תפריט ראשי עליון

תפריט עמוד

תפריט עמוד

תוכן עניינים

מהו פרפור פרוזדורים?

פרפור פרוזדורים היא מחלת לב שכיחה, הגורמת למדורי הלב העליונים (פרוזדורים) לפעום במהירות ובצורה בלתי מבוקרת (פרפור). לרוב, מטפלים בפרפור פרוזדורים באמצעות תרופות, למרות שהן לא תמיד יעילות, ובמקרים כאלה אפשר להשתמש בהליך שנקרא אבלציה באמצעות צנתר כדי לטפל במחלה.


מהי אבלציה באמצעות צנתר?

אבלציה היא טכניקה שבה מוכנסים צנתרים אל הלב דרך מערכת הלב וכלי הדם. הם משמשים לנטרול אזורים קטנטנים ברקמת הלב היוצרים פעילות חשמלית לא תקינה שכתוצאה נגרם קצב לב לא סדיר.

מדוע קיבלת המלצה לבצע אבלציה?

סביר להניח שהרופא המליץ לך לעבור אבלציה, מכיוון שפרפור הפרוזדורים שלך לא השתפר כמצופה בעזרת טיפולים אחרים שקיבלת. אבלציה יכולה להיות השיטה שתפחית ביעילות רבה את תדירות אירועי פרפור הפרוזדורים שלך ואת התסמינים הנלווים אליו, כגון דפיקות לב (פלפיטציות).
בהתאם לסוג פרפור הפרוזדורים שיש לך, ולסיבות הנוספות שמחוללות אירועים כאלה, אבלציה יכולה לעתים להחזיר את הלב לפעום בקצב נורמלי לצמיתות.


על אבלציה באמצעות צנתר

אבלציה מבוצעת על-ידי אלקטרופיזיולוג או על-ידי מומחה בהפרעות קצב. היא יכולה להתבצע בבית חולים או במכון שמתמחה בבעיות לב. בפעולה משתמשים בסדרה של צינורות ארוכים ודקים (קתטרים), מחדירים אותם דרך עורק או וריד, לרוב במפשעה או בצוואר, ומנחים אותם עד הלב.
את מיקומם של הצנתרים אפשר לראות באמצעות פלואורוסקופיה, שיטת ניטור המבוססת על קרני רנטגן. כדי לשפר עוד יותר את ההתמצאות בתוך הלב, משתמשים בשיטות מיפוי וניווט שמציירות מפה של הפעילות החשמלית של הלב. לאחר שהגיעו אל הלב, משמשים הצנתרים לאיתור מקור האותות החשמליים הלא תקינים ולהעברת גלים חזקים, המנטרלים (עושים אבלציה) את האזורים הלא תקינים.
הטכניקה של הכנסת צנתרים דרך מערכת הלב וכלי הדם כדי להגיע אך הלב היא שיטה נפוצה המשמשת לטיפול במגוון בעיות לב; היא פחות פולשנית מטיפולים ניתוחיים ואפשר לבצע אותה בהרדמה מקומית.


לפני ביצוע ההליך

הרופא יספק לך מידע לגבי התרופות שיש ליטול והתרופות שיש להפסיק ליטול. יש להקפיד למלא הוראות מיוחדות בנוגע לאכילה או לכל נושא אחר.
ביום ביצוע ההליך, צוות בית החולים יכין אותך לאבלציה. הכנה זו כוללת הכנת האזור בעור שבו יוחדר הצנתר. לדוגמה: אזור המפשעה יגולח ויורדם בהרדמה מקומית כדי לאלחש את המקום. תוחדר מחט גם לתוך וריד בזרוע כדי שאפשר יהיה לתת לך תרופות במשך ההליך.
תרופות אלו, כוללות תרופת הרגעה כדי שתרגיש נינוח, אך אתה תישאר ער לאורך ביצוע ההליך. לאחר מכן תעבור למעבדה האלקטרופיזיולוגית, שהיא לרוב שלוחה של המחלקה הקרדיולוגית שבה מתבצע ההליך.


במשך ביצוע ההליך

הניטור שלך במשך ההליך יבוצע באמצעות מכשור מיוחד, כולל אלקטרוקרדיוגרם (אק"ג) שירשום את פעימות הלב. לאחר מכן יוכנסו הצנתרים, וייתכן שבהתחלה תרגיש בלחץ מסוים באזור ההחדרה. בהמשך יעקב המומחה אחר מיקום הצנתר בתוך הלב באמצעות קרני רנטגן, ולרוב גם באמצעות שיטת מיפוי תלת-ממדית. ההליך עצמו כולל בדיקה שנקראת בדיקה אלקטרופיזיולוגית, שבודקת את הפעילות החשמלית בתוך הלב. לאחר מכן ינוטרלו האזורים שיוצרים אותות חשמליים לא תקינים באמצעות צנתר האבלציה. חלק ממטופלים עשויים להרגיש אי נוחות זמנית בחזה. יש לדווח על כך לרופא או לאחיות כדי שיוכלו לתת לך טיפול שיפיג את אי נוחות.
תהליך האבלציה מתמקד בפרוזדור השמאלי. האזורים הספציפיים שיעברו אבלציה תלויים אמנם במאפיינים הייחודיים של פרפור הפרוזדורים שלך, אך לרוב מתמקד ההליך באזורים סביב הוורידים הריאתיים. ההליך כולו נמשך בדרך-כלל מספר שעות.


מיד לאחר ההליך

בתום ההליך מוציאים את הצנתרים, לוחצים על המפשעה ו/או הצוואר כדי להקטין ולמנוע דימום ולעתים חובשים את המקום. חשוב לשכב בשקט בזמן זה ולא לזוז או לכופף את הרגל. לאחר ביצוע ההליך, יש לנוח בדרך-כלל במיטה במשך מספר שעות, וסביר להניח שתישאר להשגחה למשך הלילה. תשוחרר הביתה למחרת.


מה לעשות בבית ובעתיד?

יש להגביל את הפעילות במשך מספר ימים ולהימנע מפעילות גופנית מאומצת. יש למלא בקפידה אחר הוראות הרופא לגבי תרופות. יש לשים לב באופן מיוחד לאזורים דרכם הוחדר הצנתר. היווצרות של שטף דם קטן או נפיחות קטנה היא תופעה שכיחה, אך אם המקום הופך חם, רגיש, כואב או נפוח, עליך ליצור מיד קשר עם הרופא. צור קשר מידי עם הרופא שלך במקרים של הופעת חום, סחרחורת או תסמינים נוספים כלשהם. הופעה של פרפור פרוזדורים במשך תקופה מסוימת לאחר ביצוע ההליך היא תופעה נפוצה למדי. יכולים להיות לכך גורמים רבים. למשל: האזורים שעברו אבלציה צריכים להחלים.
הרופא שלך ייתן לך הוראות נוספות לגבי ביקורי מעקב. תוכל לשוב לעבודה מספר ימים לאחר ביצוע ההליך, בתנאי שלא יתעוררו בעיות ושעבודתך איננה דורשת פעילות מאומצת. הרופא יספק לך פרטים נוספים בהתאם למצבך האישי.
יש לבדוק עם הרופא את נושא הנהיגה. במקרים מסוימים עדיף לא לנהוג במשך זמן קצר לאחר ביצוע ההליך.


מהם היתרונות והסיכונים של אבלציה באמצעות צנתר?

אבלציה היא שיטה מוצלחת לטיפול בפרפור פרוזדורים. אצל מרבית האנשים העוברים הליך כזה ניכרת הפחתה ארוכת טווח במספר אירועי פרפור הפרוזדורים ובחומרת התסמינים, או שהלב חוזר לפעום בקצב נורמלי לצמיתות. פרוש הדבר שאפשר להקטין את כמות התרופות לטיפול בפרפור פרוזדורים או להפסיק לקחת אותן לחלוטין, לאחר אבלציה שבוצעה בהצלחה.
אבלציה נחשבת בטוחה והסיכוי לפתח סיבוכים חמורים הוא נמוך (כ-2%). אולם כמו כל הליך רפואי, היא כרוכה בסיכונים. הרופא והאלקטרופיזיולוג ידונו איתך בסיכונים הייחודיים לפני ביצוע ההליך.


מילון מונחים נפוצים בנושא אבלציה

  1. אבלציה: צריבת אזורים של רקמה באמצעות צנתר (צנתר) מיוחד המעביר אנרגיה.
  2. אבלציה באמצעות צנתר: הליך שמטרתו נטרול רקמה ששולחת אותו שגויים לשאר הלב.
  3. אלקטרוקרדיוגרם: רישום פעימות הלב שמייצגות את הפעילות החשמלית של הלב.
  4. בדיקה אלקטרופיזיולוגית: מיפוי ומיקום של פעילות חשמלית בלב.
  5. הפרעת קצב (אריתמיה): הפרעה הגורמת לקצב לב לא תקין.
  6. ורידים ריאתיים: ורידים המחזירים דם מהריאות אל הפרוזדור השמאלי.
  7. מעבדה אלקטרופיזיולוגית: חדר מיוחד בו מבוצעים הליכי אבחון וטיפול באמצעות צנתר.
  8. פלואורוסקופיה: שיטת ניטור המאפשרת לראות את הצנתרים שבתוך הלב באמצעות קרני רנטגן.
  9. פרוזדור: המדור העליון של הלב.
  10. פרפור (פיברילציה): התכווצויות מהירות ובלתי מבוקרות של מדורי הלב.
  11. צנתר (קתטר): צינור ארוך ודק המוחדר דרך וריד לחלק הפנימי של הלב.
  12. שיטת מיפו תלת-ממדית: מחשב מיוחד משרטט בסיוע צנתרים מפה תלת-ממדית של הלב כדי שאפשר יהיה לראות את המבנה שלו ואת הפעילות החשמלית בתוכו.

תפריט ניווט תחתון