תפריט ראשי עליון

תפריט עמוד

תוכן עניינים

אינדקס המצבים הרפואיים

הריאות הינן האיבר החשוב ביותר במערכת הנשימה ודרכן נכנס חמצן מהאויר לדם. אויר נכנס דרך הפה או האף, ממשיך דרך הגרון לקנה ומשם לדרכי נשימה הנקראות ברונכוסים. הריאה הימנית בנויה משלוש אונות והשמאלית משתיים. בתוך האונות, הברונכוסים מתחלקים לדרכי נשימה קטנות יותר הנקראות ברונכיאולים.


סוגי סרטן ריאות מסוג "תאים לא קטנים"

סרטן ריאות מסוג תאים שאינם קטנים מתחלק באופן מסורתי לשני סוגים עיקריים – אדנוקרצינומה וקרצינומה של תאים קשקשיים. החשיבות העיקרית לחלוקה זו הינה טיפולית – תרופות שונות נמצאו יעילות יותר או באופן בלעדי בסוג מסוים של סרטו ריאות. מלבד שני הסוגים העיקרים ישנם סוגים נוספים אך אלו נדירים ובדרך כלל הגישה הטיפולית אליהם דומה לגישה בטפול באדנוקרצינומה. 


גורמי סיכון

גורם הסיכון העיקרי לסרטן ריאות הינו עישון. בטבק יש לא פחות מ-50 רכיבים מסרטנים וככל שמעשנים יותר, הסיכון גדל. גם למי שאינו מעשן אך חשוף לעשן ("עישון פסיבי") יש סיכון מוגבר לסרטן ריאות. גורמי סיכון נוספים כוללים מחלות ריאה, סיפור משפחתי של סרטן ריאה וחשיפה לחומרים מסרטנים אחרים כגון אזבסט או גז ראדון.


תסמינים

הסיפטומים הנגרמים על ידי סרטן ריאות מושפעים מגודל הגידול, מיקומו, מעורבות של איברים סמוכים והימצאות גרורות מרוחקות. כמו כן הסימפטומים יכולים להיות ספציפיים למערכת הנשימה - שיעול, קוצר נשימה או שיעול דמי או תלונות כלליות כגון עייפות או ירידה במשקל.

 

אבחון והערכת מצב המחלה

  • בדיקת רופא הכוללת תשאול לגבי סימפטומים וכן בדיקה גופנית.
  • בדיקות דם – בדגש על ספירת דם (המוגלובין), תפקודי כבד ותפקודי כליה.
  • בדיקת הדמייה כגוןCT  (סריקת החזה, הבטן והאגן על ידי קרני רנטגן) או PET-CT.
  • לקיחת דגימה (ביופסיה). ישנן מספר דרכים לדגום את הגידול כאשר השכיחות הן
  • ניתן לבצע זאת באמצעות החדרת מחט דרך העור בהנחיית CT או אולטרא-סאונד,
  • באמצעות ברונכוסקופיה (תחת טשטוש באמצעות צינור עם מיקרוסקופ המוחדר דרך הפה לתוך הריאה)
  • לקיחת דגימה של כיח (פחות מקובל)
  • ניתוח בהרדמה כללית
  • אם יש חשד לגרורה מרוחקת, ניתן לקחת ביופסיה מהגרורה.


טיפול

הטיפול בסרטן ריאה מושפע ממגוון גורמים כולל סוג הגידול, מיקומו, חשד למעורבות בלוטות לימפה או איברים נוספים. כמו כן, נלקחים בחשבון מחלות הרקע של המטופל ומצבו התפקודי הכללי. במקרים רבים, החלטות על אופן הטיפול מתקבלות במסגרת ישיבת צוות רב תחומית הכוללת אונקולוג, רופא קרינה, כירורג לב-חזה, רופא ריאות ורדיולוג.

מחלה בשלב מוקדם

חולים עם מחלה בשלב מוקדם מופנים לניתוח אשר כולל את כריתת הגידול ובמידת הצורך דגימה של בלוטות הלימפה במיצר (האזור במרכז בית החזה בין שתי הריאות). בחלק מן המקרים, כתלות במיקום הגידול, יומלץ לחולה טיפול כימותרפי או טיפול כימותרפי וקרינתי לפני הניתוח על מנת להעלות את הסכוי שהגידול יוצע בשלמותו בניתוח. למטופלים עם מחלה בשלב מוקדם אשר אינם מועמדים לניתוח בשל מחלות רקע ניתן להציע טיפול קרינתי. טיפול זה ניתן מספר פעמים תוך שימוש במנות קרינה גבוהות במיוחד. לאחר קבלת התשובה הפתולוגית הסופית מהניתוח אשר מפרטת את סוג הגידול, גודלו, האם יש או אין בלוטות לימפה מעורבות, מעורבות רקמות נוספות מלבד הריאות והאם הגידול הוצא בשלמותו יוחלט האם יש צורך בטיפול נוסף (טיפול משלים) כימותרפי או כימותרפי וקרינתי.

מחלה מתקדמת מקומית

כאשר סרטן הריאות התקדם מקומית, כך שלא ניתן להבטיח את הוצאתו בשלמותו בניתוח, או שישנן בלוטות לימפה מעורבות בבית החזה אשר אינן סמוכות לגידול הראשוני, ההמלצה הטיפולית היא לטיפול כימותרפי וקרינתי במקביל.

מחלה גרורתית

אם ישנו פיזור של המחלה לריאה השנייה, או לאברים אחרים, הטיפול המוצע הוא טיפול סיסטמי אשר תלוי בסוג ההיסטולוגי הספציפי. במידת הצורך, האונקולוג המטפל ימליץ על ביצוע בדיקות גנטיות אשר בודקות נוכחות של מוטציות (שינויים גנטיים) או ביטוי של חלבונים בגידול. נוכחות מוטציות ספציפיות, הופכת את הגידול לרגיש לטיפול ביולוגי הניתן בכדורים. ביטוי של חלבונים אחרים מרמז על רגישות הגידול לטיפולים אימונותרפים, אשר מעודדים את מערכת החיסון להלחם בגידול. טיפולים אלה ניתנים בעירוי כל מספר שבועות. כמו כן, ישנם מספר טיפולים כימותרפיים אפשרים הניתנים גם הם בעירוי. הבחירה בין סוגי הטיפולים השונים נקבעת על סמך גורמים רבים, אשר כוללים כפי שצויין, את תוצאות הבדיקות הגנטיות, היקף המחלה, הסימפטומים מהם סובל המטופל ומצבו התפקודי.

יחידות ומרפאות

תפריט ניווט תחתון