תפריט ראשי עליון

תפריט עמוד

תפריט עמוד

תוכן עניינים

אינדקס המצבים הרפואיים

​מאת: ד"ר שי בר סלע, מערך עיניים


הגורם הנפוץ ביותר לעיוורון במבוגרים בגילאי העבודה בארצות מפותחות, כמו ישראל, הוא פגיעה ברשתית כתוצאה מסיבוכים של מחלת הסוכרת. אחד מהם הוא בצקת במקולה. כאשר הבצקת מערבת את הפובאה, הממוקמת במרכז המקולה, היא עלולה לגרום לפגיעה קשה באיכות החיים של המטופל.

אבחון

על מנת להעריך את הבעיה, יש צורך בבדיקת הרשתית על ידי הרחבת אישונים, בהדמיה של הרשתית במכשיר OCT, המדגים את השכבות השונות של הרשתית, וכן בצילום של העיניים לאחר הזרקת פלורצאין לוריד, המדגים את כלי הדם הפתולוגיים ברשתית הגורמים לבצקת. 

 

טיפול

ישנם מספר שלבים לטיפול: ראשית מומלץ לאזן את הסוכרת ואת יתר לחץ הדם, אם קיים.
כאשר הבצקת כוללת את הפובאה או מאיימת לפגוע בה, מטפלים בזריקות לזגוגית של אבסטין או לוסנטיס, שהם נוגדנים ל-VEGF, שהוא חלבון המעודד שגשוג של כלי דם ברשתית. לרוב, מתחילים במספר זריקות בהפרש של חודש זו מזו, ואחריהן מוזמן המטופל להערכה חוזרת הכוללת OCT ובדיקת רשתית במרפאה.
ישנה אפשרות לטיפול, גם על ידי צריבה של כלי הדם הפתולוגיים ברשתית בעזרת לייזר. טיפול נוסף שנמצא יעיל, הוא הזרקה לזגוגית של תרופות ממשפחת הסטרואידים, כמו אוזורדקס, שהוא תכשיר המוזרק לזגוגית ומשחרר בתוכה סטרואיד בצורה מבוקרת במשך מספר חודשים לאחר ההזרקה.

בתום הטיפולים, בשילוב איזון הסוכרת, ראייתו של המטופל עשויה להשתפר ובכך לשפר את איכות חייו לאין שיעור.

יחידות ומרפאות

תפריט ניווט תחתון