תפריט ראשי עליון

תפריט עמוד

תפריט עמוד

תוכן עניינים

מאת: ד"ר אמנון מוסק, מנהל המרפאה לטיפול בכאב ראש ופנים, סגן מנהל המחלקה לנוירולוגיה, המרכז הרפואי תל אביב, ע"ש סוראסקי

כמעט כל אדם מכיר את התופעה ששמה כאב ראש. אין פלא איפה, שכאבי ראש הם מהתלונות השכיחות ביותר בגללן פונים אנשים לרופא. בעבר, לאור מיעוט טיפולים טובים לכאב ראש, נאלצו חלק גדול מהסובלים מכאב ראש "ללמוד לחיות עם הכאב " שלהם, כשאצל רבים, גרמו התקפות כאב הראש לסבל רב, עם ירידה בתפקוד ופגיעה משמעותית באיכות החיים שלהם. היום, כבר לא 'צריך לחיות עם זה', ויש בידנו מידע ואמצעים חדשים, המאפשרים לנו להתמודד בהצלחה מול מרבית המקרים של כאב ראש. 

היות שכאב הראש הנה תופעה שיכולה לחזור על עצמה ללא שום התרעה, אחת הדרכים היעילות להתמודד עמה היא לנסות ולזהות את הגורם להתקף הכאב. במידה שנזהה גורם כזה, נוכל פעמים רבות להפחית את תדירות ההתקפים אם נמנע מחשיפה לגורם.

מספר גורמים מוכרים ביכולתם לזרז הופעה של כאב ראש, אולם השפעתם שונה מאוד בין האנשים: השינויים המחזוריים בהורמונים הנשיים; עודף או חוסר שינה, מתח נפשי, אולם ללא ספק הגורם שעוסקים בו ביותר, הוא התזונה.
כמעט כל אדם שסובל מכאב ראש מכיר את הטענה שמוצרי מזון מסוימים עלולים לגרום לכאב ראש, ואכן, מטופלים רבים שלי מדווחים שהם נמנעים ממוצרי מזון רבים, בתקווה שזה יפחית את תדירות הכאב שלהם. הכתבה הנוכחית תסקור לפניכם את מה שידוע היום על הקשר האפשרי בין מוצרי מזון שונים והתפתחות כאב ראש.


שוקולד, יין אדום וגבינות

שוקולד, יין אדום וגבינות עשירות (כמו גבינה צהובה), נחשבים כ"ידועים" ביכולתם לגרום להתקף מיגרנה. מידע זה מושרש בתודעת הציבור כבר שנים רבות, ואנשים רבים הסובלים ממיגרנה מספרים לי שכבר שנים הם נמנעים מלאכול מוצרים אלו (אם כי התקפי המיגרנה שלהם נמשכים).

לאור הקשר האפשרי בין מאכלים אלה ומיגרנה, התפרסם בתחילת שנות השבעים, מחקר רפואי מקיף, בו טענו החוקרים שהם הצליחו לזהות חומר הקרוי טיראמין, המצוי גם בשוקולד, ביין האדום ובמוצרי חלב, שיתכן והוא האחראי להתפתחות מיגרנה. אולם כמו במקרים אחרים במדע הרפואה, זו הייתה רק תחילת הדרך.

במחקרי המשך שביצעו החוקרים, נמצא שמתן ישיר של טיראמין לאנשים שסבלו ממיגרנה, לא גרם כלל להתפתחות של מיגרנה! ההתרגשות הרבה שהתעוררה בעקבות ה"גילוי של גורם המיגרנה" דעכה, ותפקידו של הטיראמין במיגרנה, מוטל היום בספק (אם כי בפרסומים לא מדעיים מתואר עד היום הטיראמין כאחראי למיגרנה!).

מחקרים רפואיים נוספים הראו שיין אדום (ולא יין לבן) אמנם יכול לעורר התקף מיגרנה אולם רק בקבוצה מצומצמת מאוד מבין חולי המיגרנה. מרבית הסובלים ממיגרנה, לעומת זאת, יכולים לשתות יין אדום ללא כל חשש. עד עתה, לא זוהה מהו המרכיב המדויק ביין האדום שאחראי לכך.

גם תפקידו של השוקולד במיגרנה לא ברור לחלוטין. כשאנשים הסובלים ממיגרנה, אכלו שוקולד במסגרת מחקר רפואי, הסתבר שיכולתו של השוקולד לגרום למיגרנה, מוגבלת! בעקבות מחקרים אלו הועלתה סברה מעניינת שיכולה אולי להסביר את הקשר בין שוקולד (ואולי גם מזונות אחרים) ומיגרנה.

כבר כמה שעות לפני תחילת כאב הראש, אצל חלק מהסובלים ממיגרנה מתרחשות תופעות שהן כנראה השלב הראשון של התקף המיגרנה, ורבים מהם כלל אינם מודעים לתחילת ההתקף בשלב זה. תופעות אלו קרויות פרודרום (תופעות מקדימות) והן כוללות פיהוקים, מתן שתן מרובה, אי שקט ועצבנות. הסברה הייתה, שבין תופעות אלו, ייתכן ונוצר גם חשק לאכול דברים מסוימים, למשל דברים מתוקים כמו שוקולד.

כאב המיגרנה שמופיע בהמשך מיוחס על ידי החולה לשוקולד, אולם בהחלט ייתכן, שהצורך לאכול השוקולד היה בעצמו כבר חלק מההתקף, וכאב הראש היה מופיע גם ללא אכילת השוקולד. זהו אכן הניסיון של מרבית הסובלים ממיגרנה, שגם ללא אכילת שוקולד מופיעים התקפי מיגרנה!

המלצתי היא לכן, שאם אינכם משוכנעים בוודאות ששוקולד גורם ישירות להתקף מיגרנה, אל תמנעו מעצמכם את הדבר הטעים הזה…


אוכל סיני ומוצרי בשר

קשר קצת יותר ברור בין אוכל לכאב ראש ידוע לגבי מרכיבים מסוימים שקיימים באוכל הסיני. מרכיב חשוב בתבלון של האוכל הסיני הוא המונוסודיום גלוטמט, שאצל אנשים מסוימים הרגישים אליו, עלול לגרום לכאב ראש חזק מאוד דמוי מיגרנה. המנגנון המדויק בו גורם המונוסודיום גלוטמט לכאב ראש לא ידוע, אך ייתכן שזוהי תגובה אלרגית, המלווה בהרחבת כלי דם. מי שרגיש לחומר זה צריך להימנע ממנו והיות ומונוסודיום גלוטמט מהווה גם תוסף למוצרי מזון משומרים אחרים, אני ממליץ לבדוק מהם מרכיבי המזון לפני השימוש. גם חלק ממוצרי הבשר המוכנים עלולים לכלול חומר שיכול לגרום לכאב ראש. המדובר בניטריטים, המוספים למוצר כדי לשמור על המראה הטבעי של הבשר. לחומרים אלה יכולת לגרום להרחבת כלי דם (ויש להם גם שימוש ברפואה), ואצל אנשים מסוימים דבר זה יתבטא בכאב ראש חזק כמו מיגרנה. אם יש לכם ניסיון כזה, ההימנעות ממוצרים כאלו היא הפתרון.


אלכוהול וקפה

הקשר בין שתייה מרובה של אלכוהול וכאב ראש מוכר היטב. מי שלא חווה את התופעה הבלתי נעימה הזו על בשרו, בוודאי קרא עליה או ראה בסרטים כיצד אנשים ששתו עד שכרות מתעוררים לאחר שעות רבות של שינה, עם כאב ראש נוראי (hangover).

המאפיין, במקרה זה, הוא שכאב הראש לא נגרם מיד עם שתיית האלכוהול, אלא שעות רבות לאחר מכן. קרוב לוודאי, שבמקרים אלו נוצר כאב ראש כתוצאה משינויים מטבוליים בגוף (שינויים בחילוף החומרים), הנגרמים במהלך הפירוק והסילוק של האלכוהול מהגוף.

כאב ראש כזה, יכול להיגרם גם אצל אנשים שבדרך כלל אינם סובלים מכאב ראש. לעומת זאת, שתיית אלכוהול גרמה לכם לכאב ראש מיידי, ייתכן ואתם סובלים מכאב ראש מיוחד הקרוי כאב ראש מקבצי. כאב זה מופיע בקבוצות, כלומר, מספר פעמים ביום אחד ודבר זה נמשך מספר שבועות, וחולף.

מקבץ כאבים כזה, יכול להופיע אחת לשנה או כל כמה שנים, כשבין התקופות הללו אין בדרך כלל כאב ראש. אחד המאפיינים של כאב זה, הוא שבתקופת מקבץ הכאבים, שתיית אלכוהול יכולה לגרום באופן מיידי לכאב!

כמובן שהטיפול במקרים אלו הוא פשוט, ויש להימנע משתיית האלכוהול, שבכל מקרה אינו מוסיף בריאות.

כאב ראש ממוצר שתייה אחר, הוא כאב מקפאין. הקפאין מצוי בקפה לסוגיו, אך גם בתה ובחלק מהמשקאות הקלים. חלק גדול מהאנשים, רגילים לשתות משקה מכיל קפאין באופן קבוע, כשהממעטים ישתו כוס תה או קפה בבוקר, אך רבים נוהגים לשתות מספר כוסות ביום. מסתבר, שאם מסיבה כלשהי, לא יקבל הגוף את "מנת הקפאין" שלו, עלול להתפתח כאב ראש תוך 12-24 שעות לאחר מכן.

לא ברור לנו מהו המנגנון המדויק בו פועל הקפאין, אולם הקשר שלו לכאב ראש ידוע, והקפאין אף כלול בכמה תרופות המשמשות גם לטיפול בכאב ראש (למשל דקסמול פלוס, רוקל ואחרות).

איך אפשר לטפל במצבים אלה?

אם יש לכם כאב ראש, וצריכת הקפאין שלכם גבוהה, אני מציע לבצע קודם כל הערכה אם יש קשר בין התפתחות כאב הראש, והימנעות משתיית משקה כולל קפאין באותו יום. כדאי לבצע הערכה כזו על ידי רישום שבועי של כמות השתייה ולציין מתי מתפתח כאב הראש. אם תזהו שאכן יש קשר בין שתי התופעות, אפשר למנוע את הכאב על ידי שתיית משקה כולל קפאין בשעה קבועה.

אפשר, מצד שני, לנסות להפחית את שתיית הקפאין בכלל. במקרים אלה, יתכן שתהייה תקופה קצרה שבה הגוף יזכיר לכם שהוא "רוצה" את הקפאין, שתתבטא במעט אי שקט או כאב ראש, אך אלו צפויים לחלוף תוך מספר ימים. כעת, תוכלו לנסות משקאות נטולי קפאין, ומאלה אפשר למצוא היום גם משקאות חמים וגם קלים.


מוצרי מזון אחרים

חוסר הבהירות שקיימת בקשר בין אוכל וכאב ראש, והמידע ה'אמיתי' המצומצם בנושא זה, תרמו גם הם להתפתחות של שיטות אכילה מיוחדות. יש כאלה המעדיפים אוכל צמחוני בלבד, ויש האוכלים רק מוצרים שגודלו ללא דישון או חומרי הדברה (מזון אורגני).

אחרים אינם מערבבים בארוחה אחת חלבונים ופחמימות, ועוד. למעשה, כמעט כל מוצר מזון "הואשם" ביכולתו לגרום לכאב ראש, כאשר למשל מבין הפרות מובילים התפוזים. מהירקות – העגבניות, ומקומם של הלחם, ביצים, חלב ומוצריו, וממתיקים מלאכותיים כמו האספרטיים, גם אינו נפקד מרשימה זו. למען האמת, אם היינו אוכלים רק מה שלא תואר כגורם לכאב ראש, היינו צריכים לאכול רק חסה כל יום…

מה שבטוח - הימנעות מאוכל גורמת לכאב ראש!

כנראה שהקשר הידוע ביותר בין אוכל וכאב ראש, הוא דווקא בהימנעות ממנו. כאשר "מפספסים" ארוחה או כאשר לא אוכלים זמן רב, יפתחו אנשים רבים כאב ראש.

כאב זה אינו בהכרח מיגרנה, והוא נוטה להופיע כמו הרגשת לחץ בראש, שלעיתים מלווה בתחושת טשטוש קלה.

במחקר שנעשה במסגרת המרפאה לכאבי ראש ופנים שבמרכז הרפואי בתל אביב, בדקנו מהי השפעת צום יום כיפור על הצמים.

התוצאות, שזכו להדים רבים בעולם הרפואי, הראו שהימנעות מאוכל ושתייה היא מתכון כמעט בטוח לפתח כאב ראש. מצאנו גם, שגורמים נוספים כמו הימנעות משתיית קפה, מעישון, או יתר שינה, לא תרמו במקרה זה להתפתחות כאב הראש.

במחקר אחר, מדדנו מהי השפעת איבוד הנוזלים בגלל הצום על התפתחות הכאב, וגם כאן לא מצאנו קשר ישיר. להערכתנו, כאב הראש נוצר בגלל שינויים בחילוף חומרים שנגרמו בגלל הצום הממושך. המלצתי היא, למי שמכיר תופעה זו, לנסות לאכול בשעות קבועות. זכרו, שלא דווקא הכמות וסוג האוכל קובעת, אלא שלסדר של הארוחות יש חשיבות לא פחותה, ואם אין אפשרות לארוחה מסודרת גם כריך ושתייה יכולים לפעמים למנוע התפתחות כאב ראש.


מה בעתיד?

באופן מעשי, אין בידנו עד עתה מידע חד משמעי על תרומתם האמיתית של מוצרי מזון רבים להתפתחות כאב ראש. הדרך הנכונה להעריך את השפעת כל גורם על התפתחות כאב ראש, היא לנהל רישום מסודר של מוצרי מזון שאכלתם, וזמני הכאב, ולבצע הערכה של הקשר ביניהם לאחר מכן.

יחידות ומרפאות

תפריט ניווט תחתון