תפריט ראשי עליון

תפריט עמוד

תוכן עניינים

מאת: פרץ כאהן, מומחה לנוירופתיה ומטפל במרכז לרפואה משולבת - משלימה למטופלי סרטן

נוירופתיה הינה שם כללי למגוון מחלות הפוגעות במערכת העצבים ההיקפית. תופעות הלוואי של נוירופתיה אשר מופיעים באזורים שונים בגופה של מטופלת, ובעיקר חוסר תחושה בכפות רגליים וכאבים המשתנים בעוצמתם.
ארבע וחצי שנים עברו מאז סיימה אילה את סדרת הטיפולים הכימיים של סרטן השד שהתגלה בגופה,  אך אילה עדיין סובלת מתגובות לוואי קשות של הכימותרפיה, המתבטאות בנוירופתיה באזורים שונים בגופה, ובעיקר חוסר תחושה בכפות רגליים וכאבים המשתנים בעוצמתם.

הכאב וחוסר תחושה הפך לחלק בלתי נפרד מחייה של אילה והיא סברה שאין מרפא לתופעה.
עד אשר, לפני כחודשיים, התוודעה אילה ליחידה לרפואה משלימה לחולי סרטן במוסד הרפואי תל-אביב והחלה לקבל טיפולי רפלקסולוגיה ומגע שפותחו במיוחד לטיפול בנוירופתיה.
מיד לאחר הטיפול הראשון חוותה אילה תגובה חיובית שהלכה והתחזקה עם טיפולים שבועיים שעקבו.
במהלך הטיפול השישי נאנחה לפתע אילה באנחת רווחה, ואמרה: "לא... ידעתי... שיש לי... אצבעות".לאחר מספר שבועות של טיפולים החלה אילה לחוש ולהרגיש חופש ונוחות בכפות הרגליים כפי שלא חשה ארבע וחצי שנים.

ההליכה נעשתה נוחה, שווי המשקל והביטחון השתפר והתנועה הפכה קלילה. הכאבים במצב מנוחה פחתו משמעותית ואיכות חייה של אילה השתפרה ללא הכר.
בעזרת טיפולי רפלקסולוגיה ומגע ניתן היה למנוע מאילה ארבע וחצי שנים של סבל, כאב, איכות חיים ירודה והשפעה מתמשכת על שמחת החיים שנפגעה כתוצאה מהדחק הפיזי המתמשך.


נוירופתיה – מחלת מערכת העצבים ההיקפית

נוירופתיה הינה שם כללי למגוון מחלות הפוגעות במערכת העצבים ההיקפית.
מערכת העצבים ההיקפית הינה רשת סיבים הפזורה בכל הגוף שתפקידה להעביר מסרים ממערכת העצבים המרכזית אל כל חלקי הגוף ובמקביל להעביר תחושות וגירויים מהגוף למוח המזהירים מפני סכנה (טמפרטורה גבוהה, גירויי כאב ועוד.)
נוירופתיה יכולה לפגוע במערכת העצבים ההיקפיים בשלוש רמות:

  1. פגיעה במערכת עצבים מוטורים האחראים על עצבוב השרירים.
    העצבים המוטוריים בדרך כלל ארוכים. לדוגמא : העצב המעצבב שריר בכף הרגל.
  2. פגיעה במערכת העצבים הסנסורים (תחושתיים) האחראים על העברת סוגי התחושה מכל חלקי הגוף (פנים ופני הגוף) למערכת העצבים המרכזית. תפקודם והמבנה של העצבים הסנסורים שונה זה מזה ותלוי בסוג התחושות אותו הם מעבירים : כאב, טמפרטורה, מגע, לחץ, תחושת מיקום האיברים במרחב.
    עצבים האחראים על העברת תחושת כאב וטמפרטורה הינם בעלי קוטר קטן, לעומת עצבים האחראים על העברת תחושת הרטט או תחושת מיקום האיבר במרחב שהם בעלי קוטר גדול, והינם שונים בעוצמת ההולכה ביניהם.
  3. פגיעה במערכת עצבים אוטונומית שהינה רשת עצבים מסועפת האחראית על כל הפעולות האוטונומיות בגופינו : לב, עיכול, בלוטות הפרשה, כלי דם, איברים פנימיים ועוד.

פגיעה במערכת העצבים ההיקפיים נובעת בדרך כלל מסיבוך של מחלות אחרות, כגון : סוכרת, חוסר בויטמינים, סיבוך של תרופות, חשיפה לרעלים, אי ספיקת כליות וכבד, מחלות דלקתיות, מחלות של מערכת הדם, גידולים ועוד.
כיום ידוע שנוירופתיה פוגעת באיכות חייהם של קרוב ל-7% מהאוכלוסייה:

  • כעשרים אחוזים מחולי סוכרת סובלים מנוירופתיה. לעיתים זהו סימן ראשוני למחלת הסוכרת. איזון רמת הסוכר מפחית באופן משמעותי את התפתחות הנוירופתיה הסוכרתית.
  • מחסור בוויטמין B12 הינה סיבה נוספת להופעת נוירופתיה.
  • כשלושים אחוזים מאלכוהוליסטים מפתחים נוירופתיה. האלכוהול הינו חומר עתיר אנרגיה אך אינו משמש לבניית אבני יסוד בגופינו. לאתנול, שהינו החומר הפעיל באלכוהול ישנה השפעה רעילה ישירה על העצבים.
  • חולים רבים נפגעים ברמות שונות מנוירופתיה עקב סיבוך של תרופות, כגון תרופות כימותרפיות  המשמשות לטיפול בגידולים ממאירים. תרופות אלו, כגון : טקסול, טקסוטר, אוקסליפלטין. ציספלטין.
  • צריכת תרופה בשם קולכיצין המשמשת לטיפול במחלות דלקתיות גורמת לפגיעה במערכת עצבים היקפית ולהופעת נוירופתיה.  
  • חשיפה לחומרי תעשיה רעילים הינה סיבה נוספת לפגיעה עצבית ולהופעת נוירופתיה.
  • זיהום חיידקי יכול להתפתח לנוירופתיה חריפה. הגוף מפתח ויוצר נוגדנים התוקפים את הזיהום אך הנוגדנים מגיבים נגד העצב עצמו, תוקפים ופוגעים בו. תופעה זו, הנקראת תסמונת גיליאן ברה (GBS), מאופיינת בנוירופתיה חריפה המלווה בחולשת שרירים קשה, קושי בתנועה, חולשה של שרירי הפנים בחלק ניכר מהחולים, חולשה של שרירי הנשימה, הפרעות בקצב הלב כסיבוך מסכן חיים המחייב אשפוז וניטור ועוד.
  • נוירופתיה אורטופדית הנגרמת כתוצאה מבלטים ופריצות דיסק בחוליות צוואר ומותן עם לחץ עצבי מובילה לכאב מוקרן לאורך העצב ביד או ברגל, ובהמשך לחוסר תחושה בגפיים עד לשמיטה של כף היד או הרגל.

ישנן סיבות נוספות להופעת נוירופתיה הנלמדות ונחקרות, עם רמות שונות של התקדמות במחקר ובמענה התרופתי.
סימפטומים תחושתיים הינם השכיחים והמציקים ביותר בנוירופתיה.
כשהעצבים ההיקפיים חולים כתוצאה מטיפולים כימותרפיים הם מייצרים פעילות חשמלית לא תקינה באופן ספונטני, ללא גירוי חיצוני כלשהו וללא שליטה של מערכת העצבים המרכזית.
במקרים אלו הפעילות החשמלית של העצבים התחושתיים אינה תקינה ומתורגמת במוח למגוון של תחושות כגון : דקירות, הרדמות של העור, נמול, עקצוצים, תחושת לחץ(גרב לוחצת), הרגשת שריפה ובעירה בכפות ידיים ורגליים ועל פני העור. כמו כן, בזמן ההליכה קיימת תחושה של דריכה על חול, סיכות או אבנים. מגע עדין של סדין יורגש ככאב חד/עמום שורף. רגישות קיצונית לקור באצבעות ידיים בהונות ואזורים אחרים בגוף.
התופעות של נוירופתיה יכולות לערב אזורים שונים על פני העור אך הן תורגשנה תחילה בקצוות המרוחקים בגוף והן שכיחות בכפות הידיים והרגליים.

נוירופתיה מוטורית

חולשת שרירי הרגליים תתבטא בהליכה איטית ובקושי בהליכה, כאבי שרירים, פגיעה בשווי משקל שיגרור חוסר בטחון בהליכה וחוסר יציבה בולט בעמידה על רגל אחת.
חולשת שרירי הידיים תתבטא בפגיעה במוטוריקה עדינה, כגון: פתיחה וכפתור כפתורים, כתיבה, אחיזת חפצים.

כמו כן, תלווה הנוירופתיה בהתכווצויות כואבות בשרירי רגליים וידיים. כאבים לאורך הגפיים עם מעורבות של אזור האגן וגב תחתון.
נוירופתיה יכלה להתרחש בכל שלב של הטיפול הכימותרפי, ויכולה להופיע גם תקופה של מספר חודשים לאחר קבלת הטיפול. פגיעה בעצבים ההיקפיים יכלה להתרחש באופן ספונטני ובחלוקה שונה בין הגפיים, גפיים ימניים או שמאליים. יד ימין עם רגל שמאל וכו'.
נוירופתיה אונקולוגית כימותרפית הינה תופעת לוואי מטרידה אשר פוגעת באיכות החיים של המטופל ומהווה לעיתים  כגורם עיקרי להפסקת הטיפול הכימי מחוסר יכולת תפקוד וסבל ממשי.

מענה הרפואה המשלימה לנוירופתיה

רפואה משלימה נותנת מענה חלקי ומלא לתופעת הלוואי נוירופתיה.
ביחידה לרפואה משלימה לחולי סרטן במרכז הרפואי תל-אביב, הצמודה לאשפוז יום אונקולוגי בבית החולים, טופלו בשנים האחרונות מאות מטופלים שחלקם סובלים בין היתר מנוירופתיה בשלבים שונים.

היחידה לרפואה משלימה פועלת שנה שלישית, ומעסיקה צוות מטפלים אשר הוכשר לטיפול במחלה ובתופעות לוואי במסגרת המערך האונקולוגי, ובתאום עם הרופא האונקולוג המלווה את המטופל. הצוות מונה 15 מטפלים בתחומים שונים של : רפלקסולוגיה, דיקור סיני. צמחי מרפא סינים, תזונה נטורופתית, שיאצו, עיסויים וטיפולי מגע במגוון שיטות, רייקי ודמיון מודרך.

  • שיטת הטיפול בנוירופתיה הינה שיטה ייעודית המשלבת רפלקסולוגיה, דיקור סיני, עיסוי ותזונה.
  • שיטת הטיפול פותחה ביחידה לרפואה משלימה לחולי סרטן ושוכללה עם הניסיון המצטבר לטיפול בנוירופתיה ומניעתה.
  • מניעת נוירופתיה והטיפול בה מאפשר למטופל לעבור את מסע הטיפולים הכימותרפיים ביתר קלות, ומאפשר לרפואה הקונבנציונלית להשלים את מחזור הטיפולים הכימיים עד למקסימום הנדרש. התפקוד היומיומי של המטופל טוב ומאפשר איכות חיים סבירה ונורמאלית בעזרת הטיפולים.
  • מטופלים אשר מקבלים טיפולים למניעת נוירופתיה בשלב התחלתי של טיפול כימותרפי זוכים לעבור את הטיפולים הכימותרפיים ביתר קלות, ובאופן חלקי או מלא אינם מפתחים נוירופתיה כתוצאה מהטיפול הכימי.
  • ניתן לטפל בנוירופתיה גם במטופלים אשר סובלים מתופעה זו זמן ממושך, תהליך ההחלמה דורש טיפולים אינטנסיביים של עד שלושה טיפולים שבועיים לשיפור בתחושה ובכאב וירידה מדורגת בתדירות הטיפולים במקביל, זמן ההחלמה ארוך ודורש שיתוף פעולה מלא מהמטופל.
  • רצוי ומומלץ להתחיל בטיפולי מגע לפני ובמקביל להתחלת הטיפול הכימי על מנת לקבל את האפקט המרבי ולמנוע נוירופתיה, ולהמשיך עד שלושה חודשים אחרי גמר הטיפולים הכימיים גם במצב שנוירופתיה לא התרחשה. 

המרכז לרפואה משולבת - משלימה למטופלי סרטן מתמחה במכלול תופעות הלוואי הנגרמות כתוצאה מטיפולים כימותרפיים, ניתוחים והקרנות הדרושים כדי להתמודד במחלת הסרטן. הטיפול במרכז הינו אישי ומותאם לכל מטופל לפי צרכיו. הטיפול ניתן ע"י צוות מטפלים מובחר מוכשר ורגיש התומך במטופל בכל שלב.  

תפריט ניווט תחתון