תפריט ראשי עליון

תפריט עמוד

תוכן עניינים

​מטופל\ת יקר\ה,

עברת היום ניתוח בשיטת MOHS להסרת גידול סרטני מעורך.

בדף זה תמצא\י הנחיות להתנהגות נכונה לאחר הניתוח ומידע על המהלך הצפוי לך בימים ובשבועות הקרובים.

 

מיד לאחר הניתוח

סביר כי תצא\י מחדר הניתוח עם תחבושת גדולה על איזור הניתוח. תחבושת זו לוחצת על איזור הניתוח ומסייעת במניעת דימומים. אין להסיר ואין להרטיב את התחבושת למשך 24 שעות. לאחר כיממה ניתן להיכנס עם התחבושת אל המקלחת ולהוריד אותה תחת זרם המים. כשהתחבושת ספוגה במים קל יותר להסירה. יש לשטוף את איזור הניתוח במים זורמים וסבון – אך לא לשפשף בחוזקה.

לאחר הרחצה רצוי ליבש בעדינות את איזור הניתוח בעזרת מגבת נייר נקייה (וחד פעמית). יש למרוח שכבה של משחה אנטיביוטית (המרשם ניתן לך בסיום הניתוח) על איזור התפרים או הפצע ולכסות את האיזור. אם מדובר באיזור קטן – ניתן לכסות את איזור הניתוח באמצעות פלסטר רגיל. אם האיזור גדול מכך – יש לכסות עם פד גזה ולסגור מעל עם אגד דביק. יש להחליף תחבושת אחת ליממה. אנא השאר\י את איזור הניתוח מכוסה באופן זה עד להוצאת התפרים. בניגוד לדעה הרווחת, סביבה אטומה ולחה עדיפה לריפוי פצע. אין צורך לאוורר את הפצע.

 

נפיחות ואדמומיות של אזור הניתוח צפויה להיבנות בהדרגה במהלך הימים שלאחר הניתוח ולחלוף בהדרגה תוך מספר שבועות. הנפיחות צפויה לחלוטין ואינה מעידה על זיהום או על דימום יוצא דופן. ניתן להפחית את רמת הנפיחות על ידי שינה עם ראש מורם על גבי מספר כריות ועל ידי הגבלת הפעילות הגופנית בימים שלאחר הניתוח.

יש להימנע מפעילות מאומצת למשך 48 השעות שלאחר הניתוח. בכלל זה יש להימנע מהרמת משאות כבדים. אין להתכופף אל מתחת לגובה המותן ואין לרוץ או לעלות במדרגות. ככל שתהיה פחות פעיל לאחר הניתוח – כך יהיה פחות כאב.

בחלוף 48 השעות הראשונות ניתן יהיה לשוב בהדרגה לפעילות גופנית. עדיף להתחיל לכל היותר בהליכה לא מאומצת לשבוע הראשון. בכל מקרה יש להימנע מריצה והרמת משאות כבדים למשך שבוע שלם. במידה והניתוח בוצעה באזור הראש והצוואר יש להימנע משכיבה עם הראש מוטה כלפי מטה ועדיף לישון עם האיזור מורם על שתי כריות.

יש להימנע משתיית משקאות המכילים אלכוהול למשך 48 שעות לאחר ניתוח.


כאב ואי נוחות לאחר הניתוח 

סביר כי תחוש\י מידה מסוימת של אי נוחות לאחר הניתוח. תחושה זו בדרך כלל מגיעה לשיאה בלילה שלאחר הניתוח ולרוב חלה הקלה ניכרת במהלך היום שלאחר הניתוח. ניתן ורצוי ליטול משככי כאבים עוד טרם התפתחות הכאב. קל יותר למנוע כאב מאשר לטפל בכאב קיים.

במידה ואין הגבלה בריאותית או רגישות לתרופות, ניתן ליטול 1 גרם אקמול (דקסמול, פאראצטמול) כל 6 שעות. במקביל ניתן ליטול 1 גרם אופטלגין כל 6 שעות. שימוש באדוויל או נורופן יעיל גם כן אך מגביר במעט את הסיכון לדמם.

אם נתתי לך מרשם ספציפי לנוגדי כאבים, אנא טול\י אותם על פי הוראותי.

במידה ומתפתח באיזור הניתוח כאב משמעותי יש לחשוד בזיהום – ראה\י בהמשך.

 

לאור העובדה כי במהלך הסרת הגידול הסרטני יש לעיתים צורך בחיתוך של עצבים תחושתיים שטחיים, לא מן הנמנע כי לאחר הניתוח ייגרם שינוי תחושתי בעור. השינוי לרוב מתבטא בירידה בתחושה, אך לעתים מתבטא כעקצוץ, נימלול או כאב עמום. ברוב במכריע של המקרים, השינויים התחושתיים הללו משתפרים בהדרגה במהלך 18 החודשים שלאחר הניתוח. יש לתת לגוף את הזמן הדרוש לו לריפוי. במידה ואין שיפור בתחושה עם הזמן אנא קבעו תור עימי לביקורת ונדון באופציות לטיפול.

 

דימום 

סביר כי תחווה\י דימום קל מאיזור הניתוח ביממה שלאחר הניתוח. מספר טיפות דם על פני התחבושת אינם סיבה לדאגה.

במידה והתחבושת נספגת בדם בכמות רבה, יש להסיר את החבישה וללחוץ על איזור הניתוח עם מספר פדי גזה יבשים. יש להמשיך את הלחץ על האיזור למשך 30 דקות ללא הפסקה. ברוב המכריע של המקרים, הלחץ אמור להפסיק את הדימום.

אם הדמם נמשך – יש לפנות לחדר המיון באיכילוב.

כמו כן, אם מתפתחת במהירות באיזור הניתוח נפיחות משמעותית בצבע סגול כהה – אנא פנו למיון איכילוב.

 

זיהום

הסיכון לזיהום נמוך ועומד על פחות מ1%. טיפול נאות בפצע הניתוח מקטין את הסיכון לזיהום עוד יותר. התסמינים לזיהוי התפתחות של זיהום באיזור הניתוח – הופעת אדמומיות משמעותית סביב איזור הניתוח (לרוב עם התפשטות של האודם אל מעבר ל2 ס"מ מהחתך הניתוחי), חום מקומי או סיסטמי, כאב מקומי והפרשת מוגלה.

במידה ומתפתחים תסמינים אלה – אנא פנו למיון איכילוב.

 

הסרת תפרים

בחלק גדול מהמנוצחים ייעשה שימוש בתפרים נמסים. במידה ולא, יש לגשת להסרת התפרים בעוד ___ ימים.

הסרת התפרים מתבצעת בקופת החולים אצל האחות. יש לגשת לסניף קופת החולים הקרוב לאיזור מגוריך. אין צורך בהזמנת תור מיוחד לשם כך. הסרת התפרים אינה כרוכה באי נוחות מצידך.

 

טיפול בצלקת 

לאחר הניתוח צפוי כי איזור הצלקת יהיה מורם מעט מהעור, ורוד יותר בהשוואה לעור שסביבו, ולעיתים מעט רגיש למגע. תהליכי הריפוי של העור נמשכים חודשים ארוכים ואני ממליץ להמתין בסבלנות עד להערכה הסופית של מראה הצלקת. אם לאחר כ8 חודשים עדיין אינכם מרוצים ממראה הצלקת אנא קבעו תור לביקורת עימי ונדון באופציות הקיימות לשיפור המראה. בכל מקרה לא ניתן להבטיח תוצאה אסטטית מושלמת. השאיפה היא להגיע למקסימום שניתן.

רצוי מאוד להימנע מחשיפת איזור הצלקת לשמש. 

יחידות ומרפאות

תפריט ניווט תחתון