תפריט ראשי עליון

תפריט עמוד

תפריט עמוד

תוכן עניינים

מאת:ד"ר סילביו בריל, מנהל המכון לטיפול בכאב, מחלקת הרדמה וטיפול נמרץ


כאב גב תחתון הוא הסיבה השנייה בשכיחותה לפנייה לרופא בעולם המערבי. מחקרים מעריכים, כי כ-80% מהאוכלוסייה תסבול בשלב מסוים במהלך החיים מכאב גב תחתון. בכל זאת, עובדה אחת מעודדת: כ-80% מכאבי הגב יחלפו תוך חודש, ועוד כ-10% נוספים יחלפו בחודשיים הראשונים להתקף, כך שמדובר בבעיה שכיחה, אך בדרך כלל פתירה מעצמה תוך פרק זמן קצר יחסית. הסיבות לכאב הגב הן רבות ומגוונות ומשתנות בהתאם לגיל.


קיימות שתי סיבות עיקריות לכאב גב בכל גיל:

  • כאב מכני/שרירי - כאב מכני נובע מעומס יתר על שרירים, רצועות, ומפרקי עמוד השדרה, והוא הסיבה השכיחה לכאב גב תחתון בכל גיל. כאב מכני נובע מעומס יתר על שרירים, רצועות, ומפרקי עמוד השדרה, והוא הסיבה השכיחה לכאב גב תחתון בכל גיל.
  • כאב עצבי - נובע מלחץ על חוט השדרה או על שורשי העצבים והסיבות להופעתו משתנות בהתאם לגיל. הלחץ העצבי נוצר בדרך כלל על ידי בקע דיסקלי או כתוצאה של שילוב מספר גורמים שמצרים בהדרגה את תעלת השדרה.


להלן 10 עצות לשמירה על הגב:

  1. אימוץ הרגלי תנועה נכונים לפעילות היומיומית, יסייע לכל אחד מאיתנו לשמור על בריאות הגב ולמנוע את הסבל של כאבי גב תחתון או עליון.
  2. הקפדה על ישיבה נכונה: גב זקוף, גב מוצמד למשענת הכסא, שתי הרגליים צמודות לרצפה, צוואר משוך כלפי מעלה כשהסנטר נוטה מטה, גובה הכסא בגובה הברכיים, עם משענת תומכת לשקע גב תחתון.
  3. להימנע מחוסר תנועה בזמן ישיבה ממושכת, או מכל מצב אחר בו הגוף נמצא ללא תנועה לאורך זמן. יש לקום ולהימתח לפחות פעם בשעה, להניע את כל אברי הגוף ולהתהלך מספר דקות. בשביל לשמור על גב בריא בעבודה - חשוב לתכנן את סביבת העבודה.
  4. שינה על הגב או על הצד. לא לישון על הבטן.
  5. שימוש בשרירי הרגליים לכיפוף: בזמן כיפוף, יש להקפיד שכובד התנועה יהיה על הרגליים, תוך כיפוף הברכיים.
  6. הרמה נכונה של חפצים כבדים, תוך שימוש בשרירי הרגליים וכיפוף הברכיים, הצמדת החפץ לגוף והימנעות מהרמת חפצים כבדים מעל גובה הכתפיים.
  7. התמדה בפעילות ספורטיבית מבוקרת, לחיזוק שרירי הגב, שרירי הבטן והגמשת עמוד השדרה.
  8. נעליים עם בולמי זעזועים - להליכה ממושכת או לפעילות ספורטיבית.
  9. שינה על מזרון בינוני, התומך בכל חלקי הגוף; מומלץ לישון על הגב.
  10. הימנעות מתנועות פתאומיות - יש לבצע הרמות בצורה איטית, כך שהגוף יתאים את עצמו למשקל המורם; יש להימנע מסיבוב (צידי) ומכפיפה של הגב בו זמנית. תנועות פתאומיות עלולות לגרום לשינוי בחלוקת העומס על השרירים וליצור מצב ששריר מסוים לא גייס מספיק יחידות מוטוריות כדי לעמוד בעומס המוטל עליו, ובעקבות כך להיפצע.

יחידות ומרפאות

תפריט ניווט תחתון