תפריט ראשי עליון

תפריט עמוד

תפריט עמוד

תוכן עניינים

בתקופה האחרונה חלה התקדמות משמעותית בתחום הטיפול במחלת אלצהיימר עם האישור של תרופה בשם אדוקנומב Aducanumab, התרופה הראשונה אשר הוכחה כמעכבת את התקדמות המחלה. אדוקנומב פועלת על ידי פינוי של בטא-עמילואיד, חלבון המצטבר במוחם של אנשים עם מחלת אלצהיימר.

האישור של אדוקנומב בשנת 2021  היה שנוי במחלוקת, כאשר היו מומחים שהטילו ספק ביעילות ובבטיחות התרופה. הניסויים הקליניים של התרופה הראו תוצאות מעורבות, כאשר חלק מהמטופלים הדגימו שיפור קוגניטיבי משמעותי בעוד שאחרים לא. בנוסף, אדוקנומב עלולה לגרום לתופעות לוואי כגון נפיחות מוחית ודימומים מוחיים.

למרות המחלוקת סביב אישור התרופה, אדוקנומב היוותה אבן דרך משמעותית במחקר ובטיפול באלצהיימר, שכן היא הייתה התרופה הראשונה שאושרה לטיפול במחלת האלצהיימר בשני העשורים האחרונים והראשונה שמאטה את התקדמות המחלה. 
ביחידה לנוירולוגיה קוגניטיבית, בשיתוף עם אשפוז יום נוירולוגי והמערך הנוירולוגי, היינו מהראשונים בעולם לתת אדוקנומב. נכון להיום, ישנם מספר מטופלים שממשיכים בטיפול עם אדוקנומב ונמצאים במעקב במרפאתנו. 

בחודש ינואר 2023 תרופה נוספת בשם לקנומב (לקמבי) ( Lecanumab-leqembi) אושרה בתהליך של אישור מואץ על ידי המנהל לתרופות ומזון האמריקאי FDA)). כמו אדוקנומב, גם לקנומב הוא נוגדן המכוון לבטא-עמילואיד, החלבון היוצר משקעים במוחם של אנשים עם מחלת אלצהיימר. בדומה לאדוקנומב, לקנומב מפנה בטא עמילואיד מהמוח ומאטה את התקדמות המחלה.

הניסוי הקליני של לקנומב הראה האטה של התקדמות הפגיעה הקוגניטיבית-תפקודית במחלת האלצהיימר ב 27% (לעומת פלסבו) ודחתה התפתחות של דמנציה ב 6-12 חודשים.
יחד עם זאת, בדומה לאדוקנומב, גם לקנומב עלולה לגרום לתפעות לוואי, הכוללות נפיחות ודימום מוחי. מהתוצאות של מחקר זה, התגלה שאנשים עם שינוי גנטי מסויים בגן APOE (נשאים ל  APOE4), הם בסיכון מוגבר לתופעות הלוואי הללו. 
האישור המלא של ה FDA צפוי להנתן ביוני 2023, אז התרופה תוכל להנתן, באישור משרד הבריאות גם בישראל.

לאחרונה פורסמו תוצאות ראשוניות של מחקר פאזה שלישית (מחקר כפול סמיות בבני אדם) אשר בדק תרופה נוספת בשם דוננמב (Donanemab) הפועלת במנגנון דומה לשתי התרופות הראשונות. אנו ממתינים לראות את התוצאות המלאות אשר מיועדות להתפרסם בעוד מספר חודשים. 



יחידות ומרפאות

תפריט ניווט תחתון