תפריט ראשי עליון

תפריט עמוד

תוכן עניינים

אינדקס המצבים הרפואיים

הכליות הם זוג איברים עם מספר תפקידים חיוניים הקשורים באיזון המלחים והמים בגוף, שליטה על לחץ הדם, הפרשת חומרים ממחזור הדם אל השתן והפרשת הורמונים. סרטני הכליה מהווים כ-3% ממקרי הסרטן במבוגרים. סרטן זה שכיח יותר בקרב גברים והגיל החציוני באבחנה הוא 64.


גורמי סיכון

גורמי סיכון להתפתחות ממאירות של הכליה כוללים עישון, השמנה, מחלת כליות כרונית (בד"כ במטופלי דיאליזה) או נטייה משפחתית / גנטית. רוב מקרי סרטן הכליה הם מסוג קרצינומה של הכליה של תאים בהירים (Clear cell renal  cell carcinoma).


סימפטומים

הממאירות עשויה להתגלות בשל כאב במותן, דם בשתן או גוש נמוש במותן. יש מקרים בהם היא מתגלית כממצא מקרי בבדיקת דימות אשר מתבצעת בשל סיבה רפואית אחרת. במיעוט המקרים המחלה מתגלית בשלב גרורתי עם תלונות על כאבים מפושטים, קוצר נשימה או ירידה במשקל. במקרה של חשד לממאירות של הכליה יש צורך בבדיקות נוספות (CT, בדיקות דם) לשם בירור שלב המחלה.


טיפול

הטיפול המקובל הוא ניתוח בו נכרתת הכליה כולה או ניתוח לכריתה חלקית של הכליה. במידה ואין עדות למחלה גרורתית יומלץ על המשך מעקב אשר כולל בדיקה גופנית ובדיקות דימות אחת למספר חודשים. במקרה של מחלה גרורתית קיימות מספר אפשריות טיפול והאונקולוג המטפל יתאים את הטיפול למטופל בהתאם לסוג הגידול, מדדים פרוגנוסטים שונים, מחלות הרקע של המטופל תוך כדי התחשבות ברצון המטופל. לרוב יומלץ על טיפול ביולוגי בכדורים כאופציה ראשונה. טיפול הביולוגי עשוי להיות כרוך בתופעות לוואי כגון יתר לחץ דם, עייפות, שלשול, אפטות (פצעים בפה), פריחה, הפרעה בתפקוד בלוטת התריס ובמקרים נדירים פגיעה כבדית או פגיעה לבבית ולכן יש צורך בהמשך מעקב מסודר. 

תפריט ניווט תחתון