תפריט ראשי עליון

תפריט עמוד

תוכן עניינים

אנטומיה

הערמונית (פרוסטטה) היא בלוטת מין משנית אצל הגבר. הבלוטה ממוקמת מתחת לשלפוחית השתן ובסמוך לחלחולת (רקטום). דרך בלוטת הערמונית עוברת השופכה, דרכה עובר השתן משלפוחית השתן עד קצה הפין. סרטן ערמונית הינו הסרטן השכיח ביותר בקרב גברים בישראל, בעיקר בקבוצת הגיל המבוגרת. רוב מקרי סרטן הערמונית מתגלים בשלב מוקדם בו המחלה עדיין ממוקמת בערמונית עצמה. הסימפטומים השכיחים קשורים לתלונות במתן שתן (דחיפות / תכיפות / זרם שתן חלש / קימה בלילה לצורך מתן שתן). יש לציין כי במרבית המקרים,הסיבה לתלונות אלו היא לא ממאירות אלא הגדלה שפירה של הערמונית.


אבחנה

האבחנה דורשת בדיקת רופא אשר כוללת בדיקה רקטלית, בדיקת דם ל-PSA וביופסיה בהנחיית אולטראסאונד. תשובת הביופסיה תכלול בין השאר מידע על רמת ההתמיינות של הגידול (דרגת גליסון שנעה מ-6 עד 10) אשר מצביעה על רמת הסיכון של הגידול. בהתאם לממצאים יוחלט האם יש צורך בבירור נוסף כגון MRI של הערמונית, מיפוי עצמות או בדיקת PET-PSMA. יש מספר אפשריות טיפול בסרטן הערמונית. אופי הטיפול יקבע בהתאם לשלב המחלה (מידת התפשטות הגידול), דרגת הגליסון, רמת ה-PSA בדם, מחלות הרקע ומצבו התפקודי של המטופל ותוך התחשבות ברצון המטופל. חשוב לדעת שבמקרים מסוימים מדובר במחלה מאוד איטית וניתן לעקוב ללא צורך בטיפול מיידי.


טיפול

במקרים בהם המחלה ממוקמת לערמונית בלבד בעת האבחנה אפשריות הטיפול השונות כוללות: מעקב פעיל, ניתוח לכריתת הערמונית, קרינה חיצונית עם/בלי טיפול הורמונלי או קרינה פנימית (ברכיתרפיה, בה מוחדרים חלקיקים פולטי קרינה לתוך הערמונית). מעקב פעיל מתאים למטופלים עם מחלה אשר הוגדרה כבעלת סיכון נמוך. המעקב  כולל בדיקת רופא ובדיקת דם ל- PSA אחת למספר חודשים. כמו כן, יש צורך בביופסיה חוזרת מהערמונית אחת לשנה או במקרה של חשש להתקדמות מחלה.. במקרה שהמחלה תתקדם יומלץ אז על טיפול פעיל (קרינה או ניתוח). לחולים עם מחלה בדרגת סיכון בינונית או גבוהה ניתן לשקול ניתוח לכריתת בלוטת הערמונית, קרינה עם או בלי טיפול הורמונלי בזריקות או קרינה פנימית. ההחלטה על סוג הטיפול המומלץ נקבעת לאחר דיון צוות בהשתתפות אונקולוגים רפואיים, מומחים לקרינה ואורולוגים תוך כדי לקיחה בחשבון של מחלות הרקע של המטופל והתחשבות ברצונו, במקרה של מחלה גרורתית יומלץ על טיפול הורמונלי, לעיתים בשילוב עם טיפול כימותרפי.

יחידות ומרפאות

תפריט ניווט תחתון