תפריט ראשי עליון

תפריט עמוד

תוכן עניינים

אינדקס המצבים הרפואיים

​אנטומיה

האשכים ממוקמים מתחת לפין בתוך שק עור, המכונה "שק האשכים". האשכים מהווים חלק ממערכת הרבייה הזכרית ובהם מתבצע ייצור הזרע והורמון בשם טסטוסטרון. הטסטוסטרון אחראי להתפתחות סימני המין הגבריים ולתפקוד מיני. סרטן האשכים הינו מחלה נדירה יחסית, המאובחנת בעיקר בגברים צעירים ומהווה את הממאירות הסולידית (הלא המטולוגית) השכיחה ביותר באוכלוסיה זו. רוב מקרי סרטני האשכים מקורם בתאי נבט (Germ cell tumors) אותם מחלקים לשתי קבוצות: סמינומה ולא-סמינומה. גילאי האבחנה השכיחים הם 25-55 לגידולי סמינומה ו- 15-35 לגידולים מקבוצת הלא-סמינומה. 

 

תסמינים

נפיחות בשק האשכים, בד"כ ללא כאב, היא התסמין הנפוץ ביותר של סרטן האשכים. במקרה של נפיחות או כאב מומלץ להגיע לבדיקת רופא. במקרה של חשד הרופא יפנה את המטופל לבדיקת אולטראסאונד של האשכים. ישנם מקרים בהם סימני המחלה הם כאבים באזורים שונים בגוף, קוצר נשימה או ירידה במשקל / תיאבון. הדבר עלול להצביע על מחלה מפושטת. כאשר קיים חשד גבוה לממאירות של האשך השלב הבא שהוא גם אבחנתי וגם טיפולי הוא ניתוח לכריתת האשך. מומלץ לדון עם הרופא לגבי אופציה של שימור הפוריות (שימור זרע). ניתן לבצע שימור זרע גם לאחר הניתוח.


אבחנה

לאחר שאובחן סרטן האשך, יש לבדוק האם המחלה ממוקמת לאשך בלבד או האם היא התפשטה לאזורים אחרים בגוף. קביעת שלב המחלה מתבססת על בדיקות דם לסמני הגידול (AFP, BHCG, LDH) ועל בדיקת CT חזה, בטן ואגן. 


טיפול

בהתאם לממצאים יומלץ על אחת מהאפשריות הטיפול הבאות: מעקב בלבד, טיפול כימותרפי, טיפול קרינתי או ניתוח לכריתת קישריות לימפה באזור הרטרופריטוניאום (האזור האחורי של חלל הבטן).

גם לאחר סיום הטיפולים יש צורך בהמשך מעקב אונקולוגי אשר מתבסס על בדיקה גופנית, בדיקות דם ולעיתים בדיקת CT.
למידע על טיפול בסרטן האשכים

יחידות ומרפאות

תפריט ניווט תחתון