תפריט ראשי עליון

תפריט עמוד

תוכן עניינים

אינדקס המצבים הרפואיים


אנטומיה

סרקומה הוא שם כולל לגידולי שלד ורקמה רכה,  הכוללים מעל 70 תתי סוגים של סרטן. גידולים אלו מתפתחים מתאים מזנכימליים, שורת תאים  המהווה את תאי המוצא לרקמות שונות בגוף, כולל עצמות, סחוס ורקמות רכות כדוגמת רקמת חיבור, שריר, שומן, כלי דם ועצבים. נהוג להפריד בין סרקומות ממקור עצם, לסרקומות ממקור רקמה רכה (soft tissue sarcoma). סרקומה ממקור עצם מהווה כ-20% מהגידולים,  ומאופיינת במספר תתי סוגים שונים, הנפוץ מביניהם קרוי אוסטאוסרקומה (אוסטאו = עצם ביוונית עתיקה). המיקום האופייני הוא בעצמות ארוכות, כגון עצם הירך. סוג זה מופיע בעיקר בילדים ומתבגרים, ונדיר יחסית במבוגרים. סרקומות ממקור רקמה רכה מהוות 80% מכלל הסרקומות, וידוע על כ- 60 תתי סוגים שונים. הנפוצים נקראים ליומיוסרקומה, ליפוסרקומה ופלאומורפיק סרקומה. הגידול לרוב מופיע בגפיים (60%), בטן וגב (30%) ואזור הראש והצוואר (10%).


אבחנה

אבחון של גידולים אלו יכול להיות מקרי, כממצא לא צפוי בבדיקת רנטגן או סיטי, ואף כתשובה פתולוגית לאחר ניתוח שבוצע להוצאת ממצא שנחשב שפיר. מנגד, לעיתים קיימות תלונות הקשורות לגידול, כגון גוש שגדל, כאבים, צליעה וכו'. כאשר יש חשד לסרקומה, יש צורך בבירור מקיף ויסודי, ובטיפול במרכז המומחה לסרקומות וכולל צוות ייחודי לגידולים אלו (אונקולוגים, פתולוגים, מומחי הדמיית שלד ורקמה רכה וכירורגים מומחי סרקומות כדוגמת אורטופדים אונקולוגים). הבירור כולל בדיקת רופאים וקבלת מידע מקיף מהמטופל על תלונותיו, ביופסיה, בדיקות תהודה מגנטית (MRI), סריקות CT ולעיתים PET-CT, מיפוי עצמות ובדיקות דם. מטרת הבירור היא הערכה של מיקום והיקף הגידול, ובעיקר הערכה האם הגידול התפשט לאיברים נוספים, מעבר לאיבר בו הגידול החל.


טיפול

לאחר קבלת המידע המלא, מתקיימת לגבי כל מטופל פגישה רב תחומית, בנוכחות כל הצוות הרפואי והסיעודי, ובה מדיינים את המטופל ומקבלים החלטות טיפוליות. הטיפולים משלבים לרוב טיפול ניתוחי עם טיפול אונקולוגי. מטרת הניתוח היא לכרות את הגידול בשלמותו, ולוודא שהגוש הגידולי הוצא עם שוליים תקינים, כלומר אזור רקמה בריאה המקיף אותו. קיימים מחקרים המראים, שניתוח המבוצע ע"י מומחה סרקומות בבית חולים גדול וייעודי, משפר הישרדות וסיכוי החלמה, בהשוואה לניתוח המבוצע במתאר אחר. תחום אורטופדיה אונקולוגית מתמחה בניתוחים מורכבים אלו, ושואף להותיר את הגפה שנותחה בשלמותה, ועם פגיעה מינימלית ביכולת התפקודית. במידת הצורך מעורבים בניתוח מומחים לכלי דם, כירורגים פלסטיים ואף כירורגים מומחים בניתוחי עצבים. כאשר הסרקומה מופיעה באיזור הבטן או ראש וצוואר, קיים צוות גדול של מנתחי סרקומות מתחום כירורגיה כללית או אף-אוזן-גרון בהתאמה, במטרה לצמצם פגיעה באיברים בריאים תוך כדי כריתת הגידול. בחלק גדול מהמקרים, תוספת של טיפול אונקולוגי, המורכב מקרינה, כימותרפיה או שניהם, משפרת את סיכויי ההחלמה. ההחלטה תהיה של צוות האונקולוגים בשיתוף המטופל, כולל הסברים מפורטים על הטיפול. גם טיפולים אלו עדיפים כשניתנים במרכז המומחה לסרקומות, ומכיר את תופעות הלוואי ודרכי הטיפול בהן.

יחידות ומרפאות

תפריט ניווט תחתון