תפריט ראשי עליון

תפריט עמוד

תפריט עמוד

תוכן עניינים

​מאת: פרופ' משה מיטלמן מומחה לרפואה פנימית והמטולוגיה, מנהל מחלקה פנימית א'

אינדקס המצבים הרפואיים


התסמונת המיאלודיספלסטית (תמ"ד, MDS), היא קבוצת הפרעות במוח העצם. כידוע, מוח העצם הוא אתר הייצור ("מפעל") של דם: כדוריות אדומות (המובילות חמצן), לבנות (מערכת החיסון) וטסיות (מנגנון הקרישה). בתמ"ד, יופיע ליקוי מספרי או תפקודי באחד או יותר מסוגי התאים. המחלה מופיעה לרוב בגיל 70+, אבל גם בצעירים יותר. הביטויים השכיחים הם: חוסר בכדוריות דם אדומות, אנמיה (חוסר דם), הגורמת חולשה; חוסר כדוריות לבנות, החושף לזיהומים; חוסר בטסיות המלווה בסיכון לדמם. ייתכנו גם ליקויים תפקודיים של תאי הדם. המחלה אינה ממארת, אם כי במקרים בודדים עלולה לעבור לליקמיה. הגילוי מקרי בספירת דם שגרתית או כשמופיעים הסיבוכים הנ"ל. 

נמצא.ת בבירור או שזה עתה אובחנת עם לימפומה/  מיאלומה / לאוקמיה? 
באפשרותך לבחור את ביה"ח בו יבוצע המשך הבירור והטיפול. אנו מתחייבים לחזור אליך במהירות – לפנייה לחצו כאן   


 


אבחנה

מבוססת על הסיפור הקליני, בדיקות המעבדה, בעיקר ספירת הדם, ובדיקת מוח העצם. הבדיקות גם מסייעות לקבוע את דרגת החומרה: קלה (low risk) או קשה יותר. 


טיפול

הטיפול תלוי בדרגת המחלה, בבעיות, ובמאפייני החולה: במחלה קלה עוקבים, או מטפלים בעירוי דם לפי הצורך, זריקות לגירוי יצירה של כדוריות אדומות, או טיפולים במערכת החיסון. במחלה מתקדמת מטפלים בזריקות וידאזה או דקוגן, האמורות לייצב את הליקוי במוח העצם. במקרים בודדים בצעירים ניתן לשקול כמותרפיה עם או בלי השתלת מוח העצם. בעזרת הגילוי המוקדם והטיפול הנכון והמתקדם של השנים האחרונות, רבים נהנים כיום מתוחלת חיים ארוכה יותר ואיכות חיים טובה יותר. המרכז שלנו הוכר כמרכז מצוינות בינלאומי למחלה, ובתור שכזה אנו מקבלים זכות ראשונים לתרופות חדשות וניסיוניות, ומשתתפים במחקרים מובילים.

יחידות ומרפאות

תפריט ניווט תחתון