תפריט ראשי עליון

תפריט עמוד

תוכן עניינים

במחלת כליות כרונית ישנה הפרעה במאזן מינרלים כגון סידן וזרחן, ירידה ברמת הוויטמין D הפעיל ושיבוש באיזון הורמונים החשובים לבריאות העצם. מצב זה, הנקרא mineral and bone disorder in chronic kidney disease, או בקיצור CKD-MBD, גורם לפגיעה בעצמות, בלב ובכלי הדם, המחמירה ככל שהתפקוד הכלייתי מדרדר.

מהי חשיבות ההורמונים והמינרלים?

העצמות בגופנו עוברות תהליך של בניה מחדש לאורך החיים, תהליך שדורש איזון בין רמות ההורמונים והמינרלים השונים. כאשר זה מופרע, העצמות יהפכו לחלשות ושבירות.

  • סידן – המינרל הנפוץ ביותר בגוף, המרכיב את העצמות והשיניים, וחשוב לתהליכים רבים נוספים בגוף כגון תפקוד השרירים, כלי הדם ועוד.
  • זרחן – מינרל המצוי בכל תא בגופנו, חשוב באספקת האנרגיה לתפקוד התאים, ומהווה חלק חשוב מהעצמות. מקורו בעיקר במוצרי מזון מן החי, אך גם כתוסף במזונות שונים. במצב של אי ספיקת כליות ישנה ירידה בהפרשת הזרחן בשתן ולכן רמתו בגוף עולה.
  • הורמון הפאראתירואיד (PTH) – מופרש מבלוטות הפאראתירואיד הממוקמות בצוואר, ועוזר לשמור על רמות מאוזנות של סידן וזרחן בגוף. במצבי אי ספיקת כליות ההורמון מופרש ביתר ורמתו בדם עולה, זה מביא ליציאת סידן מהעצמות והחלשות העצמות.
  • ויטמין D – הוויטמין עובר מספר תהליכים בגוף, בין היתר בכליות, כדי להפוך לפעיל. הוא חשוב במאזן הסידן והזרחן בגוף וחיוני לבריאות העצמות.

מה ההשפעות של מחלת העצם המטבולית על האיברים השונים?

  • פגיעה בעצמות שהופכות שבירות יותר וחלשות, עיוות של המבנה התקין של העצם המלווה בכאב, פגיעות במפרקים.
  • הסתיידויות בכלי הדם הגורמות לפגיעה בתפקוד.
  • פגיעה בשריר הלב ובתפקוד מסתמי הלב עקב הסתיידויות.
  • גרד בעור.

כיצד ניתן לטפל?

הטיפול מתמקד בעיקר בהורדת רמת הזרחן ובאיזון רמת הורמון הפאראתירואיד.

1. הורדת רמת הזרחן מתבצעת באמצעות שילוב של תזונה נכונה, דיאליזה איכותית וטיפול תרופתי:
- תזונה נכונה - זרחן נמצא במזונות רבים, בעיקר במזונות מעובדים, שכן הזרחן משמש כחומר משמר. דף הנחיות להגבלת זרחן בקישור להלן.
- דיאליזה – מפנה חומרי פסולת מהגוף, בין היתר זרחן, אבל פינוי הזרחן בדיאליזה שגרתית אינו מספק. ביצוע דיאליזות ארוכות יותר (כדוגמת דיאליזת לילה) או לחילופין העלאת תדירות הדיאליזות ישפרו את פינוי הזרחן
תרופות קושרות זרחן – מטרתן למנוע את ספיגת הזרחן מהמזון. יש להקפיד לקחת את קושרי הזרחן עם הארוחה או מיד בסיומה, ולחלק אותם בין הארוחות. תופעות הלוואי לרוב קשורות במערכת העיכול, ושכיחותן פוחתת כאשר עולים במינון באופן איטי והדרגתי.

2. איזון רמת הורמון הפאראתירואיד מתבססת גם על איזון הזרחן וגם על שימוש בתרופות נוספות כגון:
- תוספי ויטמין D ונגזרות פעילות של ויטמין D אותן ניתן לקחת כתרופה פומית או במתן תוך ורידי בדיאליזה.
- תרופות קלצימימטיות שפועלות ישירות על בלוטת הפאראתירואיד.
ערכי הנורמה של רמות הפאראתירואיד במטופלי דיאליזה שונות מהאוכלוסיה הכללית 


תפריט ניווט תחתון