תפריט ראשי עליון

תפריט עמוד

תפריט עמוד

תוכן עניינים

אינדקס המצבים הרפואיים

ניוון רשתית (Macular Degeneration) היא מחלה הפוגעת בעיקר במרכז הרשתית (מקולה) ועל כן נקראת גם ניוון מקולרי תלוי גיל - נמ"ג (AMD- Age related macular degeneration). המקולה היא החלק ברשתית האחראי לראייה של צבעים, קריאה, זיהוי עצמים, נהיגה ותפקודי ראייה אחרים הדורשים דיוק. ניוון רשתית שכיח בעיקר בגיל מבוגר (גיל 65 ומעלה), אך יכול להתרחש גם בגיל מוקדם יותר. המחלה נגרמת כתוצאה משקיעת תוצרי בלאי מתחת לרשתית והיווצרות נזק לשכבת הפיגמנט אפיתל. 

מהם השלבים של ניוון מקולרי תלוי גיל?

ניוון מקולרי תלוי גיל מאופיין בשני שלבים המובילים להידרדרות הראייה:

'השלב היבש' - בשלב הראשון של המחלה, נפגעים בעיקר תאי השכבה הנמצאת מתחת לרשתית. כתוצאה מכך חלה ירידה ברגישות לאור ובקושי מסוים בראייה בחשיכה. תהליך הירידה בראייה הוא לרוב איטי והדרגתי.

אצל כ-3% מהמבוגרים בגיל 75 תתקדם המחלה לשלב הקשה יותר - 'השלב הרטוב' - בשלב השני, מתחילים להתפתח כלי דם לא תקינים ברשתית והם גורמים לדליפת נוזלים, דם ושומנים לתוך הרשתית ומתחתיה. בשלב זה הראייה מידרדרת בצורה מהירה וחדה וללא טיפול עלול להיגרם אובדן ראייה בלתי הפיך.

מהם התסמינים של ניוון מקולרי תלוי גיל (AMD)?

חולים הסובלים מניוון רשתית על פי רוב יתלוננו על:

  • טשטוש ראייה
  • כתם במרכז שדה הראייה (במרכז המקולה)
  • או על עיוות בראייה  


מהו הטיפול בניוון רשתית/ניוון מקולרי תלוי גיל?

הטיפול במחלה ניתן בהזרקה תוך-עינית של תרופות אשר עוצרות את צמיחת כלי הדם הבלתי תקינים ועל ידי כך מונעים את ההידרדרות ובכמחצית המקרים, גם את התפתחות הצלקת המובילה לאובדן הראייה.
קיימים 3 סוגים של תרופות מסוג זה: אווסטין, לוסנטיס או אייליה, כולן יעילות. יחד עם זאת חשוב מאוד לדעת כי התוצאות הטובות ביותר, מתקבלות בטיפול שניתן בעת אבחון המחלה בשלב מוקדם, כאשר עדיין לא חלה ירידה בראייה. חלק גדול מהחולים אינם שמים לב לסימנים הראשונים להתפתחות המחלה, מגיעים בשלב מאוחר יחסית ומסיימים בתוצאות טובות פחות.
האבחון המוקדם אינו פשוט, כיוון שפעמים רבות, כאשר עין אחת נפגעת מהמחלה, המנגנונים המוחיים שלנו גורמים לנו להתעלם מחוסרים בשדה הראייה, והעין השנייה, שלא נפגעה, מפצה על אובדן הראייה שנוצר בעין הפגועה, כך שאנו שמים לב לבעיה רק כאשר נוצרים חסרים גדולים יחסית מתחת לאזור מרכז הראייה (המקולה).

אבחון מוקדם מונע הידרדרות בראייה

מניעה -  כל אדם מעל גיל 50 או כל מי שבן משפחתו סבל מניוון רשתית, צריך להיבדק באופן סדיר על ידי רופא עיניים, אחת לשנה. אם בבדיקה נמצאו סימנים ראשונים של המחלה, עליו להיבדק על ידי רופא עיניים 3 פעמים בשנה, כולל ביצוע בדיקות הדמיה שהחשובה שבהן היא צילום OCT . כמו כן יש לבצע באופן עצמאי בדיקות ראייה עם עין אחת סגורה פעם בחודש או יותר בבית, על פי הדרכת הרופא. קשר קבוע עם רופא העיניים יניב הפניה לטיפול בזמן הנכון, ובכך להפחית את הסיכון להידרדרות בראייה.
בנוסף, קיימת טכנולוגיה לזיהוי מוקדם של ניוון הרשתית על ידי תבחין ממוחשב בו הנבדק מסתכל על קוים עם עיוות בתוכם ומסמן את מיקום העיוות. אם נוצר עיוות בעין כתוצאה מהתפתחות המחלה הנבדק יסמן את מקום העיוות ומערכת ממוחשבת מאפשרת אבחון של התפתחות כלי הדם הבלתי תקינים. הטכנולוגיה הוכחה מחקרית בארץ ובעולם, ונמצא כי השימוש בה מגדיל את הסיכויים לתוצאה סופית של ראייה טובה יותר בעקבות הטיפול. 
לכן, תשומת לב של כל אחד ואחת היא המפתח למניעת תוצאותיה הקשות של המחלה. מחקרים מצאו, כי הטיפול הקיים הפחית במחצית את הפגיעות הקשות בראייה כתוצאה מהמחלה.

יחידות ומרפאות

תפריט ניווט תחתון