תפריט ראשי עליון

תפריט עמוד

תוכן עניינים

אינדקס המצבים הרפואיים


רקע

קרניופרינגיומה - גידול שפיר, שמערב לעיתים קרובות את הגבעול של בלוטת יותרת המוח (ההיפופיזה), החלק שמחבר בין המוח לבלוטה. לא תמיד מופיעים סימפטומים בשלבים מוקדמים של התפתחות הגידול, ולכן חרף העובדה שמדובר בגידול שפיר, לעיתים כבר בגילוי מדובר בגידול לא קטן הגורם ללחץ על מבנים סמוכים. התסמינים של הגידול הם מגוונים וכוללים כאבי ראש, הפרעות בראייה, שינויים באישיות וכן תסמינים של חסרים בהורמוני ההיפופיזה האחרים - דיאבטס אינסיפידוס, תת-פעילות של בלוטת התריס, אי ספיקה אדרנלית, ירידה בהורמוני המין עם הפרעות במחזור ובפוריות בנשים, ואין אונות וירידה בפוריות בגברים. לפעמים הגידול מתפשט לאזור של המוח שנקרא היפותלמוס, ואז ייתכן רעב מוגבר והשמנה, שינויים בטמפרטורת הגוף וירידה בערנות.


אבחנה

האבחנה נעשית ע"י הדמיית מוח – MRI ו/או CT. לאחר האבחנה יש צורך לבדוק את תפקוד ההיפופיזה ואת רמות ההורמונים, ובמידת הצורך לתת תחליפים.


טיפול

הטיפול לרוב הוא ניתוחי, בגישה טרנס-ספנואידלית (דרך חלל האף) או קרניוטומיה (דרך פתח בגולגולת). במקרים מסובכים שבהם לא ניתן לבצע כריתה מלאה של הגידול, ניתן להוסיף טיפול בקרינה. באופן די שכיח לאחר ניתוח כזה עם או ללא קרינה בנוסף, יש צורך בהמשך מתן של תחליפים הורמונליים, ובשל כך מעקב אנדוקריני סדיר הוא חיוני להצלחת הטיפול. במכון האנדוקריני בבית החולים איכילוב כל מקרה מנוהל בשיתוף עם הנוירוכירורגים והנוירו-רדיולוגים לצורך השגת טיפול ותוצאה מיטבית לכל חולה. 

תפריט ניווט תחתון