תפריט ראשי עליון

תפריט עמוד

תוכן עניינים

ד"ר רוית גבע, מנהלת המרכז לטיפול בסרטן מערכת העיכול, המרכז הרפואי ת"א,

בשנים האחרונות ניכרת מגמה חדשה בגישה הטיפולית בחולים אונקולוגיים. בלב השינוי עומד מעבר מרפואה אינדיבידואלית, שבה המטופל מנתב דרכו לבד בין המומחים השונים הנדרשים לטיפול בו לרפואה מולטי-דיסיפלינרית. לפי גישה זו, החולה עומד במרכז, וסביבו צוות רחב של מומחים. באונקולוגיה של מערכת העיכול מדובר בצוות הכולל מלבד אונקולוגים גם כירורגים, רדיולוגים, גסטרואנטרולוגים, אנדוקרינולוגים, רופאי עור, גנטיקאים, דיאטנים, אחיות ייעודיות לגידולי מערכת העיכול, פסיכולוגים ועובדים סוציאליים.

בגישה זו, התוויית הטיפול נעשית באמצעות ממשקים בין המומחים השונים, שכל אחד רואה את החולה דרך פריזמת ההתמחות והניסיון שלו. במרכז לגידולי מערכת העיכול במרכז הרפואי ת"א גישה זו מיושמת באופן נרחב ביותר: בטיפול בחולה שותפים צוותי עבודה מדיסציפלינות שונות, המתאימים לחולה את התוכנית הטיפולית החל בשלב הדיאגנוזה, תוך כדי שילוב החולים במחקרים קליניים לבחינת מולקולות חדשות.
המרכז האונקולוגי לגידולי מערכת העיכול במרכז הרפואי ת"א נפתח בסוף 2012 מתוך הכרה בחשיבות הגישה הזו במענה לצרכיו של המטופל בכל שלבי הטיפול. המרכז מהווה One Stop Shop לחולים עם מגוון רחב של מחלות אונקולוגיות לכל אורך מערכת העיכול: גידולי המעי הגס (הסוג השכיח ביותר), גידולי רקטום, ושט, קיבה, לבלב, מעי דק, תריסריון, דרכי מרה, כיס מרה, כבד וגידולים נוירואנדוקריניים.

שמירה על הרצף הטיפולי של כל מטופל עומדת בבסיס העבודה של המרכז: במקום שהרופא המטפל יפנה את המטופל למומחים בתחומים שונים, המרכז מזמן באופן אקטיבי את החולים למרפאות משותפות. אין מדובר רק בשיפור שירות קיים אלא במהפך קונספטואלי. המטופל עולה לדיון במסגרת ישיבות רב-תחומיות, שבהם צוותים שונים של רופאים תורמים מניסיונם ומהבנתם, מעלים לדיון אופציות טיפוליות שונות ומגבשים יחד את תוכנית הטיפול המיטבית. עבודת הצוות אינה מסתיימת בשלב התוויית הטיפול אלא נמשכת גם תוך כדי הטיפול עצמו והמעקב ע"י מרפאות משותפות בהם יושבים יחד רופאים מתחומים שונים המתווים את המתאר האופטימלי להצלחת  התוכנית הטיפולית. המרפאות המשותפות כוללות מרפאה כירורגית קולורקטלית-אונקולוגית, מרפאה אנדוקרינית-אונקולוגית לגידולים נוירואנדוקריניים של מערכת העיכול ומרפאה גסטרו-אונקולוגית לחולי הפטומה (HCC) מתקדמים. במסגרת המרכז קיימים גם שירותים רבים נוספים הנדרשים למטופל כגון  מרפאת  גסטרו לבירורים מורכבים, מרפאת תזונה, ,בירורים גנטיים ועוד.  
ניכר שפתיחת המרכז ענתה על צורך בקרב ציבור החולים: בשנה האחרונה ניכרת עלייה של עשרות אחוזים במספר החולים עם גידולי מערכת העיכול שטופלו במרכז הרפואי ת"א לעומת השנה הקודמת. שיפור ניכר גם בשביעות רצונם של החולים שמרגישים שיש להם מענה בכתובת אחת במרכז שקולט ומלווה אותם לאורך הדרך.

המרכז עובד בשיתוף פעולה הדוק עם החטיבה הכירורגית במרכז הרפואי ת"א, ביתם של כירורגים מובילים מהשורה הראשונה בארץ. קשרי העבודה השוטפים מאפשרים להעניק טיפול ברמה גבוהה גם לחולים במצב מתקדם ומאפשר בחינת אופציות חדשות לריפוי תחת מעקב צמוד של צוות כירורגים, צוות הדמיה, ואונקולוגים. שיתוף הפעולה עם היחידה לניתוחים קולו-רקטליים ממחיש את היתרון שגלום בשיטת העבודה הזו: אחת לשבוע נערכת מרפאה משותפת של רופאי המרכז לגידולי מערכת העיכול עם הכירורגים הקולו-רקטליים, בה נבדקים חולים עם קרצינומה רקטלית. אף שמדובר בסוג סרטן פחות שכיח מתוך כלל הגידולים של מערכת העיכול, כל חולה חדש המגיע למרפאה המשותפת עולה לדיון בישיבה רב-תחומית הכוללת רדיולוג, אונקולוג רדיותרפיסט, גסטרואונקולוג, וכירורג קולו-רקטלי, ובה מגובשת תוכנית טיפולית שמותאמת באופן אישי לכל חולה.  
שכיחות הגידולים הנוירו-אנדוקריניים של מערכת העיכול, לרבות בלבלב נמצאת במגמת עלייה בשנים האחרונות. 


הגישה המולטי-דיסיפלנרית לטיפול בגידולים נוירו-אנדוקריניים כוללת: אונקולוג, אנדוקרינולוג, כירורג, גסטרואנטרולוג וכמובן צוות אחיות מלווה. עד היום, כל אחד מהמומחים הללו נהג לקבל את החולה החדש, לבצע דיאגנוזה, ולהפנות את החולה למומחה מתחום אחר לפי הצורך. כיום, שיתוף הפעולה מתקיים כבר בשלב האבחון, באופן שיוצר סינרגיה של ידע מכל התחומים. שקלול הגישות בא לידי בידי הן ברמה  הדיאגנוסטית והן ברמה הטיפולית, ומאפשר לבנות התוויית טיפול מושכלת יותר, שמתפרשת מחוץ לתחום ההתמחות של כל רופא בודד. החולים עם גידולים אנדוקריניים מגיעים למרפאה המשותפת, ומקרים מורכבים עולים לדיון בישיבות חודשיות הכוללות מומחים מכל התחומים הרלוונטיים. בהתאם לאותו מודל, מטופלים גם חולי הפטומה (HCC) מורכבים.

חלק בלתי-נפרד מהטיפול המוענק במרכז הוא מחקרים קליניים בתרופות חדשות וניסיוניות. במסגרת בחינת האופציה הטיפולית לכל חולה, נשקלת גם אפשרות לשלבו באחד מהמחקרים הקליניים הנערכים בכל רגע נתון במערך האונקולוגי. עבור החולים, האפשרות להשתלב במחקרים אלו מאפשרת להם לקבל טיפולים חדשניים טרם הגעתם לשוק, תוך ניהול  מעקב טיפולי  הדוק של צוות מנוסה בניסויים קליניים. בשנה האחרונה גויסו מאות חולים מהמערך האונקולוגי למחקרים קליניים שבהן מעורבות מרבית חברות התרופות הגדולות, לרבות מחקרי Phase I.

תפריט ניווט תחתון