תפריט ראשי עליון

תפריט עמוד

תפריט עמוד

תוכן עניינים

שלבי ההתמחות


רופא מחלקה

בשנה הראשונה של ההתמחות הרוטציה הראשונה הינה כרופא מחלקה, במסגרת תפקיד זה המתמחה יהיה אחראי יחד עם מתמחה נוסף על המטופלים המאושפזים במחלקה. תפקיד זה כולל בדיקת כל המטופלים המאושפזים במחלקה, התיעצות יחד עם רופא בכיר על כל מטופל ומטופל ובנית תוכנית אבחנתית וטיפולית למטופלים המאושפזים. המתמחה יבצע את כל הקבלות והשחרורים של המטופלים המאושפזים, ינהל את המטופלים המאושפזים לפי התוכנית האבחנתית והטיפולית שנבנתה. בשנה זו המתמחה לומד להכיר את כלל התחומים ברפואת העיניים ורוכש מיומנויות בדיקה וטיפול במטופלים בתחום זה.   


רוטציות ביחידות השונות

לאחר השנה הראשונה עבור כל מתמחה נבנת תוכנית אישית של סדר הרוטציות אותם יבצע במהלך ההתמחות, הרוטציות כוללות 6 חודשי רוטציה בתחומים: קרנית וקטרקט, אוקולופלסטיקה, גלאוקומה, עיניים ילדים ופזילה, נוירואופתלמולוגיה, מדעי יסוד, כמו כן רוטציה של שנה שלמה בתחום הרשתית המדיקלית והכירורגית.


  • קרנית וקטרקט – ברוטציה זו המתמחה יחשף למחלות עיניות המערבות את המקטע הקידמי ונובעות מפתולוגיה לחמיתית, קרניתית או פתולוגיה של העדשה, במהלך הרוטציה המתמחה ישולב במרפאות הקרנית באופן סדיר, המתמחה ילמד את עקרונות הבדיקה המכוונת למקטע הקידמי, כמו כן יכיר וילמד לפענח בדיקות הדמיה של המקטע הקידמי כגון טופוגרפיה, OCT של הקרנית, UBM, ספירת תאי אנדותל ועוד. אחת לשבוע המתמחה ישובץ בחדר ניתוח של המקטע הקידמי הכולל פרוצדורות כגון: הסרת ירוד, ביופסיה של נגעים בלחמית/קרנית, הסרת פטריגיום, CROSS LINKING ועוד.

  • אוקולופלסטיקה - ברוטציה זו המתמחה יחשף למחלות הקשורות לדרכי הדמעות, פתולוגיות של עפעפיים, ופתולוגיות ארובתיות, במהלך הרוטציה המתמחה ישולב במרפאות האוקולופלסטיקה באופן סדיר וילמד לבצע הערכה אוקולופלסטית מלאה כולל הערכת תפקוד דרכי הדמע, שימוש בעזרי בדיקה כגון הרטל ועוד, כמו כן יכיר וילמד לפענח בדיקות הדמיה של הארובה כגון CT, MRI, US ועוד. אחת לשבוע המתמחה ישובץ בחדר ניתוח אוקולופלסטיקה הכולל פרוצדורות מגוונות בתחום. 

  • גלאוקומה - ברוטציה זו המתמחה יכיר לעומק את הסוגים השונים של מחלת הגלאוקומה, יהיה שותף לאיבחון וטיפול במטופלי הגלאוקומה במרפאה האמבולטורית וכן במטופלים המאושפזים, המתמחה ילמד את עקרונות הבדיקה המכוונת למטופלי גלאוקומה כולל בדיקת גוניוסקופיה, ומדידות לחץ תוך עיני במכשירים השונים, כמו כן יכיר וילמד לפענח בדיקות עזר בתחום כגון שדות ראיה, OCT של עצבי הראיה, ועוד. אחת לשבוע המתמחה ישובץ בחדר ניתוח גלאוקומה ויהיה שותף לניתוחים המגוונים בתחום זה כולל טרבקולקטומיה, השתלת מסתמים, ועוד, כמו כן יבצע טיפולי לייזר שונים בתחום.

  • נוירואופתלומולוגיה - ברוטציה זו המתמחה יחשף ויצבור ידע רפואי נרחב באבחון וטיפול בהפרעות ראייה משניות למחלות נוירולוגית דוגמת טרשת נפוצה, מחלות ניווניות  (פרקינסון, ALS ) גידולים מוחים, איסכמיה. כמו כן אבחון וטיפול במחלות ססיטמיות הפוגעות בעצב הראייה (אוטואימוניות, מטבוליות, גנטיות) או בארובת העין, כמו כן יושם דגש על בדיקות עזר ואמצעי ההדמיה השונים דוגמת שדה ראיה, OCT, CT, MRI. הבנת שיטת הבדיקה, פענוח, מגבלות הבדיקה ויישומים קליניים. במהלך הרוטציה המתמחה ישולב גם בפעילויות השותפות במחלקה הנוירולוגית במוסדנו כגון ישיבות בוקר, ביקורי בוקר, ישיבות הדמיה ועוד. 

  • ילדים ופזילה – מטרת הרוטציה היא הקנית ידע קליני הכולל יכולת לבצע כראוי בדיקת עיניים בילדים, להעריך, לאבחן  ולטפל בבעיות עיניים בילדים ובאופן ספציפי לאבחן פזילות ולצבור ידע בסוגי הניתוחים השונים בתחום. במהלך הרוטציה המתמחה ישובץ אחת לשבוע בחדר ניתוח ילדים כמו כן ישובץ לימי מרפאה קבועים של מרפאת ילדים ופזילה, ויעקוב אחר המטופלים המאושפזים במחלקה בתחום זה. 

  • רשתית כרורגית ומדיקלית – רוטציה זו כוללת שנה שלמה של התמקצעות בתחום הרשתית במהלכה הרופא ירכוש ידע תאורטי ומעשי אשר יקנו לו את היכולת לפענח בדיקות כגון פלורסאין אנגיוגרפיה, אוטופלורסנציה, אולטרסאונד של המקטע האחורי, OCT ובדיקות אלקטרופזיולוגיות, בנוסף ביצוע טיפולים בלייזר, הזרקות תוך עיניות וינהל באופן עצמאי מרפאת רשתית אחת לשבוע, כמו כן המתמחה יהיה אחראי על בדיקה יומית של מטופלי הרשתית המאושפזים במחלקה כולל ביצוע אבחון, ובניית תוכנית טיפולית בשיתוף עם מומחי הרשתית במחלקה. במסגרת ההכשרה מתמחה יחשף למרפאת האובאיטיס במוסדנו וידע לאבחן ולטפל במחלות אובאיטיות של המקטע האחורי. אחת לשבוע ישובץ בחדר ניתוח רשתית ויהיה שותף לניתוחים השונים בתחום כולל ויטרקטומיה, חיגור, פנאוטיק רטינופקסיה ועוד. 

  • מדעי יסוד – ברוטציה זה המתמחה יבחר את התחום והמוסד בו ירצה לבצע את עבודת המחקר, משך התקופה 6 חודשים וכללי הרוטציה לפי המפורט באתר ההסתדרות הרפואית

 

לימוד והנחיית המתמחים במחלקה

מערך העיניים במרכז הרפואי תל אביב מתפאר במערכת לימוד אינטנסיבית של המתמחים ורואה לנגד עיניו את הצלחתם בבחינות ההתמחות כאות להצלחה ויכולת קידום בתחום, במסגרת הפעילות האקדמית במחלקה כל שבוע מתקיימות שתי ישיבות בוקר במהלכן המתמחים והמומחים מציגים מקרים מאתגרים ומעניינים בתחומים השונים, כמו כן כל חודש מתקיימת ישיבת מחקר וישיבת ג'ורנל קלאב. מעבר לכך בכל שאר הבקרים ופעמיים בשבוע אחר הצהריים מועברת הרצאה למתמחים ע"י הרופאים הבכירים של המחלקה בתחומים השונים.

יחידות ומרפאות

תפריט ניווט תחתון