תפריט ראשי עליון

תפריט עמוד

תוכן עניינים

אינדקס המצבים הרפואיים

הכבד הוא האיבר הפנימי הגדול ביותר בגוף האדם. הוא ממוקם מתחת לריאה הימנית ומחולק לשתי אונות. לכבד פונקציות מרובות של חילוף חומרים הכוללות נטרול רעלים, יצירת מולקולות של חלבונים והפקה של כימיקלים הנחוצים לעיכול כגון מיצי מרה. הכבד גם מייצר חלבונים שעוזרים לעצירת דימומים בגוף.

 

גורמי סיכון לסרטן כבד

גורמי סיכון לסרטן הכבד כוללים זיהומים ויראליים, כולל הפטיטיס B והפטיטיס C, שחמת אלכוהולית, מחלות כבד שומני ובמקרים נדירים הפרעות תורשתיות במטבוליזם כגון מחלת וילסון.

 

אבחנה

סרטן הכבד אינו גורם לסימפטומים בשלבים הראשוניים של המחלה. סימפטומים לא ספציפיים היכולים להצביע על ממאירות כבד כוללים צהבת, ירידה בתיאבון ובמשקל, חולשה וכאבים בבטן עליונה.

כאשר יש חשד לממאירות ראשונית של הכבד, ישנן מספר בדיקות נדרשות:

  • בדיקות דם – כולל ספירת דם, תפקודי כבד וכליה וכן בדיקות לסמני סרטן ("מרקרים" – חלבונים המופרשים מחלק מהגידולים), כגון AFP.
  • CT בטן תלת פאזי – בדיקת CT אשר בה נסרק הכבד 3 פעמים בשלבים שונים של הזרקת חומר הניגוד לווריד.
  • ביופסיה – אינה נדרשת כאשר המראה ב-CT אופייני לממאירות כבד בחולה עם גורמי סיכון ידועים. בשאר המקרים, נדרשת ביופסיה המבוצעת תחת הדמיה.

 

טיפול בסרטן הכבד

הטיפול בסרטן הכבד מערב צוות רב תחומי הכולל גסטרואנטרולוגים, רופאי דימות התערבותית, כירורגים, פתולוגים ואונקולוגים. אפשרויות הטיפול כוללות:

  • ניתוח – במקרים בהם יש נגע בודד ללא עדות למעורבות של כלי דם או גרורות מחוץ לכבד ניתן לשקול ניתוח לכריתת החלק המעורב בכבד.
  • השתלת כבד – בחולים עם מחלה מוקדמת השתלת כבד היא אופציה טיפולית בעלת יכולת ריפוי. השימוש באפשרות זו הינו נדיר נוכח מיעוט איברים שנתרמים.
  • טיפולים מקומיים – מטרתם היא לגרום לנמק של רקמת הגידול ללא פגיעה ברקמת הכבד הבריאה. שני סוגי הטיפולים האפשריים הם אבלציה או טיפול עורקי בו מזריקים חלקיקים המכוסים בכימותרפיה או בחומר רדיואקטיבי ההורג תאי גידול ישירות לכלי הדם המזינים את הגידול. הבחירה בין הטיפולים השונים תלויה בגודל הגידול, מיקומו, מספר הנגעים והניסיון של כל מרכז רפואי.  
  • טיפול תרופתי – במקרים בהם המחלה מפושטת או אינה מגיבה לטיפולים מקומיים ניתן לשקול טיפול ביולוגי הניתן בכדורים או מתן אימונותרפיה במסגרת מחקרית. 

תפריט ניווט תחתון