תפריט ראשי עליון

תפריט עמוד

תוכן עניינים


אינדקס המצבים הרפואיים


גזזת (פטרת הקרקפת) היא מחלה זיהומית מדבקת, הפוגעת בשיער הראש והיא נגרמת על-ידי פטריות מסוג דרמטופיטים. המחלה מופיעה לרוב בילדים, בעיקר בטווח הגילאים של 3-7 שנים. ניתן לחלק את הפטריות המזהמות לשלוש קבוצות על פי מקור ההדבקה: הדבקה ממקור אנושי, מבעלי חיים ומהקרקע. ההדבקה מבני אדם מתרחשת במגע ישיר בין ראש לראש, וכן על ידי שימוש משותף בחפצים כגון מברשות שיער, כובעים, כלי מיטה. צורת הדבקה זאת אופיינית לאוכלוסיות המתגוררות בתנאי צפיפות משמעותיים. הדבקה מבעלי חיים היא בעיקר ממגע ישיר, דוגמת משחק עם כלבים או חתולים הלוקים במחלה.


תסמינים של גזזת

הגזזת יכולה להתבטא בצורות שונות. אחת הצורות האופייניות היא רבדים מרובי קשקשת, עם שיער שבור באורך של 1-3 מילימטר ודלקת קלה של העור. צורה נוספת היא אזור מחוסר שיער עם נקודות שחורות בגובה פני העור, שהן השיער השבור. לעיתים מלווה המחלה בתגובה חזקה של מערכת החיסון, הנקראת קריון, והמתבטאת בבצקת של העור, הפרשה, הגדלת קשרי לימפה, העלולים להביא להצטלקות של עור הקרקפת ולחסר שיער תמידי. יתכן גם מצב של זיהום משני של עור בקרקפת במזהם חיידקי, בנוסף לזיהום הראשוני בפטרת. במרבית המקרים, פטרת של הקרקפת מלווה בגרד. התפשטות הפטרת היא בצורת עיגולים המתאחדים לעיגולים גדולים יותר על פני עור הקרקפת. צורת הופעה נדירה יותר היא הופעת אזורים עם קשקשת בלבד ללא שבירות של השיער. בכל מקרה של חשד לפטרת הקרקפת, יש לפנות לרופא העור. חשיבות הבדיקה היא בראש ובראשונה אבחון נכון, לאור מצבים אחרים בהם תסמינים דומים לפטרת של הקרקפת, ובמתן טיפול נכון. האבחנה מתבצעת על סמך ממצאי הבדיקה הגופני וביצוע משטח ותרבית לפטרת על ידי נטילת דגימה של הקשקשת והשיער.


מהו הטיפול בגזזת/פטרת הקרקפת?

הטיפול בפטרת הקרקפת כולל תרופות הניתנות דרך הפה בלבד. חשוב להדגיש, כי אין טיפול מקומי המסוגל לרפא את המחלה. שימוש במשחות או רחצה של השיער בשמפו מיוחד, יכולים להפחית את תסמיני המחלה אולם אינם מביאים לריפוי. קיימות מספר תרופות יעילות ביותר, הנמצאות בשימוש מזה עשרות שנים, לטיפול בגזזת. הטיפול נמשך בין 6-12 שבועות, על פי סוג התרופה המומלצת, תוך ביצוע בדיקות דם לפני, במהלך ובסוף הטיפול, בכדי לוודא היעדר תופעות לוואי לטיפול. חשוב להזכיר, כי  בשנות ה־50 של המאה הקודמת טופלו ילדים חולי גזזת באמצעות הקרנות ברנטגן. הטיפול היה יעיל, אך גרם לדלקת קשה בעור ולהקרחה צלקתית, כמו גם להופעת גידולים שונים באזור שהוקרן. בשל כך חוקק חוק נפגעי הגזזת על פיו משולמים פיצויים לנפגעי ההקרנות למחלת הגזזת. חשוב להדגיש, כי הטיפול היעיל ביותר בפטרת של הקרקפת, הינו מניעה.


כיצד ניתן למנוע הדבקה בגזזת?

כאמור, גזזת היא מחלה מדבקת ביותר, ומספיק מגע קצר בכדי להידבק. בעבר נודעו מגיפות גדולות של גזזת, אבל כיום המחלה פחות נפוצה, בשל הטיפול הרפואי היעיל כנגדה. עם זאת, אירועי הדבקה בודדים ואף התפרצויות בקרב מספר אנשים, בעיקר ילדים, הנמצאים במגע הדוק אחד עם השני, מדווחים מדי פעם גם בישראל. כדי למנוע את המחלה חשוב להקפיד על תנאי היגיינה נאותים, לעשות שימוש אישי בלבד בחפצים כגון מברשות שיער, פרטי לבוש ובעיקר כובעים, כלי מיטה, להימנע ממגע עם בעלי חיים משוטטים, ולטפל באופן מידי בבני אדם ובעלי חיים הלוקים במחלה.

יחידות ומרפאות

תפריט ניווט תחתון