים במים וסבון, לאחר החלפת חיתול . אין לשלוח את הילד לגן/מעון עד להחלמתו המלאה והפסקת השלשולים כדי למנוע הדבקה של ילדים נוספים.

אילו סוגי בידוד קיימים?

קיימים 3 סוגי בידודים, הנקבעים בהתאם לסוג החיידק / הוירוס שגורם למחלה / נשאות:

  • בידוד מגע - מחייב לבישת חלוק וכפפות חד-פעמיים לפני כל מגע עם החולה. 
  • בידוד נשימתי - מחייב חבישת מסכה ייעודית, לפני כל כניסה לחדר החולה וכן, סגירת דלת החדר, בכל עת. 
  • בידוד טיפתי - מחייב חבישת מסכה כירורגית, לפני כל כניסה לחדר החולה.

יחידות ומרפאות

תפריט ניווט תחתון