תפריט ראשי עליון

תפריט עמוד

תוכן עניינים

1 מתוך כל 20 נשים שחורות ממוצא אפריקני סובלת מהתקרחות צלקתית. כעת, בתום מחקר בן 7 שנים, נמצאה הסיבה לתופעה זו. החלבון הפגום במחלה הפך בקרב רופאי העור בעולם למטרה טיפולית חדשה ומבטיחה. המחקר שמעורר הדים רבים בעולם התפרסם בגיליון הרפואי היוקרתי - Medicine New England Journal of


פרופ' אלי שפרכר, מנהל המערך לרפואת עור


פריצת דרך ישראלית - מחקר חדש בהובלת פורפ' שפרכר

פריצת דרך פרי תגלית ישראלית מעוררת הדים בעולם: קבוצת מחקר בינלאומית בהובלתו  של פרופ' אלי שפרכר, מנהל מערך העור במרכז הרפואי תל-אביב, גילתה בתום מחקר בין 7 שנים כי תפקוד לקוי של חלבון בשם PADI3  עומד בבסיס מחלה שכיחה ביותר בקרב נשים שחורות ממוצא אפריקני אשר באה לידי ביטוי בהתקרחות ואובדן שיער בלתי הפיך.  הממצאים פורסמו בעיתון היוקרתיNew England Journal of Medicine.


על המחקר

אחת מתוך כל 20 נשים שחורות ממוצא אפריקני סובלת מאובדן שיער והתקרחות. המחלה נובעת משילוב של טכניקות אגרסיביות לעיצוב שיער ופגם גנטי שעד כה לא היה ידוע. לעיתים המחלה המוכרת בשם התקרחות צלקתית מרכזית ובשמה הרפואי - central centrifugal cicatricial alopecia - CCCA מועברת בין בני המשפחה, מה שמלמד על חשיבותם של פקטורים גנטיים בגרימת המחלה. פרופ שפרכר מסביר "לעיצוב תסרוקות  שכולל החלקות רבות, משיכת השיער בחוזקה לאחור ועוד טיפולים רבים ואינטנסיביים תיתכן השפעה ישירה וקבועה על צמיחתו של השיער אצל אנשים בעלי נטייה גנטית מסויימת . למרות ש השיער שלנו אינו איבר חיוני, הוא משחק תפקיד מרכזי בחיינו האישיים והחברתיים. התקרחות, במיוחד כאשר היא בלתי הפיכה כמו ב-CCCA, יכולה להיתפס כאירוע חיים בעל השלכות שליליות רבות".

PADI3" - החלבון הפגום ב-CCCA,  בעל תפקיד קריטי בהתפתחות של השערה. חולים עם CCCA, נושאים צורה פגומה של החלבון, ולכן כששיערם נחשף לפגיעה פיזית או כימית בעת עיצוב שיערם, צמיחת זקיק השערה נעצרת והעור נעשה צלקתי, תהליך שמונע צמיחה מחודשת של השיער שאבד" מסביר לירון מלכי, חוקר ראשי במחקר במערך העור באיכילוב. עופר שריג  שותף בהובלת המחקר מוסיף: "תפקוד פגום של אותו חלבון עומד בבסיס מחלה נדירה מולדת המלווה שינוי במראה השיער, תסמונת UHS, מחלה שממנה סבלה ככל הנראה הדמות מהספרות הגרמנית המוכרת בארץ כיהושוע הפרוע".

לדברי פרופ' שפרכר: "זיהוי הפגם הגנטי הגורם ל-CCCA , עשוי לקרב אותנו למציאת פתרון טיפולי במחלה זו.  תפקיד PADI3 בצורות אחרות של התקרחות אינו ידוע ומעורר היום עניין רב בקרב קהילת רופאי העור בעולם אשר רואים בחלבון זה מטרה טיפולית חדשה ומבטיחה" . 

יחידות ומרפאות

תפריט ניווט תחתון